Annons

Ändra färg

Produkter
(logga in för att koppla)

sebbfolk

Aktiv medlem
Av olika märkliga anledningar som jag kanske inte behöver gå in på här, så skulle jag vilja ändra färgen på skinkskivorna på denna bild (nedan endast ett utsnitt) av en smörgåstårta.
Jag vore mycket tacksam för rent tekniska tips hur jag lämpligast gör i PS. Är det smart att markera/maska av och använda Ersätt färg, eller nåt annat alternativ under Justeringar, eller ska jag använda justeringslager? Eller nåt helt annat?
*just nu frustrerad av PS oändliga möjligheter*
 

Bilagor

mipert

Aktiv medlem
sebbfolk skrev:
...*just nu frustrerad av PS oändliga möjligheter*
Bli inte det.
Du känner redan till vilka tekniker du kan använda dig av så prova vilken arbetsmetod som passar dig bäst.

Se det som en mångfald av alternativ som ger dig frihet. Inte en begränsning.
 

sebbfolk

Aktiv medlem
Jag har prövat och prövat men kört fast och blir inte nöjd. Är just nu bara arg och vill kasta bort den j-a bilden.
Förmodligen gör jag det för invecklat och hattar hit och dit utan överblick.
Det är därför jag ber om hjälp, hoppas att nån milt och varsamt kan leda in mej på en strukturerad arbetsgång.
 

mipert

Aktiv medlem
Jag menade inte att få det som om jag ignorerade din förfrågan om hjälp.

Jag återkommer gärna senare om ingen annan hunnit före.
 

sebbfolk

Aktiv medlem
Tack! *glad*
Jag använder PS rätt mycket men har aldrig sysslat med just sånt här. Därför har jag mest en allmän uppfattning om vilka verktyg man kan använda, behöver lite tips hur man kan kombinera de olika funktionerna på listiga sätt.
 

Oscar

Aktiv medlem
Jag är absolut ingen expert.. men jag skulle ha först duplicerat bilden så du får 2 lager.

ctrl-a ctrl-c ctrl-v

ändra sedan det ena lagret med channel mixer tills du får rätt färg på skinkan..

lägg det ofärgade lagret överst och börja sudda ut skinkan så att det underliggande lagrets skinkfär kommer fram.
 

f.frans

Medlem
Det beror ju lite på vilken färg du vill uppnå. Ett ganska enkelt sätt är att gå in på Nyans/mättnad, kryssa för att du vill ändra tex. magenter, använd sedan pipetten och klicka på ett lämpligt område på skinkan. Sedan kan du ändra nyansen, mättnade och ljusheten på skinkan. I det här fallet så ändras även rädisorna men det är ganska enkelt att sedan få dem tillbaka till ursprunglig färg med händelsepenseln. Det kanske inte fungerar om du vill ändra färgen jättemycket, men du kan ju prova.
 

sebbfolk

Aktiv medlem
Jag provade först att göra som Oscar föreslog men tyckte att det var väldigt svårt att välja rätt nyans i rutan Blanda Kanaler. När jag sen såg färgen i den riktiga bilden påverkades den så av den omgivande färgen , det blev liksom en helt annan färg.
Sen provade jag Frans variant att ändra mättnaden på i det här fallet rött och sen måla fram det röda jag ville ha kvar med händelsepenseln. Det var lättare att se att det blev rätt nyans när man hade hela bilden att jämföra med, och lite mindre pilligt att måla,
Så här blev det då
 

Bilagor

sebbfolk

Aktiv medlem
Ja, det är det som är grejen.... hur vi påverkas av utseendet på maten! Vänta bara tills jag gjort den blå varianten. :)
 

sebbfolk

Aktiv medlem
Jag fortsätter med den här bilden... någon som kan ge en steg-för-steg-beskrivning av hur man ändrar en nyans en liten aning bara med hjälp av ett justeringslager, i PS alltså?
 
ANNONS