Annons

Blixt till Minolta 7i/7Hi/A1...

Produkter
(logga in för att koppla)

KaLi

Aktiv medlem
Vilken prisvärd blixt skulle ni rekommendera mig att köpa? Har tittat runt lite på nätet men utbudet är så stort så jag känner att jag behöver ha lite hjälp...
 

Lionheart

Aktiv medlem
KaLi skrev:
Vilken prisvärd blixt skulle ni rekommendera mig att köpa? Har tittat runt lite på nätet men utbudet är så stort så jag känner att jag behöver ha lite hjälp...
Jag hade riktat in mig på 3600D eftersom den har lite högre ledtal än den "lilla" 2500. Dessutom fler funktioner och inställningsmöjligheter.

Minoltas modeller har passande namn eftersom
2500 har 25 i ledtal, 3600 har 36 och största blixten heter 5600 och har 56 i ledtal vilket är väldigt kraftfullt. Dock springer den iväg i pris, cirka pris 4000 kr.

För den riktigt pryltokiga så ska man så klart har 5600 eftersom den har en digitaldisplay och man kan rikta den åt alla håll och kanter.
2500 och 3600 är begränsad till vertikal rörelse uppåt.

Hoppas det ger dig en bättre utgångspunkt för ett eventuellt köp.

Mvh

Dennis
 

janc

Aktiv medlem
En Minoltablixt lär krävas för att få full integration med kameran om jag inte minns fel från tidigare trådar i ämnet. Jag använder 5600 vilket är en mycket kraftfull blixt - om än något dyr som sagt...
 

a_mattsson

Aktiv medlem
Hur fungerar det med äldre Minoltablixtar. Jag har en gammal 5400 HS som jag gärna skulle använda om jag köper en digitalkamera. I bruksanvisningen rekommenderas att inga andra blixtar än den senaste serien används.
 

.Z.

Aktiv medlem
a_mattsson skrev:
Hur fungerar det med äldre Minoltablixtar. Jag har en gammal 5400 HS som jag gärna skulle använda om jag köper en digitalkamera. I bruksanvisningen rekommenderas att inga andra blixtar än den senaste serien används.
Tyvärr så fungerar den inte.

Du är enbart hänvisad till dom 3 nämnda, jag undersökte det mycket noggrant innan jag bestämde mig för 5600.

Larsa
 

Micke H

Aktiv medlem
Jo de funkar, men bara när kamera och Blixt står på manuella inställningar...

Jag har själv en 5400 Hs+D7Hi...
Det är ju lite bökigt, men man lär sig faktiskt!
Det är lite som när man körde utan autofokus förut...

Ibland blir bilderna bättre när man kör manuellt, bättre i balans med det befintliga ljuset!!
 

zolle

Aktiv medlem
Sigma?

Jag har kört med en Sigma EF-500 DG Super (kopia av Minoltas 5600) till min MD 7Hi och det fungerade utan problem. Går att köpa den för runt 2.200:- om jag inta mins fel.
 

matti

Aktiv medlem
Hur är det med Metz?

Hej

Har själv en A1:a och har funderat på denna Metz http://www.cyberphoto.se/metz/44af3m.shtml

Den har ju ledtal 44, är tiltbar i höjd och sida samt har ett tilltalande pris!

Vad tror ni om detta? Vad jag förstår mäter den enligt Minoltas senaste ADI-metodik ihop med Dimage 7/7i/7Hi/A1. Det man förlorar är väl möjligheten till trådlös blixt som man har med Minoltas egna blixtar, eller???

mvh / Matti
 

Lionheart

Aktiv medlem
Re: Hur är det med Metz?

matti skrev:
Hej

Har själv en A1:a och har funderat på denna Metz http://www.cyberphoto.se/metz/44af3m.shtml

Den har ju ledtal 44, är tiltbar i höjd och sida samt har ett tilltalande pris!

