Annons

Fråga angående fotoutställning...

Produkter
(logga in för att koppla)

Gnurra

Aktiv medlem
Jag ska ha en fotoutställning stadsbiblioteket i Karlstad där jag ska visa lite blandade (mest natur) bilder från Sverige, Norge och Tunisien.
Tänkte höra lite med alla er fotomänniskor vad ni av följande två förslag skulle föredra på en fotoutställning:


Att det finns en liten dubbelvikt boschyr där det står lite info angående bilderna, namn och var de är tagna mm...

eller att det under själva bilden sitter en liten lapp med liknande info på.


På ett sätt känner jag att en bild kan få tala för sig själv utan beskrivning från fotografen och i andra fall inte.

Kanske bättre då att ha en liten broschyr så kan man välja hur man vill göra, se på bilderna först läsa efteråt eller, ja... vad tycker NI? :)
 

acke

Avslutat medlemskap
Broschyren är väl en bra idé. Den kan du ju låta besökarna ta med sig hem, så sprider du lite reklam om utställningen.
 

Taiga

Aktiv medlem
Absolut brochyrer, en massa lappar vid bilderna tar bara ner intrycket. I en brochyr kan du skriva några rader om dig själv och dina bilder.

Lycka till:D
 

anneli_lundberg

Aktiv medlem
Broschyr förstås!
Lite info om dej själv är bra, precis som Taiga föreslår.
Om du kan berätta allmänt om bilderna i "serier" eller om du ska numrera varje bild för att förklara dem en och en beror väl på vad du vill få fram.

Räkna med att det behövs många broschyrer... det gick åt runt 200 stycken på vår (Karlstads Nya FK)4 veckors utställning just på Karlstads Stadsbibliotek, men det kan förstås bero på att det finns ett uppdämt behov av en fotoklubb i Karlstad. Ett stort fotointresse verkar det finnas i alla fall.

Lägg gärna ut en Gästbok av något slag. Det är alltid kul att få lite feedback. Vi brukar ha en ringpärm med blad i - bladen är "tryckta" med klubbens logga i ena hörnet, och pärmen har också logga på utsidan... En vanlig anteckningbok eller så kan alldeles för lätt tas med. Några pennor har vi blivit av med, men det kan man väl bjuda på.

Jag fick för mej att utställningen skulle bli på sjukhusbiblioteket, har du ändrat, eller fattade jag fel när du hörde av dej sist? Skicka oss i Karlstads Nya Fotoklubb en inbjudan på karlstadsnyafotoklubb@yahoo.com ! Jag vidarebefordrar den till medlemmarna.

Lycka till!
Anneli L, sekreterare i Karlstads Nya FK.
 

npet

Aktiv medlem
Brukar gå på fotoutställningar på kulturhuset här i sthlm.

Jens Assurs "Himlen därovan" använde sig av numrerade serier av bilder (t.ex 1:4, 1:5) med bildtexten i en liten separat broschyr som man fick låna när man betalade entren.

"Gun Nation" av Zed Nelson gjorde tvärt emot och hade bildtexten brevid fotot.

Båda metoderna har väl sina fördelar och nackdelar. På "Himlen.." var det rätt metod då man fick tillfälle att studera bilderna utan att veta bakgrund eller sammanhanget - dock lite jobbigt i längden att slå upp varje bild.

Vad man ska välja beror nog på vilken typ av bilder man vill visa och vilket budskap man vill förmedla...

// npet
 

Gnurra

Aktiv medlem
Tack för alla svar! Blir nog en liten broschyr ändå. Det var det jag hade tänkt från början i alla fall. På tisdag drar utställningen igång. Välkommna alla som har vägarna förbi! :)
 
ANNONS