Annons

Samsung NX-objektiv på x-t1? Går det?

Produkter
(logga in för att koppla)

sukram

Aktiv medlem
Hej!

Har googlat men inte riktigt hittat infon, så jag tänkte jag frågar här.

Går det med hjälp av adapter montera samsung NX-objektiv på min x-t1?

Tack!
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det skulle gå rent mekaniskt då Samsung NX har registeravstånd på 25,5mm och Fuji X har 17,7mm - 7,8mm finns däremellan för en adapter. Men objektiven har elektronisk bländarkontroll, autofokus och fly by wire manuell fokus. Det krävs en hel del elektronik i en sådan adapter och förmodligen en del kunskap om mjukvaran i resp system för att sedan få det att fungera. Lägg då till att spegellösa objektiv i många fall lämnar korrektion av t ex distorsion till automatiken eftersom kvarvarande optiskt okorrigerad distorsion blir osynlig i en EVF/TFT då korrektionen kan tillämpas på live view till skillnad från en spegelreflex. Profilerna kommuniceras kommuniceras till huset utöver korrektion av CA och andra optiska fel. Frågan blir: även om det skulle funnits en adapter (som jag aldrig hört talas om) skulle man ens vilja sätta en Samsung NX glugg på Fuji där profiler för objektiven saknas?
 

sukram

Aktiv medlem
Frågan blir: även om det skulle funnits en adapter (som jag aldrig hört talas om) skulle man ens vilja sätta en Samsung NX glugg på Fuji där profiler för objektiven saknas?
äh tanken slog mig när jag såg ett billigt saymang-objektiv på tradera med en fattningen (samsung), det är ju manuellt iaf så man förlorar ju inget på det sättet.
 

afe

Aktiv medlem
äh tanken slog mig när jag såg ett billigt saymang-objektiv på tradera med en fattningen (samsung), det är ju manuellt iaf så man förlorar ju inget på det sättet.
Med en bra adapter blir det dyrare, och dessutom svårt att sälja om du tröttnar nu när Samsung lägger ner systemkameratillverkningen (enligt rykten).
 

sukram

Aktiv medlem
Med en bra adapter blir det dyrare, och dessutom svårt att sälja om du tröttnar nu när Samsung lägger ner systemkameratillverkningen (enligt rykten).
Jag kör m42adapter från ebay för typ 50kr, funkar strålande. VAd är det egentligen som kan vara dåligt på en adapter så länge den sitter bra? Det är ju inget glas osv i dom.

En billig adapter och strax över 200kr för objektivet gör det billigt, ej dyrare.
 

afe

Aktiv medlem
Jag kör m42adapter från ebay för typ 50kr, funkar strålande. VAd är det egentligen som kan vara dåligt på en adapter så länge den sitter bra? Det är ju inget glas osv i dom.

En billig adapter och strax över 200kr för objektivet gör det billigt, ej dyrare.
Om adaptern är det minsta sned blir det tiltobjektiv av allt du fotograferar. En M42-adapter (tlll Fuji eller valfri kamera) är jättelätt att göra då den bara består av ett rör med olika bajonettfattningar i de båda ändorna. En adapter från Samsung NX till Fuji X kräver (som redan påpekats) elektronik som förstår sig på båda kamerornas autofokussystem och bländarstyrning. Eftersom NX-fattningen enligt uppgift är på väg att läggas ner lär det inte hända att någon ger sig på det.

Just ditt fall med manuellt objektiv med NX-fattning är nog inte heller så intressant för så många tillverkare.
 
ANNONS