Annons

Ny skärm och pixlar

Produkter
(logga in för att koppla)
Har funderat på att köpa ny skärm nu ett tag men sist jag var hos handlaren blev jag lite förvirrad.
Hur fungerar det med pixlarna?
Grafikkortet i min laptop klarar max 1920x1080 (tror jag), ska jag då köpa en skärm med maxupplösning 1920x1080?
Hur blir det om jag känner för att byta dator och den har högre upplösning?
Någon som kan förklara förhållandet bildfil - grafikkort - skärm?
/J
 

perost

Aktiv medlem
Normala datorskärmar har en pixelmatris med ett visst antal pixlar, dvs. de har en upplösning som är optimal. Använder man någon annan upplösning så får skärmen skala om bilden så att den får samma upplösning som skärmen, vilket oftast leder till att bilden blir lite suddig. Så om du köper en skärm som har upplösningen 1920x1080 så är det den upplösningen du bör köra skärmen i, oavsett vad din dator klarar av.

När det sen gäller datorn så kan den ha flera olika sorters bildanslutningar som klarar av olika mycket. Tyvärr så är det något av en röra vad olika bildanslutningar faktiskt klarar av, se denna artikel för en kort genomgång. Utan att veta vad det är för dator du har så kan jag dock inte säga något om vad den klarar av. Men en dator har ingen upplösning som är optimal på samma sätt som en skärm, utan där handlar det mer om att kunna mata ut den upplösning som skärmen vill ha.
 
ANNONS