Annons

Objektivval.

Produkter
(logga in för att koppla)

Rind

Aktiv medlem
Hej jag har en Fujifilm X-T1 med Fujinon XF18-135mmF3.5-5.6 och funderar på att komplettera med ett mindre fast objektiv med bättre ljusstyrka. De jag väljer mellan är Fujifilm Fujinon XF 18/2,0 R och Fujifilm Fujinon XF 35/1,4 R. Jag kommer förmodligen att använda den som lita ev varje objektiv inomhus och i stadsmiljö för gatufoto och miljöbilder. Vad talar för och emot mina alternativ. tacksam för synpunkter.
 

midboe

Ny medlem
Hej jag har en Fujifilm X-T1 med Fujinon XF18-135mmF3.5-5.6 och funderar på att komplettera med ett mindre fast objektiv med bättre ljusstyrka. De jag väljer mellan är Fujifilm Fujinon XF 18/2,0 R och Fujifilm Fujinon XF 35/1,4 R. Jag kommer förmodligen att använda den som lita ev varje objektiv inomhus och i stadsmiljö för gatufoto och miljöbilder. Vad talar för och emot mina alternativ. tacksam för synpunkter.
Hej!
Jag har också XF18-135 samt XF35 och några till. Jag har alltid gillat 35:an då den har stor bländare, härlig för porträtt och inte allt för snäv. 18mm har jag inte testat... Hur som 35:an är en riktigt bra optik! Jag har den ofta på stad där jag kan växla med 10-24, så det är klart att vill du fånga mycket med 35:an får du backa.. ;-)
 

HaraldN

Aktiv medlem
Hej jag har en Fujifilm X-T1 med Fujinon XF18-135mmF3.5-5.6 och funderar på att komplettera med ett mindre fast objektiv med bättre ljusstyrka. De jag väljer mellan är Fujifilm Fujinon XF 18/2,0 R och Fujifilm Fujinon XF 35/1,4 R. Jag kommer förmodligen att använda den som lita ev varje objektiv inomhus och i stadsmiljö för gatufoto och miljöbilder. Vad talar för och emot mina alternativ. tacksam för synpunkter.
Sent svar, så gissar att du redan valt objektiv. Jag har just dessa två (18 och 35), och för mig vore 35:an det självklara valet om jag bara fick ta ett. 18 är också bra, men 35 är ett verkligt höjdarobjektiv, som är riktigt kul att fota med. Den större bländaren är väldigt användbar för att få oskarpa bakgrunder och i dunkla miljöer. Mekaniken är också trevligare tycker jag.

Enda nackdelen är att det kan bli lite väl "nära" i trånga inomhusmiljöer, och att det är svårt att få in större miljöer utomhus. Men det är ju helt beroende på brännvidden, så inte mycket att klaga på.
 

Anders_99

Aktiv medlem
Hej jag har en Fujifilm X-T1 med Fujinon XF18-135mmF3.5-5.6 och funderar på att komplettera med ett mindre fast objektiv med bättre ljusstyrka. De jag väljer mellan är Fujifilm Fujinon XF 18/2,0 R och Fujifilm Fujinon XF 35/1,4 R. Jag kommer förmodligen att använda den som lita ev varje objektiv inomhus och i stadsmiljö för gatufoto och miljöbilder. Vad talar för och emot mina alternativ. tacksam för synpunkter.

Kan varmt rekommendera 10-24:an. Levererar över hela området och även på dom yttre bländarna.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Har haft 35an och har nu 10-24, 23 och 56 och 90, så mest fasta ljusstarka. 35an är ett bra val, den är väldigt mångsidig. Dock kom det inte till användning så mycket för mig då jag mest tar porträtt eller vidvinkel och där är 10-24 ett grymt zoom objektiv, riktigt nöjd med det.
Lycka till.
 

SallyIV

Aktiv medlem
Hej,

Billighetsvarianten är kitobjektivet 16*55/3,5-5,6. Får bra kritik. Du kan nog hitta det billigt, kanske tom med ett hus.
18/2,0 respektive 27/2,8 är mycket trevliga om du inte vill ha zoom (där ja tror 10-24 är klart bra, men inte lika litet)


-J!
 
ANNONS