Annons

Sinar P2 storlek

Produkter
(logga in för att koppla)

J-Bq

Aktiv medlem
Jag har sneglat på storformatskameror i diverse nätbutiker ett tag.
Sinar p2 ser ju intressant ut men på flera ställen står det att den är så stor att man inte har den annanstans än i studion? Är den helt omöjlig att ha med ut på utomhusporträtt? Allt är ju relativt men man får ju bilden av att den är en koloss?

Det är huvudsakligen porträttarbete jag vill göra med den, landskap och arkitektur är inte min grej.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag har sneglat på storformatskameror i diverse nätbutiker ett tag.
Sinar p2 ser ju intressant ut men på flera ställen står det att den är så stor att man inte har den annanstans än i studion? Är den helt omöjlig att ha med ut på utomhusporträtt? Allt är ju relativt men man får ju bilden av att den är en koloss?

Det är huvudsakligen porträttarbete jag vill göra med den, landskap och arkitektur är inte min grej.
Hur klumpigt det blir beror ju till en del på vilken storlek på bakstycke för bildinfångning som du monterar på den.

Det finns ju t.ex. adaptrar för att köra en vanlig DSLR som "bakstycke" och då blir det ju inte så klumpigt, se en bit ner på sidan här:
http://www.anttihahl.com/en/blog/using-a-dsrl-with-sinar-view-camera
eller här:
http://www.outbackphoto.com/workflow/wf_48/essay.html

Men kör du något större, som till exempel 8x10 så blir de ju genast lite klumpigare, se t.ex. här:
http://benneh.net/hidden/8x10-photography-is-for-dorks

Så det beror på. Och som du säger, allt är ju relativt, citat från Riksarkivets lilla biografi om den klassiske fotografen Borg Mesch:

"På sina vandringar medförde han en stativkamera och glasplåtar i formaten 18 X 24 eller 24 X 30 cm, vid vissa tillfallen även större plåtar packade i en näverkont. Ovanpå detta lades stativ och sovtält. Med denna utrustning genomförde M många av sina fjällexpeditioner."
http://sok.riksarkivet.se/SBL/Presentation.aspx?id=19143

Fast han var nog mer hard core än de flesta av oss moderna fotografer :)
 

Henrik:Andersson

Aktiv medlem
Jag har sneglat på storformatskameror i diverse nätbutiker ett tag.
Sinar p2 ser ju intressant ut men på flera ställen står det att den är så stor att man inte har den annanstans än i studion? Är den helt omöjlig att ha med ut på utomhusporträtt? Allt är ju relativt men man får ju bilden av att den är en koloss?

Det är huvudsakligen porträttarbete jag vill göra med den, landskap och arkitektur är inte min grej.
Hej! Jag har själv en Sinar P2, som jag huvudsakligen använder till reklam och produktbilder. Helt omöjligt att fotografera utomhusporträtt med en Sinar är det inte, men enligt mig är det inte långt ifrån och det finns bättre alternativ. Samtidigt måste man beakta att Sinar är en väldigt bra kamera och dessutom rolig att använda, dock krävs det både tid och eftertänksamhet av modell och fotograf. Med andra ord är det inget för spontana bilder, mer eller mindre tagna i flykten. Och ett rejält stativ behövs och gärna en bil för att slippa bära på kameran, som är tung, och stativ alltför långa sträckor. Eftersom det huvudsakligen är porträttfoto du vill göra tror jag att du blir besviken och hade jag varit säljare hade jag avrått dig från att köpa en Sinar-kamera av det skälet. Men visst finns det fördelar som till exempel att det går att ändra skärpeplan. Du kan exempelvis vid ett porträttfoto rakt framifrån lägga ena ögat i total oskärpa medan det andra är skarpt. Trots det anser jag att nackdelarna överväger fördelarna. Men det är mina åsikter och det finns fotografer som tar fantastiska bilder med storformatskameror. Lycka till i ditt val och försök om möjligt låna en kamera innan du bestämmer dig.
 

wilper

Aktiv medlem
Jag har gått på prommenad med en Calumet kamera i liknande storlek. Det GÅR, om man verkligen är entusiastisk. Typ bärmes för låda, film och stativ.

Nuförtiden kör jag min Crown Graphic i stället. Jag tappar möjligheten att leka med bildplanet osv med tilt och shift. Å andra sidan går kameran ner i en axelväska.

Vad gäller objektiv så går de ju att använda på båda kamerorna.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Jag har sneglat på storformatskameror i diverse nätbutiker ett tag.
Sinar p2 ser ju intressant ut men på flera ställen står det att den är så stor att man inte har den annanstans än i studion? Är den helt omöjlig att ha med ut på utomhusporträtt? Allt är ju relativt men man får ju bilden av att den är en koloss?

Det är huvudsakligen porträttarbete jag vill göra med den, landskap och arkitektur är inte min grej.
Jag har en Sinar P, som väl är lika stor som en P2, med 8X10-bakstycke. Den är släpbar, kan man väl säga. Det är egentligen inte vikten som är det besvärligaste, snarare att en bänkkamera, även de mindre, är ganska otympliga och opraktiska att bära. För 8X10 utomhus har jag köpt en Svedovsky 8X10, en fieldkamera. Mycket mer praktiskt.

När du väl fått upp kameran på stativet är det ingen skillnad på bänk och field, tycker jag. Det är mer logistiken som skiljer, om det nu är främst porträtt du ska plåta och inte arkitektur.

