Annons

Service Leica M6

Produkter
(logga in för att koppla)

stigfredrik

Aktiv medlem
Hej,

Jag har sökt, men de flesta trådarna hade några år på nacken så jag frågar i en ny tråd.

Jag har precis skaffat en M6, lite tidigare modell, som förmodligen inte fått nån service. Jag tänkte att det skulle kännas bra om mätsökaren och slutartiderna sågs över. Sen är det väl kanske lite smörjning och rengöring kan jag tänka mig.

Nån som kan rekommenderar nån bra reparatör som kan Leica bra? Gärna i Stockholm.

Tack!
 

alf109

Aktiv medlem
Schönherrs använder en kille i Sumpan som är riktigt duktig, auktoriserad och har humana priser.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
På LP Foto i Stockholm sitter en man som reparerar och gör service på Leica. Dit skickar en del Leica-handlare sina kameror.
 

stigfredrik

Aktiv medlem
Tack för tipsen! Googlade och hittade nåt som hette analogakameror.se. Nån som vet vad det är för firma? Edit: det är nog tipset från Alf i Sumpan förresten.


Lite offtopic: M6 är ju underbar i känslan osv, men jag har en Zeiss Ikon ZI som får sökaren i M6 att verka trasig. Men när man matar fram filmen och knäpper av M6 så är allt förlåtet.
 

Tommy_H

Aktiv medlem
Alla tre kan sin sak:)

Schönherrs foto använder ofta en kille i Täby som heter Kalle. LP-Fotos "chefsmekaniker" är Werner. Jag har låtit serva flera kameror och objektiv av båda dessa killar och blivit nöjd varje gång. Förra veckan lät jag Jonas på Analoga kameror justera och smörja en gammal ombyggd leica från 1930-talet samt plocka isär och rengöra ett lika gammalt objektiv. Jag är mycket nöjd med det jobb Jonas gjorde, Jonas kan sina saker och är dessutom en riktigt trevlig kille som hädanefter kommer att få ta hand om mina analoga kameror när dom behöver service, jag rekomenderar honom varm!

/Tommy
 

vifra

Aktiv medlem
Alois Kosnar

Alois har jobbat på Brandt:s Optik som var generalagent för Leica. Har gedigen utbildning och lång
erfarenhet av Leica. Han sköter alla mina analoga Leicor med den äran. Trevlig, men vi träffas inte så ofta
då det sista man hör i dörren är: "Vi ses tidigast om tio år."


www.ksc.nu
 

Leica M7

Ny medlem
Tackar för tipsen, men bara några förnamn ger inte mycket.
Det intressanta är att kunna komma i kontakt med, och få hjälp av dem!
Varför inte ange adress, e-post eller telefon?
(Det skulle vara mycket värdefullt och heller inte strida mot Fotosidans
förbud mot reklam)
 

Tommy_H

Aktiv medlem
Tackar för tipsen, men bara några förnamn ger inte mycket.
Det intressanta är att kunna komma i kontakt med, och få hjälp av dem!
Varför inte ange adress, e-post eller telefon?
(Det skulle vara mycket värdefullt och heller inte strida mot Fotosidans
förbud mot reklam)
Tips; Använd Google och sök efter de 4 företagsnamn som anges i tråden, du kommer att finna allt från kontaktuppgifter och kartor till öppettider:)

/Tommy
 

stigfredrik

Aktiv medlem
Det är ju bara vara att välja och vraka bland duktiga serviceverkstäder verkar det som. Trevligt! Hoppas dom för sina kunskaper vidare bara, för jag är övertygad om att folk kommer knäppa sv/v film med gamla leicor om 30 år också.

BTW Tommy, väldigt nöjd med Ikonen, var nära att köpa en till faktiskt, men nu blev det en M6 istället.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Kan tilläggas att Leica i Tyskland också servar. Men då handlar det om totala fabriksrenoveringar som kan kosta mer än vad kameran är värd efter service.

Så det är knappast lönt för en standard-Leica. Men om du har en M6 Titan så ... :)
 

Benganbus

Aktiv medlem
Hej,

Jag har sökt, men de flesta trådarna hade några år på nacken så jag frågar i en ny tråd.

Jag har precis skaffat en M6, lite tidigare modell, som förmodligen inte fått nån service. Jag tänkte att det skulle kännas bra om mätsökaren och slutartiderna sågs över. Sen är det väl kanske lite smörjning och rengöring kan jag tänka mig.

Nån som kan rekommenderar nån bra reparatör som kan Leica bra? Gärna i Stockholm.

