Annons

Räta linjer när man fotar höga byggnader

Produkter
(logga in för att koppla)

LisaS

Medlem
Denna länken (som jag hittat i en annan tråd) beskriver hur man justerar räta linjer vid fotografering med storformat.

Jag undrar om det finns något annat sätt att justera vertikala linjer när man använder småbilds- eller mellanformatskamera? Antingen vid själva fotograferandet eller i mörkrummet (analogt).

Tacksam för tips,
Lisa
 

PrinsValium

Aktiv medlem
Det går ganska enkelt att göra i PS med tex pluginen PanoTools. Det finns också så kallade shiftobjektiv även till småbild.

Vet inte hur man skulle kunna fixa till det analogt men jag gissar att det inte är omöjligt.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Vissa förstoringsapparater kan man tilta, så att man motverkar effekten och som Fredrik säger, så finns det tilt/shift-objektiv både till mellanformat och småbild.
 

kaw

Aktiv medlem
plf66 skrev:
Denna sida beskriver på svenska hur man rätar upp linjerna:
http://daniel.nordling.nu/bildredigeringsskolan/lektion6.html
Nackdelen med denna metod är att skalan i höjdled inte blir likadan som den skulle blivit med storformatskamera/shiftobjektiv. Använder man en plugin (t ex Panorama Tools) slipper man fundera över om det spelar någon roll eller inte, då blir det nämligen automatiskt rätt, bara man anger rätt bildvinkel på sin bild.
 
ANNONS