Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Leica 1, Leica ii eller?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tommy_H

Aktiv medlem
Om jag har förstått det hela rätt så var det inte helt ovanligt att man redan från 1930-talet lät modifiera/uppgradera sin kamera i takt med att Leica utvecklade och implementerade nya funktioner i nya modeller. Jag köpte för några veckor sedan just en, såvitt jag förstår, uppdaterad Leica. Serienummret säger mig att det är en Leica 1 från 1930. Den inbyggda mätsökaren säger mig att den är uppgraderad till en Leica ii och blixtsynkanslutningen på baksidan kan inte ha tillförts förrän efter andra världskrigets slut. Objektivet saknar serienummer och det säger kanske att det ursprungligen var samma optik som i kamerans originalutförande 1930 var fast monterat på kameran?

Finns det någon med kunskap som kan bekräfta, avfärda eller tillägga något så vore det himla kul?

Ps. Jag har för mig att jag någongång någonstans har läst att just 50 /f3.5 Elmar ska vara ganska enkel att plocka isär och göra rent. Vem kan rekommenderas?

/Tommy
 

Bilagor

Sten-S

Avslutat medlemskap
Om jag har förstått det hela rätt så var det inte helt ovanligt att man redan från 1930-talet lät modifiera/uppgradera sin kamera i takt med att Leica utvecklade och implementerade nya funktioner i nya modeller. Jag köpte för några veckor sedan just en, såvitt jag förstår, uppdaterad Leica. Serienummret säger mig att det är en Leica 1 från 1930. Den inbyggda mätsökaren säger mig att den är uppgraderad till en Leica ii och blixtsynkanslutningen på baksidan kan inte ha tillförts förrän efter andra världskrigets slut. Objektivet saknar serienummer och det säger kanske att det ursprungligen var samma optik som i kamerans originalutförande 1930 var fast monterat på kameran?

Finns det någon med kunskap som kan bekräfta, avfärda eller tillägga något så vore det himla kul?

Ps. Jag har för mig att jag någongång någonstans har läst att just 50 /f3.5 Elmar ska vara ganska enkel att plocka isär och göra rent. Vem kan rekommenderas?

/Tommy
Hej Tommy, det verkar vara en rätt egendomlig Leica som Du köpt, tror inte Leica gjorde så kraftiga uppgraderingar, dom byggde in blixtanslutningar.samt lite nyare rattar mm, vet jag.
Det enda skulle vara att någon "Montör" skruvat i hop ett ex av flera, men det håller jag inte för troligt.
har ägt flera äldre Leica tidigare och en Leica i från 1930 med Nr:52833, så numret 41294 verkar helt fel.
Min hade en blank arm på framsidan för att låsa objektivet på oändligt.
Mvh Sten-Åke
 

Bilagor

Tommy_H

Aktiv medlem
Ja, serienummret förbryllar...

Ja Sten-Åke, serienummret förbryllar.
Enligt Cameraquest (https://www.cameraquest.com/ltmnum.htm) tillverkades ett ganska stort antal Leica 1 år 1930, alla med serienummer mellan 34828 och 60000. Så givet detta så är "mitt serienummer" en Leica 1. Om det nu har gjorts ett så pass stort ingrepp som att bl.a. bygga på kameran med en inbyggd mätsökare a' la Leica ii och dessutom förse denna "påbyggnad" med originalets serienummer så verkar det nästan otroligt att någon annan än Leica har gjort det?

Skumt... Vem kan tänkas veta? Werner på LP eller grabbarna i Solms kanske...

/Tommy
 

Bilagor

markbe

Avslutat medlemskap
Jag har inte så bra koll på Leitz/Leicas historia men en rekommendation är att du ställer frångan i den historiska sektionen på the Leica Forum. Där finns det kännare och samlare som brukar kunna svara på det mesta:
http://www.l-camera-forum.com/forum/35-leica-collectors-historica/ eller om du föredrar tyska: http://www.l-camera-forum.com/forum/34-leica-sammler-historica/

När det gäller reparatörer så finns i Sverige bland annat LP-foto, Alois Kosnar/KSC, Analoga kameror Stockholm och KR-Kameraservice.
 

