Annons

En naturbild

Produkter
(logga in för att koppla)

sebbfolk

Aktiv medlem
När jag tog den här bilden tyckte jag att motivet var så otroligt vackert, frosten, de svaga färgerna, alla gråtonerna. Men bilden blev inte alls bra, tråkig blev den. Finns det nån som blir inspirerad att försöka göra nåt åt den?
Stor bild finns här
 

Bilagor

Arleklint

Aktiv medlem
Kan det ha sett ut så här? Eller var det gråare? Jag fick tyvärr komprimera jpeg hårt för att rymmas inom 50kb.
 

Bilagor

Senast ändrad:

sebbfolk

Aktiv medlem
En målsättning kan vara att försöka få bilden att se ut precis som det såg ut i verkligheten. Kanske är din (Janne) gråare version mer lik min minnesbild, den första känns för kontrastrik.

Men här tycker jag att det är fritt fram att göra vad man vill med den här bilden, var och en kan göra en version av sin egen föreställning om motivet. Jag menar, ingen kan ju egentligen veta hur det såg ut, knappt jag själv nu längre. Nu har jag bara nån slags idé om hur jag skulle vilja att bilden såg ut, nånting som speglar den stämning jag befann mej i just då.

En annan betraktare kanske får en helt annan idé som han eller hon vill förstärka genom att efterbehandla bilden på ett helt annat sätt.
 

Roben

Aktiv medlem
Kul är det att bara ändra färgbalansen mellan gult och blått.
Vårbild eller höstbild. Välj själv!
 

kaw

Aktiv medlem
Jannes två versioner tycker jag är strålande, just naturbilder är jag inte intresserad av fria tolkningar på.

arleklint skrev:
Jag fick tyvärr komprimera jpeg hårt för att rymmas inom 50kb.
Det hör inte till trådens ämne, men hur många kan se att bilden är "hårt JPEG-komprimerad"? För mig fungerar det som så här: 1) lika bra 2) något sämre skärpa men helhetsintrycket ok 3) fult. Inte är bilden ful?
 

Arleklint

Aktiv medlem
kaw skrev:
Jannes två versioner tycker jag är strålande, just naturbilder är jag inte intresserad av fria tolkningar på.
Tack Anders!
Jag brukar ytterst sällan förändra mina naturbilder till något som inte efterliknar verkligheten. Det har dock hänt att jag gjort någon blåtonad ormbunke eller nått ;)

Jag vill inte kategoriskt säga att jag inte är intresserad av fria tolkningar av naturen. Jag tycker nog att fria tolkningar är helt ok även här, men jag gör det väldigt sällan.

/Janne - som nu diskvalificerat sig bland de riktiga naturfotograferna ;)
 

sebbfolk

Aktiv medlem
Roligt att se alla tolkningar! Min personliga favorit är Magnus lite softade variant, skulle gärna vilja ha en beskrivning hur du har gjort, Magnus! Mattias vildsinta variant klart originellast, man ser visserligen inte så mycket av träden, men den var skön.
 
ANNONS