Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Extention tubes på min x-t1 + 23mm 1,4

Produkter
(logga in för att koppla)

sukram

Aktiv medlem
Fråga!

Jag beställde två lite billigare extentiontubes från Ebay 11 och 16mm och med kontakter så autofocus funkar.

Men när jag har dom på blir allt suddigt bra, misstänker att jag gör nått fel? Vad kan det vara jag gör galet? Tar jag av dom funkar den som vanligt med min 23mm.

Men när jag har dom på så kan man liksom fokusera osv, men man hhittar aldrig fokus, långt ifrån,. bara olika grader av väldigt suddigt.

Tack!
 

gunte

Aktiv medlem
Antar att det är mellanringar som det handlar om och 23mm lär ge en väldigt nära närgräns.
Blir det inte skarpt nån ynka cm framför linsen ?
/G
 

adl

Aktiv medlem
Precis som gunte säger är tom 11 mm väldigt "mycket" mellanring för ett objektiv med 23 mm brännvidd.
Men det borde vara skarpt typ 1 cm från frontlinsen. Med den tjockare mellanringen rör det sig om ynka millimetrar...
 

sukram

Aktiv medlem
Precis som gunte säger är tom 11 mm väldigt "mycket" mellanring för ett objektiv med 23 mm brännvidd.
Men det borde vara skarpt typ 1 cm från frontlinsen. Med den tjockare mellanringen rör det sig om ynka millimetrar...
Ah!

Dom blir väl mer användbara sen när jag siktar på att skaffa samyangs 100mm 2,8 macro =)
 
ANNONS