Sten-S

Avslutat medlemskap
Ja Sten-Åke, serienummret förbryllar.
Enligt Cameraquest (https://www.cameraquest.com/ltmnum.htm) tillverkades ett ganska stort antal Leica 1 år 1930, alla med serienummer mellan 34828 och 60000. Så givet detta så är "mitt serienummer" en Leica 1. Om det nu har gjorts ett så pass stort ingrepp som att bl.a. bygga på kameran med en inbyggd mätsökare a' la Leica ii och dessutom förse denna "påbyggnad" med originalets serienummer så verkar det nästan otroligt att någon annan än Leica har gjort det?

Skumt... Vem kan tänkas veta? Werner på LP eller grabbarna i Solms kanske...

/Tommy
Tycker Du skall kolla med Solms, det skall bli intressant att följa historien med din kraftigt ombyggda Leica 1, har sett många Ryska kopior, den liknar inte en sådan, men kopiorna brukar i bland ha nummer som inte stämmer med modellen och många kopior är verkligen välgjorda.
Var i Wetzlar för många år sedan och besökte Leicafabriken samt deras kamerautställning där, dom hade många konstiga modeller som inte kom ut , och jag har hört att de flesta av dom kamerorna såldes när verksamheten flyttades till Solms, det kanske är en sådan Du fått tag på, i så fall skall Du vara mycket rädd om den.
/Sten-Åke
 

Tommy_H

Aktiv medlem
Gåtan löst:)

Jag följde Markus Bennermos tips och ställde frågan på forumet l-camera-forum.com, svaren lät inte vänta på sig. Kameran är som jag trodde i grunden en äkta Leica 1 tillverkad 1930, tidigt under 1930-talet byggdes den om vid fabriken i Wetzlar till en Leica ii. Det var tydligen ganska vanligt att man gjorde på det viset och att serienummret stansades in på nytt på den nya toppkåpan, därav "missmatchen" mellan serienummer och kameramodell (det var även vanligt att bygga om Leica ii till Leica iii). Det finns kameror som från början var Leica 1 och som byggts om till Leica iii och där ingenting förutom serienummret visar att kameran "föddes" som en Leica 1. Blixtanslutningen på min kamera är resultatet av ytterligare en ombyggnation gjord många år senare och det är inget som Leica gjort.

Nu är ju jag användare snarare än samlare av Leica så för mig är det viktigaste nu att få mätsökaren och slutartiderna justerade så att jag kan börja fotografera med denna mycket smidiga 85-åring. Jag överväger att låta någon montera bort blixtanslutningen alternativt byta ut anslutningen mot en mindre dito (den sticker ut lite för mycket). Den medföljande 50 3.5 Elmar behöver tas isär och linserna rengöras. Objektivet är så otroligt smidigt och gör verkligen kameran rättvisa i det hänseendet (lite meckigt att ställa in bländare dock..). Jag har testat kameran med en 50 2.8 Elmar Collapsible från 50-talet, ett väldigt kompakt objektiv på en Leica iii och Leica M, men känns alltför stor på den lilla ii:an och en Summicron Collapsible är inte att tänka på i detta avseende.

En av de riktigt tungt vägande anledningarna som gör att jag gillar Leica är de små och kompetenta objektiven i kombination med smidiga "straight forward"-kamerahus. En Leica ii med 50 3.5 Elmar är nog så nära man kommer en ideal-Leicauppsättning:) Jag brukar tycka att min Leica MP med en 35 Summicron av senaste snitt är en liten smidig kombination, men inte i jämförelse med ii:an:)

Tack för svar, tillägg och tips!

/Tommy
 

Bilagor

ANNONS