På bilden min Sinar, nu har jag dock ett mycket kraftigare stativ än det på bilden.
 

Bilagor

J-Bq

Aktiv medlem
Tack alla för era svar.
Egentligen är ju inte tyngden så skrämmande, jag menar, min skogsvandringsryggsäck med fotoutrustning väger ju en hel del redan.

Frågan var kanske klumpigt och ogenomtänkt ställd.

Det borde snarare vara:
Är Sinar p2 svåranvänd pga storlek? och underfrågan, är det värt att ta steget från mellanformat till storformat "bara för att"?

Jag fotograferar en del med 6x6 redan och har inget behov av att byta system.
Orsaken till att storformat intresserar är främst det långsamma efteränksamma arbetssättet man blir tvungen att ha med en sån. Att bilderna ska magiskt bli bättre tror jag inte på så mycket. En annan känsla kanske det blir ja men i sluändan för "vanlig användning" så är det kanske inte så stor skillnad på mellan och storformat när man har en färdig bild i handen?

Jag gör inga enorma förstorningar..

Ska jag försöka hitta nåt annat än en sinar
 

Loba

Aktiv medlem
Kolla up LINHOF Technika

LINHOF Technika ärr mitt val.
Den är bärbar sedan beror det ju på hur många filmkassetter man bär med sig.
Kamera och 20 filmer blir ca två skokartonger storlek 44 ;-)
Det finns liknande kopior tll Linhofen.
 

Henrik:Andersson

Aktiv medlem
Jag har sneglat på storformatskameror i diverse nätbutiker ett tag.
Sinar p2 ser ju intressant ut men på flera ställen står det att den är så stor att man inte har den annanstans än i studion? Är den helt omöjlig att ha med ut på utomhusporträtt? Allt är ju relativt men man får ju bilden av att den är en koloss?

Det är huvudsakligen porträttarbete jag vill göra med den, landskap och arkitektur är inte min grej.
Hej igen!
Jag har under årens lopp använt storformatskameror från Cambo, Linhof och Sinar.
Vilken kamera som enligt mig är bäst är utan tvekan Sinar. Det är enklare att ställa in skärpeplan och skärpa med Sinaren och det ökar precisionen och spar tid. Sinars design är så kallat ”yaw-free” och du kan läsa vad det innebär här. http://www.sinar.ch/en/category/products/cameras/p2/ och här. http://www.sinar.ch/en/yaw-free/
Eftersom vikten inte är ett stort bekymmer och du vill ha en långsam och eftertänksam arbetsgång så förändrar det saken en hel del och då tror jag att en Sinarkamera kan passa dig väldigt bra. Om det är stor skillnad på mellan och storformat när man har en färdig bild i handen är svårt att avgöra. Det kan bli väldigt stor skillnad på resultaten, men också mycket snarlikt. Det beror helt på hur du utnyttjar storformatets alla möjligheter som är betydligt fler än med en icke förställbar kamera.
 

Måns H

Aktiv medlem
Storfarmatsfotografen har bergstopp uppkallad efter sig!

Så det beror på. Och som du säger, allt är ju relativt, citat från Riksarkivets lilla biografi om den klassiske fotografen Borg Mesch:

"På sina vandringar medförde han en stativkamera och glasplåtar i formaten 18 X 24 eller 24 X 30 cm, vid vissa tillfallen även större plåtar packade i en näverkont. Ovanpå detta lades stativ och sovtält. Med denna utrustning genomförde M många av sina fjällexpeditioner."
http://sok.riksarkivet.se/SBL/Presentation.aspx?id=19143

Fast han var nog mer hard core än de flesta av oss moderna fotografer :)
Kollade din länk. Borg Mesch har en av Kebnekaises toppar uppkallad efter sig. Vilken ära!
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Kollade din länk. Borg Mesch har en av Kebnekaises toppar uppkallad efter sig. Vilken ära!
Trådskaparen får säga ifrån om han tycker vi drar iväg tråden på ett sidospår :)

En liten korrigering, det är den näst högsta toppen i Akka-massivet som uppkallats efter Borg Mesch (Borgtoppen, https://sv.wikipedia.org/w/index.php?title=Borgtoppen).

Men, mer intressant är ju att Borg Mesch var en - i alla fall i mina ögon - både intressant och enormt ambitiös storformatsfotograf. Som många påpekat här i tråden så leder arbete med storformatskamera ofrånkomligen till ett lite annat arbetssätt en låt säga en Eos 1Dx :) Kort sagt, det tar tid att ta bilder och det ligger en hel del arbete och tanke bakom varje bild. I det ljuset är Borg Mesch imponerande med tanke på blotta volymen av hans bildproduktion, och ännu mer när man betänker var han tog många av sina bilder (ute i vildmarken, ute bland folk, på arbetsplatser m m).

Man kan tänka tanken hur mycket enklare hade det inte varit för honom att kuska runt med en modern spegelfri systemkamera med ett 128 GB minneskort ... Men utan att racka ned på moderna kameror (jag är själv innerligt glad för all hjälpsam teknik) så är jag inte så säker på att han tagit så himla många fler bra bilder än han nu gjorde med sin tunga och lite omständliga utrustning.
 

J-Bq

Aktiv medlem
Än en gång, tack för era svar. Jag har grubblat i helgen och bestämt mig att jag måste försöka hitta någon i trakterna som har en storformatskamera att känna på, helst en sinar p2 då.
 
ANNONS