Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektivväskor i neopren?

Produkter
(logga in för att koppla)

LCF

Avslutat medlemskap
Hej allesammans!

Jag har fått för mig att skaffa objektivväskor till mina objektiv och då jag inte har lust att lägga ner pengar på exempelvis lowepros objektivväskor som inte passar perfekt undrar jag om ni har några förslag hur man kan tillverka egna.

Jag har funderat på neoprenväskor/skydd då de både är stötdämpande och vattentäta samt de är lätta att tillverka, bara att limma ihop. Med andra ord behöver jag inte be mamma sy åt=)

Det ända problemet är att jag inte vet var man får tag på neopren i metervara. Vet någon av er var jag kan få tag på det eller har ni några invändningar på mitt förslag eller egna bättre ideer?

Tack på förhand

/lcf
 

Graal

Avslutat medlemskap
Har i ett tidigare forum föreslagit detta. Har själv en sådan och den funkar alldeles utmärkt.
Hälsn, Nils.

Inred Kånken!
Tips:
Köp Fjällräven Storkånken 30 l (den finns väl än?)
Köp ett liggunderlag.
Köp lite plywod.
Gör en låda med fack av plywoden efter egna önskemål. Se till att lådan passar precis i Kånken.
Klä facken med tillskurna bitar av liggunderlaget och använd två större bitar till överdel och underdel.
Nu har du en bra kameraväska anpassad efter dina egna behov. Den tål dessutom en del stötar.
 

divander

Aktiv medlem
Jag har också varit inne på att tillverka väskor i neopren. Min tanke varatt sy eller limma ihop en "innerväska" som skulle anpassas i storlek till en vanlig axelväska. I den skulle man sen kunna ha objektiv i egna "påsar" i neopren. Detta skulle göra det möjligt att använda vilken väska som helst till fotoväska. Och den skulle kanske inte bli den den bäst skyddande, men den desto smidigare och diskretare.Jag tänkte eventuellt köpa aen begagnad billig våtdräkt och klippa till de bitar jag behöver. Men om det skulle gå att få tag på metervara eller andra större bitar skulle det vara ännu bättre.
 

LCF

Avslutat medlemskap
Graal skrev:
Inred Kånken!
Jag har redan en Lowepro photo trecker som fungerar mycket bra och som skyddar utrustningen. Men ibland behöver jag inte hela utrustningen och då är det onödigt att bära alla extra kilon. Andra gånger vill jag ha med mig andra saker än bara fotogrejer och treckern är redan full till bristningsgränsen vilket innebär att jag måste bära runt på två väskor och det är inte bättre.

divander skrev:
Jag tänkte eventuellt köpa aen begagnad billig våtdräkt och klippa till de bitar jag behöver.
Tror det blir svårt eftersom en våtdräkt är ihopsydd av många smådelar allt för att öka rymligheten. Hittade dock en sida där dom verkar sälja neopren i olika tjocklekar.

Denna sida

Dom syr/limmar tydligen också ihop efter önskemål, de är mestadels inriktade på våtdräkter.

/lcf
 

divander

Aktiv medlem
Ja om det går att få tag på hela neoprenbitar i rätt storlek så behöver jag inte kompromissa med en beg. våtdräkt. De verkar ju även ha en del olika tjocklekar. Kanon. Vet någon hur det fungerar med limning av fogar mellan två neoprenbitar? Håller det? Är det svårt att få snyggt?
 

divander

Aktiv medlem
Nu har jag fått svar på det brev som jag skickade till de som säljer neopren. De vill ha 250kr/kvm för 4 och 5mm. 6, 7, och 8 är lite dyrare. De finns i lite olika färger. Det går även att köpa små bitar.
 

LCF

Avslutat medlemskap
Jag har lagat en våtdräktsskarv två gånger. Det är lite pyssel men det går bara man har lite tålamod, man måste hålla ihop skarven ett par minuter.


Riktigt skapliga priser faktiskt. En kvm lär ju räcka till ett par väskor och det kostar ju som en lowepro väska.


/lcf
 
ANNONS