Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fel inställningar när bilden togs, kan man rätta till det?

Produkter
(logga in för att koppla)

leffe06

Aktiv medlem
Med "fel" inställningar menar jag, som total amatör naturligtvis, att jag inte hade auto-läget invalt utan sköt manuellt. Där hade jag tydligen haft "test-frossa" på olika ISO tal osv osv.

Detta gav naturligtvis upphov till en viss grynighet och annat tråkigt.

Har försökt skärpa/städa/förbättra bilden på olika sätt i Photoshop Elements men utan lyckat resultat. Beror kanske på att jag är ännu sämre på bildbehandling än fotografering?

Det jag funderar mest på är hur stor bild jag skulle kunna få framkallad (efter bearbetning)utan att jag behöver bli alltför besviken?

Vet inte om exif info är intressant men...

Device maker: Canon
Device model: Canon DIGITAL IXUS 400
Compression: 5 bits/pixel
Exposure time: 1/160s
Exposure bias: 0,00 eV

Vore tacksam för behandlingsförslag.

Här kommer orginalbilden i mindre storlek:
 

Bilagor

JJ.

Aktiv medlem
Sorry!

Men den bilden blir svår att få till!
Även bildbehandlingsprogram har sina begränsningar!:)
 

micke80

Aktiv medlem
*Har du nån koll på vilket ISO-tal du använde när du tog bilden (vet du inte KAN det gå att få reda på i Photoshops "filhanterare").

*Hur stor är upplösningen på original bilden?

*Hur stor vill du ha bilden framkallad? Om du lägger in en remsa här i forumet, t.ex. 3-4 cm bred å hela höjden i org. upplösning så går det ju att testa hur mycket det går att förstora. Gärna då en bit runt huvudet. Svårt att se på den du lagt in hur mycket den klarar men A5 el. A4 borde inte va helt omöjligt... Beror på hur mycket brus det är och upplösning.
 

leffe06

Aktiv medlem
micke80 skrev:
*Har du nån koll på vilket ISO-tal du använde när du tog bilden (vet du inte KAN det gå att få reda på i Photoshops "filhanterare").
Nej, inte riktigt...jag hade haft min kamera i typ två dagar och testade konstant olika sorters inställningar. Sen när "Nalle" äntligen ställde upp sig som jag önskat (han har egentligen bara två lägen i sin kropp; liggandes sovande eller 30-40 km/h rakt framåt) så knäppte jag direkt...

*Hur stor är upplösningen på original bilden?
Jag testade att öppna originalbilden i IrfanView och fick fram följande "rappakalja":

File: - D:\Ixus 400\031126\IMG_0265.JPG

Make - Canon
Model - Canon DIGITAL IXUS 400
Orientation - Top left
XResolution - 180
YResolution - 180
ResolutionUnit - Inch
DateTime - 2003:11:22 11:56:20
YCbCrPositioning - Centered
ExifOffset - 196
ExposureTime - 1/160 seconds
FNumber - 11.00
ExifVersion - 220
DateTimeOriginal - 2003:11:22 11:56:20
DateTimeDigitized - 2003:11:22 11:56:20
ComponentsConfiguration - YCbCr
CompressedBitsPerPixel - 5 (bits/pixel)
ShutterSpeedValue - 1/159 seconds
ApertureValue - F 10.95
ExposureBiasValue - 0.00
MaxApertureValue - F 4.91
MeteringMode - Multi-segment
Flash - Not fired, auto mode
FocalLength - 22.22 mm
UserComment -
FlashPixVersion - 100
ColorSpace - sRGB
ExifImageWidth - 2272
ExifImageHeight - 1704
InteroperabilityOffset - 1556
FocalPlaneXResolution - 8114.29
FocalPlaneYResolution - 8114.29
FocalPlaneResolutionUnit - Inch
SensingMethod - One-chip color area sensor
FileSource - DSC - Digital still camera
CustomRendered - Normal process
ExposureMode - Auto
WhiteBalance - Manual
DigitalZoomRatio - 1.00 x
SceneCaptureType - Standard

