Annons

Kameratillverkare tänker analogt i en digital tid

Produkter
(logga in för att koppla)

Alve Henricson

Aktiv medlem
och det gör många kameraförsäljare och fotografer också.

Gick idag in i två olika fotoaffärer mitt i Stockholm city. Jag var nyfiken och jättesugen på den nya Leica q och ville veta följande:

Kan man med den kameran inställd på manuell fotografering och auto ISO använda exponeringskompensation?

I den ena affären svarade en stöddig ”jag-vet-bäst-kille”:
- Och vad ska det vara bra för?

I den andra affären svarade en trevlig tjej:
- Tyvärr det kan man inte, men det går bra med min Nikon.

Jag längtar efter den tid då kameratillverkare inser att man faktiskt kan utnyttja kamerans ”tredje ben”, auto-ISO och inte bara bländarautomatik (Av) och slutarautomatik (Tv). De borde sluta ignorera möjligheterna med auto-ISO och programmera in exponeringskompensation för den samma. Tiden då vi var tvungna att byta filmrulle för att byta ISO är faktiskt slut i den digitala tiden.
 

VisualD

Aktiv medlem
Jag förstår inte det heller och blir alltid förvirrad när jag håller en DSLR där det läget är tillkrånglat eler kanske helt saknas. Mina Pentax K-5 har ett eget läge på lägesratten för det kallat TAV och man kan enkelt klicka i Auto-ISO även i andra lägen. Lite ironiskt med tanke på att folk förknippar Pentax med retro.
 

David F Stop

Aktiv medlem
Fujifilm X100T eller X-T1

och det gör många kameraförsäljare och fotografer också.

Gick idag in i två olika fotoaffärer mitt i Stockholm city. Jag var nyfiken och jättesugen på den nya Leica q och ville veta följande:

Kan man med den kameran inställd på manuell fotografering och auto ISO använda exponeringskompensation?

I den ena affären svarade en stöddig ”jag-vet-bäst-kille”:
- Och vad ska det vara bra för?

I den andra affären svarade en trevlig tjej:
- Tyvärr det kan man inte, men det går bra med min Nikon.

Jag längtar efter den tid då kameratillverkare inser att man faktiskt kan utnyttja kamerans ”tredje ben”, auto-ISO och inte bara bländarautomatik (Av) och slutarautomatik (Tv). De borde sluta ignorera möjligheterna med auto-ISO och programmera in exponeringskompensation för den samma. Tiden då vi var tvungna att byta filmrulle för att byta ISO är faktiskt slut i den digitala tiden.
Det du beskriver är möjligt med de ovannämnda kameror. X100S användare la fram den önskemål till Fiji för nåt år sedan. Fuji lyssnade och funktionen blev inkluderat i en mjukvara uppdatering som släpptes till X -T1:an och i x100t vid lanseringen. Ett, för mig, väl använt funktion.
 

eskil23

Aktiv medlem
och det gör många kameraförsäljare och fotografer också.

Gick idag in i två olika fotoaffärer mitt i Stockholm city. Jag var nyfiken och jättesugen på den nya Leica q och ville veta följande:

Kan man med den kameran inställd på manuell fotografering och auto ISO använda exponeringskompensation?

I den ena affären svarade en stöddig ”jag-vet-bäst-kille”:
- Och vad ska det vara bra för?

I den andra affären svarade en trevlig tjej:
- Tyvärr det kan man inte, men det går bra med min Nikon.

Jag längtar efter den tid då kameratillverkare inser att man faktiskt kan utnyttja kamerans ”tredje ben”, auto-ISO och inte bara bländarautomatik (Av) och slutarautomatik (Tv). De borde sluta ignorera möjligheterna med auto-ISO och programmera in exponeringskompensation för den samma. Tiden då vi var tvungna att byta filmrulle för att byta ISO är faktiskt slut i den digitala tiden.
Att Leica fortfarande bygger analoga digitalkameror förvånar mig faktiskt inte. Leica har ett starkt varumärke och bra kvalitet, men är, enligt de intryck jag har fått, inte lika framstegsvänliga som andra kameratillverkare.