Tack!
Jag har använt min Leica M6 i över tjugo år utan någon service! :)
(Men den tiden kanske kommer då den behöver litet service)
Annars e det Werner på LP-foto som fixat min M4!
 

stigfredrik

Aktiv medlem
Jag har använt min Leica M6 i över tjugo år utan någon service! :)
(Men den tiden kanske kommer då den behöver litet service)
Annars e det Werner på LP-foto som fixat min M4!
Min är från -86, tror jag. Kanske är dags, men å andra sidan verkar den klara 1/1000 med bravur. Jag väntar nog med service när det kommer en lucka i fotoglädjen.
 

Leica M7

Ny medlem
Tips; Använd Google och sök efter de 4 företagsnamn som anges i tråden, du kommer att finna allt från kontaktuppgifter och kartor till öppettider:)

/Tommy
Ja Tommy,
Bra med bra tips!
Inget nytt? Google lär vara känt för alla på den här sidan.
(Jag har sedan tjugotalet år haft ett mycket bra 'samarbete' med Schönherrs, som numer tyvärr slutat med Leica. Kvar har vi, i Stockholm, Wibergs och LP)
 

stigfredrik

Aktiv medlem
En till fråga. Jag har redan stött på problemet med att mätsökar-fönstret får flare. Man kan ju verkligen fråga sig hur Leica kunde göra en sån miss. Hur som helst så undrar jag om nån har gjort något åt det, bytt till MP-sökare, eller nåt annat för att lösa problemet? Som jag har förstått saken så är uppgraderingen till MP-sökare rätt dyr (typ 4-5 tusen kr) och att problemet inte helt försvinner. Har läst om användare som inte tyckte det var värt kostnaden då problemet kvarstod till viss del.

Sen ska det finnas nån annan mindre omfattande och billigare modifiering som ska mildra problemet.

Nån som gjort det ena eller andra? Eller har tips på hur man kringgå problemet?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag har redan stött på problemet med att mätsökar-fönstret får flare. Man kan ju verkligen fråga sig hur Leica kunde göra en sån miss. Hur som helst så undrar jag om nån har gjort något åt det, bytt till MP-sökare, eller nåt annat för att lösa problemet?
Jag har sett att vissa satt en liten bit svart tejp i mitten av det mittersta fönstret för att slippare flare.
 

Tommy_H

Aktiv medlem
En till fråga. Jag har redan stött på problemet med att mätsökar-fönstret får flare. Man kan ju verkligen fråga sig hur Leica kunde göra en sån miss. Hur som helst så undrar jag om nån har gjort något åt det, bytt till MP-sökare, eller nåt annat för att lösa problemet? Som jag har förstått saken så är uppgraderingen till MP-sökare rätt dyr (typ 4-5 tusen kr) och att problemet inte helt försvinner. Har läst om användare som inte tyckte det var värt kostnaden då problemet kvarstod till viss del.

Sen ska det finnas nån annan mindre omfattande och billigare modifiering som ska mildra problemet.

Nån som gjort det ena eller andra? Eller har tips på hur man kringgå problemet?
Jag upplevde samma problem när jag hade en M7:a. Precis som du så funderade jag på att uppgradera bort problemet. Jag tog dock mitt förnuft till fånga och gjorde inte den kostsamma åtgärden. Jag resonerade med mig själv och kom fram till att om andra fotografer klarar av att leva med detta problem och dessutom lyckas ta fantastiskt mycket bättre bilder än mig så borde nog även jag nog kunna lära mig att hantera eller leva med problemet. Jag fick dock tag i en liten självhäftande plastbit på ebay som hade till uppgift att mildra problemet, jag kommer inte ihåg vad produkten heter men du hittar den säkert om du söker lite på nätet (jag ska se om jag hittar någon info i mina gömmor). Med tiden har jag även upptäckt att jag har blivit mindre noga med att linjera de två bilderna i mätsökaren. Förut kunde jag inte förmå mig själv att knäppa av innan mätsökarbilderna var 100% exakt, det tog tid och inte sällan försvann tillfället. Idag är jag mindre noggrann och fångar oftare det jag vill (....jag fotograferar inte på f/1.4 och inte macro). En teknik som kan vara användbar i vissa situationer är att knäppa en bild så snabbt som möjligt (med hyfsad exponering och fokus) bara för att "få bilden" och därefter om tid finns ta en andra bild där du sätter exponering och fokus exakt för att om möjligt få "alla rätt".

.....det blev ett långt svar;)

/Tommy
 

stigfredrik

Aktiv medlem
Tack Magnus och Tommy.

Tommy, perfektion i form av fokus är nåt jag jobbar på att komma ifrån och jag är fullt medveten om att "bra" bilder inte behöver perfekt fokusering. Jag är dock inte riktigt där än och tills dess tänkte jag att jag skulle fila på en lösning.

Undrar om inte ovan nämnda verkstäder kanske har nån lösning, kom jag på nu.
 
ANNONS