Annons

Panasonic GX7 vs GH4

Produkter
(logga in för att koppla)

JKON

Aktiv medlem
Jag äger GX7an och den håller mig nöjd än så länge. Men den dagen jag vill "gå ett steg till", är GH4an ett bra val då? Eller blir det bara ett hål i plånboken? Tar gärna emot erfarenheter och tankar.
 

JKON

Aktiv medlem
Varför finns inget Micro 4/3 forum?

Jag är såklart intresserade av andra märken än Panasonic som kan anses vara ett steg till, så länge de är kompatibla med mina objektiv.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
GH4 är en höjdare att filma med.
För stillbild så borde GX7 räcka långt.
Sen finns ju även G7 som ett alternativ till GH4 för filmning.

Vad tycker du att GH4 tillför som inte GX7 klarar?
I min värld så kanske pengarna kan användas till optik alternativt något tillbehör i stället för att läggas på byte av kamerahus.
 

JKON

Aktiv medlem
GH4 är en höjdare att filma med.
För stillbild så borde GX7 räcka långt.
Sen finns ju även G7 som ett alternativ till GH4 för filmning.

Vad tycker du att GH4 tillför som inte GX7 klarar?
I min värld så kanske pengarna kan användas till optik alternativt något tillbehör i stället för att läggas på byte av kamerahus.
Tack! Bra med ifrågasättande :) Jag har lite svårt att formulera frågan. GX7an köpte jag för litenheten och för att det är en bra kamera. Jag är nöjd med den och investerar i den, objektiv osv.

I och med att jag investerar i den undrar jag det finns kameror inom 4/3 familjen som går mer mot en proffskamera. Där alltså sensorn och objektivfattningen är densamma men det kanske finns optisk sökare, bättre iso osv. En vassare kamera helt enkelt.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Du kanske ska gå igenom recensionerna av de kameror du funderar på.
"Bibeln" dpreview tycker jag är utomordentligt bra.
Här kikar de exempelvis på Lumix G7:
http://www.dpreview.com/reviews/panasonic-lumix-dmc-g7/8

Du ska inte förvänta dig några större avgörande skillnader mellan de senaste generationernas sensorer när det gäller bildkvalitet och egenskaper i dåligt ljus. GX7 duger gott.
Det som främst skiljer mellan kamerorna är hanterandet och de olika funktionerna.
Man får helt enkelt titta på t.ex sökaren, skärmen, autofokusens prestanda, tätning etc...

Är hög bildkvalitet det som prioriteras så kanske micro-43 systemet inte räcker till. Det går att jobba med friläggning och skärpedjup på ett helt annat sätt med större format och ljusstark optik.

Jag har fickkameran GM5 med pannkakszoomen 12-32mm
När jag filmar i 4K använder jag min G7.
Bägge kamerorna är förnämliga, var och en på sitt sätt. Liksom din GX7.
 

PMD

Aktiv medlem
I och med att jag investerar i den undrar jag det finns kameror inom 4/3 familjen som går mer mot en proffskamera. Där alltså sensorn och objektivfattningen är densamma men det kanske finns optisk sökare, bättre iso osv. En vassare kamera helt enkelt.
Det finns ingen m4/3-kamera med optisk sökare. Det närmaste man kan komma är en tillbehörssökare i stil med Olympus VF-1. (Kanske att Panasonic har något liknande.) Den sökaren är avsedd att användas tillsammans med ett 17mm-objektiv och duger alltså dåligt tillsammans med andra brännvidder.

Om du med "bättre ISO" menar mindre brus med höga ISO-inställningar så är det bara marginella skillnader mellan din GX7 och de senaste m4/3-kamerorna. Vill man få radikalt bättre hög-ISO-prestanda får man byta till småbild (även känt som "FF").

Men andra egenskaper som man associerar med en "proffskamera" (som vädertätning, hög bildfrekvens, snabb AF, högkvalitetsvideo, etc) finns hos kameror som Olympus EM-1 och Panasonic GH4 (båda har inte allt :). Om dessa kamerors egenskaper räcker för dina önskemål om en vassare kamera är dock svårt att säga något om. Vad är det du främst saknar i din nuvarande kamera?
 
ANNONS