Annons

Scanningsproblem...

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Guest
Har nyligen fått framkallat min första neg.rulle och skulle kunna tänka mig att lägga upp några här på fotosidan. Jag har provat att scanna in bilderna med en Mustek 1200 CU...men resultatet är under all kritik. Filmen som jag använde mig av var en s/v C-41 (Ilford XP2) och originalen är skarpa. Dem inscannade bilderna blir dock oskarpa, hackiga, får ibland färgstick, blir mörkare etc etc. Trist! Och jag vet inte varför det blir så...?

Är det helt enkelt scannern som är riktigt dålig?

Ge mig gärna några bra scanningstips så att jag slipper skämmas när jag lägger upp mina bilder :p


/JP
 

Bjelkengren

Aktiv medlem
Förra numret av foto hade en bra artikel om hur man får bäst resultat med scannern. Annars kan du ju läsa instruktionsboken till scannern där står nog förklarat om kurvor, oskarp mask odyl.
Hör av dig igen om du forfarande behöver hjälp
 

forstheim

Guest
Jag äger ingen egen scanner..utan lånade min brors under gårdagen. Jag scannar kopiorna i princip rakt av utan att göra några inställningar. Det känns som om bilderna "bryts sönder" precis som när man komprimerar för hårt.

Jag kan ju förvisso lägga upp en bild här så ska ni få se hur den ser ut...
 

Bilagor

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Även billiga skannrar brukar räcka till bra när det gäller papperskopior. Men det krävs att man rattar in inställningarna rätt och att förväntningarna inte är för högt ställda, resultatet blir aldrig bättre än originalet.

Lite generella råd är alltid att skanna i hög upplösning och med största färgdjup för att ha lite att leka med i Photoshop. Sen är ju inte bilden klar när den lämnar skannern heller, det brukar nästan alltid krävas lite rattande med levels och sånt innan det ser bra ut. Och alltid oskarp mask som avslutning.

Nu ser jag iofs. inte vad som är "sönderbrutet" i dina bilder, det verkar vara en kontinuerlig gråskala utan saknade toner. Vill du ha mer detaljer i skuggorna? Mer skärpa? Eller vad?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
En grej till om billiga skannrar förresten, jag såg att du hade använt en Mustek. Vad är det för färg på belysningen i den? Är det grönt eller vitt ljus? Om det är grönt ljus är det ingen CCD-skanner, och då är det nog rätt kört. Såna apparater har jag bara dåliga erfarenheter av.
 

forstheim

Guest
Det är nog grönt ljus i skannern skulle jag tro.. :rolleyes:

Bilderna som jag la upp här i forumet är kanske lite för små för att det ska synas tydligt. Det är främst hackigheten som jag tycker är väldigt stor..framförallt på den andra bilden jag la upp. Det krävs kanske lite mer trixande med inställningarna än vad jag har försökt mig på hittills!?

Aja..jag lägger upp några bilder ändå så länge. Dem går ju alltid att byta ut om man lyckas "få till det" vid senare tillfälle.. ;)


/JP
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Om det är hackigt så kan det hjälpa att skanna i högre upplösning och sen skala ner.
 
ANNONS