Annons

Studioset från vidaXL.se

Produkter
(logga in för att koppla)

Jaxper

Medlem
Tjenare!

Har försökt söka men hittade bara en gammal tråd utan direkta svar.

Jag har tänkt prova på studiofotografering.
Ska först och främst fota människor och har därför valt att kolla på ett sett med blixtar med tillhörande softboxar samt bakgrund.

Idag hittade jag detta:
https://www.vidaxl.se/p/160170/studioset-3x-blixthuvud-3x-softboxar-50x70

Men det är oroande billigt.

Finns det någon som har detta eller vet vad det är och om det är bra för nybörjare som jag.

Tack på förhand

//Jesper
 

fog

Aktiv medlem
Nu är jag ingen expert, men några saker att tänka på: Dyrare apparater brukar, i stora drag:

- Ha jämn ljusstyrka för varje exponering (dvs blixtljuset är lika starkt varje gång)
- Hålla jämn färgtemperatur, inte "5000-5500K" som på billiga apparater
- Ha kort brinntid, dvs lysa under en väldigt kort period så att man kan frysa rörelser eller hår som flyger
- Ha bättre hållbarhet
- Bete sig konsekvent och förväntat

Det är lät att tro att man behöver sjukt mycket prylar för studiofoto (har köpt en hel del själv), men man inser att det räcker långt (i många fall) med en bakgrund och en enda ljuskälla (plus nån reflektor).

När det kommer till softboxar etc kan jag rekommendera Quantuums prylar från Cyberphoto. De kostar en spottstyver av vad Profotos gör etc men håller i min mening grym kvalitet för priset.

Mitt tips är att skaffa en lite dyrare och lite bättre blixt och en softbox eller paraplyer till det till att börja med istället för ett helt noname-kit. Tänk på att om du köper en kraftig blixt att det ska gå att ställa ner den mycket i ljusstyrka om du vill kunna fota med stora bländare och få kort skärpedjup.
 

ixxy

Aktiv medlem
har ett liknande även om jag föredrar paraplyerna men det jag fått lov att göra är att slänga bakgrunds stativet och köpt lite tyngre och framför allt bredare fötter på så det blir riktigt stabild när du har bakgrunden 3 meter upp i luften.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Satsa på något etablerat, som Elinchrom. De har instegsblixtar, och allt är kompatibelt med resten om du vill uppgradera och utöka.
 

Jaxper

Medlem
Hej igen!

Tack för alla svar. Då ska jag nog låta bli vidaXL.se's kitt.
Kanske ska vänta på att ett begagnat dyker upp.

Tack för all info!

Mvh Jesper
 
ANNONS