Så, om du vill använda auto-ISO i M-läget, köp en Nikon eller en Fuji.
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
Det du beskriver är möjligt med de ovannämnda kameror. X100S användare la fram den önskemål till Fiji för nåt år sedan. Fuji lyssnade och funktionen blev inkluderat i en mjukvara uppdatering som släpptes till X -T1:an och i x100t vid lanseringen. Ett, för mig, väl använt funktion.
Bra! Jag har en x100s och var en av de som klagade i Fujis mässmonter. Det borde vara lika enkelt för andra tillverkare.

Önskar Fuji com med uppdatering till min x100s så att jag slipper sälja den kameran.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Auto är inte manuellt

Skilj på Auto och Manuellt

Auto ISO är bara en variant av automatik.
Manuell fotografering använder ingen som helst automatik.

Den stöddige killen i första inlägget har faktiskt rätt.

Om du inte själv vet hur du ska exponeringskompensera vid manuell mätning så kan ingen kamera i världen göra det åt dig.
Skärp er och sluta gnälla på kamerorna.
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Skilj på Auto och Manuellt

Auto ISO är bara en variant av automatik.
Manuell fotografering använder ingen som helst automatik.

Den stöddige killen i första inlägget har faktiskt rätt.

Om du inte själv vet hur du ska exponeringskompensera vid manuell mätning så kan ingen kamera i världen göra det åt dig.
Skärp er och sluta gnälla på kamerorna.

Jag saknar oxå exp komp i M läge ihop med autoiso på min Canon 6 D

Skulle gärna se en mjukvaruuppdatering som erbjöd detta.
 

zingiber

Aktiv medlem
Skilj på Auto och Manuellt

Auto ISO är bara en variant av automatik.
Manuell fotografering använder ingen som helst automatik.

Den stöddige killen i första inlägget har faktiskt rätt.

Om du inte själv vet hur du ska exponeringskompensera vid manuell mätning så kan ingen kamera i världen göra det åt dig.
Skärp er och sluta gnälla på kamerorna.
Nej, nej och åter nej.

M-läget motsvarar manuell exponeringinställning, ingenting annat. Som bekant påverkar ISO-inställningen i digitala kameror den elektriska förstärkningen av signalen efter exponering.
Således -- ISO är ingen exponeringsinställning och eventuell automatik och biasing i den inställningen kan verka oberoende av eventuell automatik i exponeringsinställningen.

Kontrollfråga: Förväntar du dig även att autofokus alltid är inaktiverat i M-läge?
 

Worley

Avslutat medlemskap
Auto-ISO i M är ju användbart vid sportfotografering i varierat ljus, när man måste ha en viss slutartid och ett vissskärpedjup. Förutsatt att man har en kamra med bra hög-ISO-egenskaper.

Men i övrigt kan jag inte se vad man skulle vilja ha det till. Det är ju så nära exponeringsautomatik man kan komma, där fotografen inte behöver bry sig om ljusets lagar.

Känner inte till någon bra fotograf som inte har brytt sig om ljusets lagar.

Leica är väl inte direkt nischade mot sportfotograferna, utan snarare mot avancerade användare som kan det här med exponering.
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
I all välmening:

Om du inte själv vet hur du ska exponeringskompensera vid manuell mätning så kan ingen kamera i världen göra det åt dig.
Skärp er och sluta gnälla på kamerorna.
Innan du höjer tonen i tråden borde du kanske sätta dig in i vad vi försöker säga med manuell fotografering och auto-Iso. Vi talar alltså om att kamerans bländaröppning och slutartid är låsta och att ISO är inställd på auto. Vi talar om en autofunktion som till exempel Av eller Tv och inte om manuell fotografering.
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
Digitalkamerans tredje ben

Leica är väl inte direkt nischade mot sportfotograferna, utan snarare mot avancerade användare som kan det här med exponering.
Om det vore så borde de (Leica) och andra tillverkare enligt min mening ändra så att ratten för exponeringskompensation i stället användes till att styra ISO-talen och inte som nu gömma ISO bland alla andra meny-knappar.

Problemet tycks vara att många tillverkare försöker kopiera gamla analoga kameror (vilket inte är fel) men tycks glömma den nya digitala möjligheten med att snabbt kunna ändra ISO-inställning. ISO (som jag kallar digitalkamerans tredje ben) är nu lika viktig som bländare och slutartid och borde få en mer uppenbar placering i de moderna kamerorna, även de som har retro-look. Följden av detta är givetvis en funktion där man kan använda exponeringskompensation även vid auto-ISO.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Auto-ISO i M är ju användbart vid sportfotografering i varierat ljus, när man måste ha en viss slutartid och ett vissskärpedjup. Förutsatt att man har en kamra med bra hög-ISO-egenskaper.

