Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

110-film

Produkter
(logga in för att koppla)

zeldawashere

Aktiv medlem
Jag har sett att Brunos bildverkstad har börjat sälja 110-film som passar till Kodak pocket instamatic (Och fler kameror?) men är det någon som vet hur det är med framkallningen av denna film? Är det än så länge bara till för folk med sitt eget mörkrum eller finns det nätbutiker/irl-butiker som det går att lämna in rullarna hos, och är det någon här som fotar med 110?
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Om inte, så får du återkomma. Det finns flera labb i Tyskland som jag (eller någon annan här) borde kunna spåra upp länkar till.

PS Kom just ihåg ett av dessa som du kan kolla, www.fotoimpex.de
 

Kijana

Aktiv medlem
Är det än så länge bara till för folk med sitt eget mörkrum eller finns det nätbutiker/irl-butiker som det går att lämna in rullarna hos, och är det någon här som fotar med 110?
Jag har själv en gammal 126-rulle liggande (ska skicka den på framkallning vilken dag som helst) och beträffande den har jag varit i kontakt med en firma i Nyköping som framkallar sådana. Bildettan, ska butiken heta.
 

zeldawashere

Aktiv medlem
Åh det var i det krångligaste laget, får hoppas att Brunos eller någon annan svensk, serviceenkel nätbutik framkallar :)

Fick syn på en Kodak instaplus pocket med blixt, men den verkar inte vara lika känd eller populär som instamatic pocket?
Den pocket instamatic 100-kamera jag sett och måste slå till idag om jag vill köpa har ingen blixt, det har däremot instaplus-modellen. (Vet dock inte om den tar 110-film?)
Beskrivningen kändes dock lite lustig så vet inte den är värd att köpa, haha:

"Detta är en liten kamera som om du får tag på film ger garanterat suddiga bilder!"
 

zeldawashere

Aktiv medlem
Ah allright, men kan ju vara värt en testrulle. Alltid festligt att iallafall testa ett nytt format, och kamera också för den delen. Nu har jag absolut ingen aning om vilka kameror och film min farfar knäppte mest med, men han var en höjdare på dokumentera allt och inget och jag är förälskad i det kvadratiska stuket med vit ram, i färg som i svartvitt.
 

markbe

Avslutat medlemskap
Absolut, dock ger 110-film (eller kamerorna om vi ska vara petiga) inte kvadratiskt format utan varje negativ blir 17x13 mm vilket ger ett bildförhållande på c.a 4:3. Den "vanliga" instamaticfilmen, d.v.s 126-film, gav dock ett kvadratiskt format.
 
ANNONS