Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

300D och IR-fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

hafz

Aktiv medlem
Sitter här och drömmer lite om ny utrustning.
Jag undrar nu om någon här vet hur 300D funkar tillsammans med IR-filter osv.
Har sökt en himla massa på nätet men ej lyckats finna något tillfredställande svar.
Min M7Hi fungerar inte alls med infrarött så det vore kul om en eventuellt ny kamera klarar biffen.

Fråga 2: Funderar som ni kanske förstår på en 300D. Varför?
Jo därför att jag samtidigt vill införskaffa en analog system som kan dela optik med 300D.

Så har ni några bra tips på inköp?
t.ex. 300D(bara hus) + ett paket med en analog canon och två objektiv???

Mvh / Andreas (hafz)
 

Kristjan

Aktiv medlem
IR: Vad jag förstår går kan dagens sensorer inte återge IR som riktig IR-film, men det finns ett litet trick som gör att man iaf får lite IR-effekt på sina bilder:

(I Photoshop)
Lägg Diffuse Glow (testa lite olika inställningar) på den gröna kanalen. Öppna Channel Mixer och markera check-boxen för "Monochrome", öka sen den gröna kanalen till typ 150-200%, minska den blå till nåt i samma stil och ställ in ljusstyrkan med den röda. Det ger en liknande effekt som IR-film...

Canon EOS 300d-köp: Jag skulle verkligen inte rekomendera att köpa en 300d utan 18-55-objektivet, det kostar en dryg tusing och även om det inte är nån värsting-optik så är det ett lysande köp, sålänge man är ens lite intresserad av att ta ett vidvinkligt kort då och då. Om pengar växer på träden i din trädgård kan du naturligtvis köpa en bättre vidvinkel, men då kan du kanske å andra sidan köpa en 10d eller en 1ds istället för en 300d också...
 

johanca

Aktiv medlem
kan ju vara bra att ha med kitobjektivet den dagen man ska sälja huset med...

/Johan, nöjd med sin 300D!

en kul grej..
Jag fotade vid en klättertävling i helgen då var det et antal som undrade om jag fotade för någon tidning!! dem tyckte att jag verkade ha en grym kamera!
 

hafz

Aktiv medlem
tack för svar.

Jag har testat Ir-lek i ps och det blir ju inte så som man egentligen vill ha det tyvärr....

Vad jag även förstått så spelar även antalet megapixlar en viss roll när man fotar IR..vilket jag inte riktigt kan förstå varför..men det vore ju trist om man måste skaffa en 2,1Mp-kamera bara för detta ändamålet.

Varför jag undrade över köp av bara 300d-huset så beror ju det på att jag även skall köpa ett analogt hus och vill låta husen dela på objektiven.
 

Damocles

Aktiv medlem
Faktum är att en CCD i regel är känslig i IR området och i dom flesta fall även i near IR.

Annars skulle inte sonys nightshot funktion fungera speciellt bra då dom använder just IR dioder för att lysa upp i totalt kolmörker.

Men många tillverkar har ett IR filter framför sensorn för att detta inte ska komma med. För alla som haft sony videokameror och kört utan filtret påslaget, så får allting en grönvitaktig ton och färgerna förändras. Även om du inte har den inbyggda lampan på.

Men sony har slagit mynt av det, dom flesta andra har ett filter som tar bort det mesta.

Kolla IR dioder i fjärrkontroller på en vanlig kompakt digital så kommer ni se ett vitt ljus från den som inte syns med ögat.

Sök i google så kommer du granterat hitta flera sidor om IR fotografering.
 

JalleS

Aktiv medlem
Så vitt som jag förstår

så är inte 300D någon bra IR kamera. Jag har läst några inlägg i dpreview där en tjej som har gjort ganska mycket IR foto säger att 300D inte fungerar speciellt bra. Hon har en Dimage7 för IR arbete

Å andra sidan så finns denna tråd på dpreview som kan vara värd att titta i (http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1031&message=6314777).

Jag har inte läst den i detalj, men killen påstår att han fick IR att fungera på en 300D

--jalle
 

Kristjan

Aktiv medlem
Re: tack för svar.

hafz skrev:
Varför jag undrade över köp av bara 300d-huset så beror ju det på att jag även skall köpa ett analogt hus och vill låta husen dela på objektiven.
Du vet det säkert men jag vill bara försäkra mig om det, du är medveten om att du inte får samma brännvidd med samma obektiv med ett analogt hus som med en 300d? Jag har lite svårt att förstå hur man annars kan tacka nej till ett vidvinkel-objektiv för en dryg tusing.
 

jfahlstrom

Avslutat medlemskap
Jepp, IR är kool.

Här hittade jag en snubbe som plåtar IR med en 300D (heter ju Rebel i staterna)
digital rebel infrared @ photo.net

Samt en lista på vilka objektiv som funkar bra. Det finns tydligen en beläggning på linserna som gör att man kan få en ljus cirkel i mitten av bilden med vissa objektivmodeller.
 

Efwa

Aktiv medlem
Jag har läst en artikel i PP (practical Photography) där dom använde vanligt rödfilter på 7i, det borde funka på 300D också.

Men jag gör så att jag tar fram en bild jag vill ha som IR (analog diabild scannad) och gör om den så den passar mig.

Tar mig till Channelmixer, kryssar i "monochrome" och summan ska bli 100%. Egentligen är det ju bara röda kanalen som ska vara "på", men man kan ju fuska lite med de andra kanalerna om man har en väldigt grön eller blå bild.

Duplicerar lager och Gaussian blur på ena och kör sedan "screen". Vill man kan man lägga på lite brus också.


Från detta:
 

Bilagor

hafz

Aktiv medlem
precis...

den sabla cirkeln uppstår på alla försök till IR med dimage 7Hi.

himla trist..
ska kolla in länkarna nu.. tack för hjälpen alla.
 
ANNONS