Vad tror ni om detta? Vad jag förstår mäter den enligt Minoltas senaste ADI-metodik ihop med Dimage 7/7i/7Hi/A1. Det man förlorar är väl möjligheten till trådlös blixt som man har med Minoltas egna blixtar, eller???

mvh / Matti
Verkar ju helt klart intressant. Någon som vet om den är kompatibel och om den passar till A1:an? Och vad går förlorat om man väljer denna istället för en Minolta Digitalblixt?
 

.Z.

Aktiv medlem
Jag undersökte innan jag köpte min 5600 detta noggrant, fick reda på att dom enda blixtar som fungerar är Minoltas senaste serie. Att dom gamla minoltablixtarna fungerar manuellt är en sak, men TTL är det bästa som hänt i blixtvärlden så jag tycker att man ska satsa på en blixt som grejar det.

Nu säger Fredrik att EF-500 DG fungerar, om den fungerar med TTL så är den ett givet val med tanke på dess pris & prestanda, ADI är bra men inte livsviktigt om den inte grejar det.

Innan ni bestämmer er för en blixt så måste ni dock förvisa er om att den är kompatibel, vilket tyvärr inte alltid är så lätt.

Sen måste jag dock påpeka att EF-500 DG inte är nån kopia av 5600, Minoltas blixt är annorlunda samt kraftigare, faktiskt kraftigast av alla märkesblixtar tillsammans med Nikons värsting (enligt test). Sigman är dock mest prisvärd...

Larsa
 

.Z.

Aktiv medlem
Om den är fullt kompatibel så ser den helt klart ut att vara ett fynd. Det konstiga är att jag skickade mail till Cyberphoto & frågade om denna var kompatibel med 7i när jag för nåt halvår sedan skulle köpa blixt, då var den inte det...

Endera så är denna en uppgraderad modell eller så har dom undersökt saken närmare. Passar den så är den dock given!

Ang. Minoltas svindyra blixt så är den faktiskt billigare än Canons & Nikons motsvarigheter trots att den tillsammans med Nikons enligt fotos test är kraftigast, märkesblixtarna är tyvärr dyra.

Även denna Sigma var med i testen & fick mycket bra betyg, den nådde dock inte riktigt upp i samma klass som Minoltan men fick epitetet "mycket prisvärd"....

Larsa
 
Senast ändrad:

Lionheart

Aktiv medlem
larsaz skrev:
Om den är fullt kompatibel så ser den helt klart ut att vara ett fynd. Det konstiga är att jag skickade mail till Cyberphoto & frågade om denna var kompatibel med 7i när jag för nåt halvår sedan skulle köpa blixt, då var den inte det...

Endera så är denna en uppgraderad modell eller så har dom undersökt saken närmare. Passar den så är den dock given!

Larsa
Det tål ju verkligen att undersökas.
Hoppas att någon kan ta reda på det snabbt och lätt.
 

.Z.

Aktiv medlem
Lionheart skrev:
Det tål ju verkligen att undersökas.
Hoppas att någon kan ta reda på det snabbt och lätt.
Idag så står det ju på Cyberphotos sida att den är kompatibel, skicka dom ett mail & fråga för säkerhets skull.
 

Lionheart

Aktiv medlem
larsaz skrev:
Idag så står det ju på Cyberphotos sida att den är kompatibel, skicka dom ett mail & fråga för säkerhets skull.
Dom svarade så här

"Vi har inga uppgifter som styrker det, Men.. jag har mycket svårt att tänka mig att den inte skulle vara TTL kompatibel med A1, eftersom den passar till dimage 5 och 7 serien."
 

zolle

Aktiv medlem
Gå in på en Expert butik (Sigma är deras märke) och prata med de om din kamera och dess kompatibilitet med Sigma blixten.

Du behöver inte köpa den hos de. Har för mig att ngn. (Björns foto tror jag) säljer den för 2200:-
 
ANNONS