Annons

Utmanarexperiment: Härma en favorit!

Produkter
(logga in för att koppla)

Liax

Aktiv medlem
Vet inte om jag är i rätt forum, men jag chansar.

Det känns som att inspirationen flödar på fotosidan just nu, och därför verkar det vara läge att lansera en idé som jag haft ett tag. Får se om intresse finns.

För en tid sedan ställdes frågan om vi som håller till här på fotosidan brukar härmar och ta efter andra fotografer, och det verkade väldigt många göra. Jag fick då idén att man skulle kunna leta upp en bild som man tycker om och sedan försöka ta en liknande bild. Detta för att lära sig hur fotografen tänkt och gjort, något som kan vara otroligt utvecklande och roligt.

Tanken är då att man lägger upp en länk till originalet och sedan sin egna bild för att bevisa hur man lyckats. Grundidén är att man själv ska få välja bild. Men man skulle kunna välja en bild som alla som antar utmaningen ska härma.

Ett exempel på en bild jag skulle kunna tänka mig att försöka härma är denna

Självklart ska det inte handla om rena plagiat, utan om att man tar bilder som inte går att plagiera. Man ska alltså mer härma teknik och stil. Och det måste nödvändigtvis inte vara ett fotografi, det skulle kunna vara en tavla.

Jag tror att detta kan vara ett bra sätt att utmana sig själv på.

Verkar det vara en god idé, eller är den för krånglig och luddig kanske? Vad tycker ni?

/Joakim
 

Liax

Aktiv medlem
Kul

Kanske skulle man rent av kunna säga att utmaningen gäller att härma Anton Corbijns bild på Bono? Om man inte har ett bättre förslag själv förståss! Så får vi se hur många som hakar på?

/Joakim
 

jfahlstrom

Avslutat medlemskap
Kanon idé! Så jobbar man när man lär sig måla. Härma en etablerad konstnär och man lär sig tekniken för att sedan hitta sin egen stil.

Tur att man har hans bok Werk hemma som man kan glo i.
 

Arleklint

Aktiv medlem
Jag är med på Corbijns bild!

En annan idé är att härma varandra. Vi lär oss på samma sätt - även om vi inte är lika kända som Corbijn ;) Det kan också vara kul för oss att se hur vi själva uppfattas av andra. Vad tror ni?
 

Liax

Aktiv medlem
Just nu har jag så in i bomben mycket att göra att jag nästan får hjärtinfarkt. Har radiokurs och producerar och sänder nyheter varje dag. Det är tufft vill jag lova!

Men men, kursen tar slut nästa fredag och därefter börjar en ganska lugn och typisk högskolekurs med ett par föreläsningar i veckan.

Därför känner jag att jag personligen behöer ett par veckor på mig för att hinna med själv.

Så om vi säger såhär:

Bilden ska vara färdig senast onsdag den 10 december, det vill säga om precis om två veckor.

Antingen publicerar vi själva våra bilder i denna tråd när vi är färdiga, på så sätt får ju alla ett mejl när någon lägger ut en bild.

Eller också kan ni mejla bilden till mig så lägger jag ut den på en server som jag har tillgång till. Och så kan man länka dit. Fördelen med detta är att vi kan lägga ut ganska stora bilder om vi vill.

Sista alternativet är att jag kontaktar David och frågar om han kan fixa en speciell portfolio för ändamålet.

Vad tycker ni?

/Joakim
 

Liax

Aktiv medlem
Håller med Janne

Och vill man så kan man ju lägga upp en större version på någon server och länka dit. Precis som vi gjort med våra retuscheringsbilder.

Då kör vi; T MINUS TVÅ VECKOR! :)

Och bilden som gäller är alltså DENNA

/Joakim

P.S. Lycka till och må inspirationen flöda!
 

Liax

Aktiv medlem
Kan bara tillägga att jag redan hittat en riktigt skön lirare som ska spela Bono, nu ska jag bara hitta en passande hatt också. Det här kommer att bli suveränt! :-D

/Joakim
 

lotelo

Aktiv medlem
Är det fusk att fråga om nån vet vart man köper en liknande hatt i Göteborg?

Jag skulle vilja fråga min granne som ser ut som Bonos dubbelgångare, men hur frågar man på serbokroatiska tro? Äh, det får nog vara, jag har också en annan modell klar, Bono har nog bara växt lite sedan Corbijns bild;)
 

Liax

Aktiv medlem
Hmmm...det är på gränsen!

Skojar bara! ;-)

Ska bli kul att se alla dessa olika Bonokopior sedan! :)

/Joakim
 
ANNONS