Annons

Skitbild från Edssjön

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Mycket jag fotar vid Edssjön blir "skit" Här är ett exempel på det. Utfrätt himmel eländig och ful. Bara dimman är positiv. Man kan ju undra varför jag överhuvudtaget tog denna bild!?
Kan vi försöka göra nått användbart av den?

Större bild här
 

Bilagor

Arleklint

Aktiv medlem
Jag tror Mats menar att man inte skall eller kan mecka naturbilden i efterhand. Den diskussionen tar jag gärna i en annan tråd.
 

bjanha

Aktiv medlem
Adrian82 skrev:
Vad är det där för kommentar!? Är Janne en skitfotograf?

Usch!
Jag tycker det var en kul kommentar och jag är säker på att Janne inte tog illa vid sig. Mats syftar nog på en grejj som sades vid ett Photoshop-seminarium, "shit in shit out" - och som nämndes i en annan tråd nyligen. Alltså att en riktigt dålig bild inte kan fixas till en superbild i Photoshop hur bra programmet än är.
Men visst, en smiley hade kanske varit på sin plats.
 

matnyttige

Aktiv medlem
Adrian82 skrev:
Vad är det där för kommentar!? Är Janne en skitfotograf?

Usch!
-Nej, Men han skrev ju själv att det var en skitbild eller?
Det handlar dock inte om utan att jag är så enormt trött på den sista tidens inlägg i forumet på personer som tror att man kan göra en riktig bra bild av en dålig bild enbart genom att "fixa till" lite i Photoshop. Tänk om det var så lätt.
 

adrianulander

Aktiv medlem
ok..

Ok, jag överreagerade tydligen. Det kändes påhoppigt bara. Missförstånd sker så lätt på Internet..

Är alla känslor oskadda så är det ju ingen fara på taket. Sorry, mats! =)

Mvh. Adrian
 

adrianulander

Aktiv medlem
Åh, förresten! Om Janne nu själv säger att det här är en skitbild så kan jag ju dra till med ett skämt som jag sugit på som en god karamell och suttit och fnissat för mig själv med i många av de trådar som Mats pratat om..

Jag jobbade på en musikgrossist för nåt år sedan. Där fanns en gitarrtekniker som justerade alla de dyrare gitarrerna innan de skickades iväg till butik.

En annan pellejöns, som hattade runt på lagret och mest kostade pengar att ha där, var på vippen att få sparken.. Men chefen tyckte synd om honom, och eftersom gitarrteknikern skulle sluta så frågade chefen gitarrteknikern om inte Tengil (som pellejöns kallades) kunde få sitta med honom i någon vecka och lära sig justera gitarrer..

Teknikern sa nej, med århundradets motivering..

"Jag kan väl inte putsa en bajskorv heller?"

Åh, den är så bra! =D Jag har velat dra skämtet en massa gånger nu, men låtit bli av rädsla att såra någon, så nu tog jag min chans.

Med lustiga hälsningar. Adrian
 

Arleklint

Aktiv medlem
"skit in - skit ut", bajskorvar eller inte, så räknade jag med att det skulle komma upp just när det vart på tal att photoshoppa en naturbild :)

Mats! Jag är den första att hålla med om vikten av att bilderna skall vara så färdiga som möjligt i kameran, men man behöver å andra sidan inte alltid vara så gravallvarlig :) Man kan ju leka och ha kul ibland oxå.

Om porträttfotograferna får leka i datorn kan väl vi få leka ibland ialla fall - bara liite - snälla! ;)
 

Bilagor

sebbfolk

Aktiv medlem
Jag blir lite häpen när jag läser vissa kommentarer både i den här tråden och i "En naturbild". Att naturbilder ska man inte få leka med/manipulera/retuschera/förvränga? Förstår inte resonemanget riktigt. Varför inte? Det är ju bara en bild?
Här är min variant av skitbilden i alla fall.
 

Bilagor

Leffen

Aktiv medlem
Tackar,när man läser en del av det som skrivs om manipulering av bilder, så blir jag lite fundersam.
Vi har olika mål, och olika medel för att få fram det vackra och fina i saker och ting,en del målar, tar bort och lägger till, en del skriver, samma sak där, en del fotograferar,men helt plötsligt får man inte ändra bara för att man fotar?????
Det måste väl vara slutresultatet som räknas?
Det här är min personliga uppfattning!!!
Ha en bra dag i regnet MVH Leffe
 

Bulldog

Medlem
Tänk vilken höjdare denna tråd blev!. Intressant att se flera tolkningar av bilden. Kul att se olika manipulationer av en och samma bild, som visar sig ha potential. Snyggt jobbat!
 
ANNONS