Men i övrigt kan jag inte se vad man skulle vilja ha det till. Det är ju så nära exponeringsautomatik man kan komma, där fotografen inte behöver bry sig om ljusets lagar.

Känner inte till någon bra fotograf som inte har brytt sig om ljusets lagar.

Leica är väl inte direkt nischade mot sportfotograferna, utan snarare mot avancerade användare som kan det här med exponering.
Jo, men om ljuset verkligen varierar så är exponeringskompensation ej användbart vid auto ISO och manuellt vald tid/bländare.
Låt oss exempelvis säga att du följer ett motiv i rörelse, i varierande ljus och med varierande bakgrund. Korrekt exponering blir då alltid en chansning oavsett om kameran har den onödiga sk. finessen "exponeringskompensation vid auto ISO" eller inte.
 

VisualD

Aktiv medlem
Ett exempel på när jag använt exponerinskomp med auto-ISO är vid ishockey med ojämn ljussättning av rinken. Ett par lampor fungerade inte som de skulle i hallen ett tag och jag satte på bländaren och slutartiden jag ville ha, auto-ISO för ljusskillnaden och expokomp för att kompensera för de vita sargerna och isen.
 

Worley

Avslutat medlemskap
Om det vore så borde de (Leica) och andra tillverkare enligt min mening ändra så att ratten för exponeringskompensation i stället användes till att styra ISO-talen och inte som nu gömma ISO bland alla andra meny-knappar.

Problemet tycks vara att många tillverkare försöker kopiera gamla analoga kameror (vilket inte är fel) men tycks glömma den nya digitala möjligheten med att snabbt kunna ändra ISO-inställning. ISO (som jag kallar digitalkamerans tredje ben) är nu lika viktig som bländare och slutartid och borde få en mer uppenbar placering i de moderna kamerorna, även de som har retro-look. Följden av detta är givetvis en funktion där man kan använda exponeringskompensation även vid auto-ISO.
Det är ett sätt att se det.

Men det finns också purister, som jag själv, som strävar efter att ligga så nära sensorns grund-ISO som möjligt. Oftast handlar det om ISO 100 eller 50 alternativt 200 beroende på modell.

Det första jag gör med en ny kamera är att nagelfara bildkvalitén vid olika ISO-tal för att identifiera när bildbehandlingsprocessorn börjar förvanska bilden. Sedan håller jag mig normalt under detta gränsvärde. Att styra ISO-talet manuellt är för mig lika viktigt som att styra bländare. Ibland viktigare.

Visst finns det sensorer som har bra hög-ISO-egenskaper och ger användbara bilder på höga tal. Men för någon som strävar efter rena bilder med pixelskärpa och klara färger är det oftast inte ett alternativ.

Men som sagt, för sportfoto är det användbart. Å andra sidan fanns det sportfotagrafer under den analoga tiden också. Så auto-ISO är inte nödvändigt, bara en enkel genväg.
 

PMD

Aktiv medlem
Auto-ISO i M är ju användbart vid sportfotografering i varierat ljus, när man måste ha en viss slutartid och ett vissskärpedjup. Förutsatt att man har en kamra med bra hög-ISO-egenskaper.

Men i övrigt kan jag inte se vad man skulle vilja ha det till. Det är ju så nära exponeringsautomatik man kan komma, där fotografen inte behöver bry sig om ljusets lagar.
Jag använder auto-ISO så ofta jag kan. Det är mycket oftare jag är intresserad av att ha ett lämpligt skärpedjup och en lämplig slutartid (samtidigt!) än jag är intresserad av att ha en viss förstärkning av signalen. Det spelar nästan aldrig någon roll för mig om ISO är inställt på 100 eller 1600 så auto-ISO är en mycket praktisk funktion.

I de lägen då jag behöver exponeringskompensera så måste jag dock byta till att prioritera slutartid eller bländare och låta kameran bestämma den andra. Detta är mycket dåligt och rätt obegripligt att de flesta(?) kameratillverkare inte har förstått nyttan med exponeringskompensation som är oberoende av vilka exponeringslägen man använder.
 
ANNONS