Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hemläxa - Efterbehandling #3

Produkter
(logga in för att koppla)

Karlington

Aktiv medlem
Blev inge bra...

Ursäkta bakgrundsfärgen... orkade bara inte ändra den! Blev allmänt missnöjd med bilden, men när man hållit på med den ett tag vill man ju liksom inte bara slänga den! Nu är jag trött och ska sova! Lev väl alla människor där ute... //Karl
 

Bilagor

Ingemansson

Aktiv medlem
Hej!

Jag tycker det är synd att de flesta försöker få henne så slät som möjligt, personligheten försvinner ju helt. Lite Slitz/Café-varning!

Tyvärr saknar jag bra bild-behandlingsprogram så jag gör själv inget försök. Självklart är jag inte emot efterarbete, det kan ju definitivt göra en bra bild bättre. Men som sagt, synd att ta bort charmiga fräknar och drag.

/Andreas
 

PatrikAdolfsson

Aktiv medlem
Ville behålla hennes naturliga utseende.
Förstärkte läpparna en aninig. Gjorde ögonvitorna lite vitare. Drog ner färgmättnaden 10%. La på lite ljus. Slängde in en backgrund...
 

Bilagor

Senast ändrad:

ArneM

Aktiv medlem
här kommer mitt förslag jag har ändrat färgerna lite så hon slipper se ut som en kokt kräfta sedan har jag fixat till blänket i pannan. det är det stora sedan lite små saker.
 

Bilagor

lekimpa

Aktiv medlem
Bra jobbat! Kul att se hur ni anstränger er trots att det är sent! Bakgrunden är som sagt minst sagt lam på orginalbilden. Detta var lathet från min sida då den bakgrunden hon sitter mot går i dom tonerna. Jag har stora problem med att frilägga hår och lägga det mot bättre bakgrund. Hur gör man?
 

Ingemansson

Aktiv medlem
Såja, detta känns mycket bättre. Förbättra bilden genom att ändra färger osv. utan att ta bort charmiga detaljer. Mer i min smak!

Det är därför jag gillar s/v analog-fotografering, man slipper problemet med färger. Den analoga färgfilmen drar med sig en del problem som en amatör som jag inte orkar hantera...
Den digitala har en hel del fördelar, helt klart.

/Andreas
 

ariadne

Aktiv medlem
jag har knappt gjort nåt. gjort om till svartvitt då, eftrbelyst på nåt ställe och ställt in levels.
och målat svart bakgrund
 

Bilagor

jpersson

Aktiv medlem
Ingemansson skrev:
Såja, detta känns mycket bättre. Förbättra bilden genom att ändra färger osv. utan att ta bort charmiga detaljer. Mer i min smak!
Tack, om jag nu vågar ta åt mig äran. Om jag ska vara ärlig så är det mer än färgerna som har fått sig en genomgång. Tricket är att se till helheten.

Det är roligt att du nämner svartvitt. Tidigare arbetade jag rätt blandat (färgneg, dia och svartvitt). Idag kör jag nästan uteslutande svartvitt och jag har upptäckt att jag ser på bilder med andra ögon nu än vad jag gjorde tidigare. Paradoxalt nog skulle jag vilja säga att mitt svartvita fotograferande har gjort så att jag tar bättre färgbilder.
 

henab

Aktiv medlem
Ändringar av de mer kontroversiella slaget kanske? (Dock väldigt klantigt gjorda, men ni förstår grundidéen). Vad tycker ni, rent filosofiskt, om sånt här?
 

Bilagor

ariadne

Aktiv medlem
jpersson skrev:
Nu ska du inte vara blyg. Jag tycker att din version är den personligaste än så länge. Det har nästan blivit en situationsbild av studiobilden; ser hon inte ut att vara lite sommarlurig?
tackar! ja, den blev rätt mkt varmare.

nä, blyg ska man väl inte vara, jag mena bara att jag inte gjorts så fasligt mkt, rent fysiskt med bilden:)
 

ariadne

Aktiv medlem
henab skrev:
Ändringar av de mer kontroversiella slaget kanske? (Dock väldigt klantigt gjorda, men ni förstår grundidéen). Vad tycker ni, rent filosofiskt, om sånt här?
tanken har slagit mig också. hur långt kan man gå innan man liksom börjar kränka en person?

kanske ide' att ta upp i en ny tråd eller nåt.

funderat en hel del själv som sagt. en del saker reflekterar man knappt över att göra, medans andra saker vill man inte göra. och man kan fråga sig varför det ena är helt okej när det andra inte är det.
ja, en ny tråd kanske som sagt
 

jpersson

Aktiv medlem
henab skrev:
Vad tycker ni, rent filosofiskt, om sånt här?
Rent filosofiskt så kommer men in på diskussioner om stereotyper. Det kan bli rätt långrandiga diskussioner men låt oss hoppa över den och istället se till slutsatsen. Jag ogillar alltför stora ingrepp och jag framhäver hellre det vackra hos en person än försöker att dölja det som inte följer stereotypen.
 

jpersson

Aktiv medlem
ariadne skrev:
jag mena bara att jag inte gjorts så fasligt mkt, rent fysiskt med bilden:)
Kanske inte men jag tycker om hur du såg bilden och jag räknar det högre än det fysiska arbetet. Du hade en enkel idé som fungerade hur bra som helst; det hade varit guld värt om du hade jobbat professionellt.
 

lekimpa

Aktiv medlem
Daniels, Patriks och Annas versioner är jättefina. Jag gillar färgerna i Patriks men de svartvita versionerna blir jättebra. Annas mörka är skitsnygg! Ansiktet kommer fram jättebra!
 
ANNONS