Maker Note (Vendor): -
Macro mode - Normal
Self timer - Off
Quality - Superfine
Flash mode - Auto
Sequence mode - Single or Timer
Focus mode - Single
Image size - Large
Easy shooting mode - Manual
Digital zoom - None
Contrast - Normal
Saturation - Normal
Sharpness - Normal
ISO Value - 400
Metering mode - Evaluative
Focus type - Auto
AF point selected -
Exposure mode - Easy shooting
Focal length - 237 - 711 mm
Flash activity - Not fired
Sequence number - 0
White Balance - Cloudy
Image Type - IMG:DIGITAL IXUS 400 JPEG
Firmware Version - Firmware Version 2.00
Image Number - 1020265
Owner Name -

Hmm...kan detta möjligen vara upplösningen du är ute efter?:

ExifImageWidth - 2272 (pixels)
ExifImageHeight - 1704 (pixels)

...och ISO talet tycks ju ha varit:

ISO Value - 400

*Hur stor vill du ha bilden framkallad? Om du lägger in en remsa här i forumet, t.ex. 3-4 cm bred å hela höjden i org. upplösning så går det ju att testa hur mycket det går att förstora. Gärna då en bit runt huvudet. Svårt att se på den du lagt in hur mycket den klarar men A5 el. A4 borde inte va helt omöjligt... Beror på hur mycket brus det är och upplösning.
Jag vore ju glad om det gick att få fram en bild på papper (läs fotopapper) i typ A4 utan att man skulle behöva gråta blod över bruset i bilden...

Kan ju också tillägga att jag inte ännu skickat in _något_ från min nya kamera för framkallning på från en vanlig fotoaffär typ Expert eller så, så därför har jag så att säga "Noll Koll" om du fattar vad jag menar?

Tackar hur som helst över visat intresse...
 

leffe06

Aktiv medlem
Kan ju oxå tillägga att jag försökte lägga in en liten remsa med originalbilden, men antigen så klagades det på att bilden översteg 50kb (då var den ändå smal som ett streck) eller så blev jag uppmanad att hålla mig till 400x400 formatet.

Är det jag som fortfarande är trög i huvet eller kanske det inte är möjligt att göra detta?
 

Pongu

Aktiv medlem
Ta om bilden! Du har ju en digitalkamera så det är bra att hålla på tills den sitter! Pröva att gå ner på knä så att du kommer i hundens nivå, och välj en vackrare bakgrund, så kommer du bara att bli mera nöjd. Ett tips kanske kan vara att trötta ut hunden rejält innan. Barn och hundar brukar vara bra på att trötta ut varandra!

/Pontus

PS. Så även du har ryckts med av retuscheringsivern Terje! Kul! DS.
 

Cederbom

Aktiv medlem
Re: förstoring...

leffe06 skrev:
liten förstoring över tråkigheterna i hundens ansikte...
Gjorde ett litet försök att fixa till det... utan NI den här gången. Om nån tycker att det blev vettigt kan jag försöka beskriva hur jag gjorde... :)

/Martin
 

Bilagor

leffe06

Aktiv medlem
Pongu skrev:
Ta om bilden! Du har ju en digitalkamera så det är bra att hålla på tills den sitter! Pröva att gå ner på knä så att du kommer i hundens nivå, och välj en vackrare bakgrund, så kommer du bara att bli mera nöjd. Ett tips kanske kan vara att trötta ut hunden rejält innan. Barn och hundar brukar vara bra på att trötta ut varandra!
Hmm...jodå, jag är nog upp i typ 200-300 kort på honom nu och där finns nog allt ett par som duger att framkallas, men det här var lite speciellt eftersom han blev så förvånad/rädd/nyfiken på det som hände strax till höger om mig (typ en häst som stegrade sig och levde allmänt rövare).

Normalt sett går det inte att framkalla detta uttryck på "konstgjord väg", antingen ser han ut som ett miffo eller så drar han bara efter den som försöker påverka/locka honom.

Kanske inte ska utveckla det här mera...men kan väl bara konstatera att det är svårt att få fram liknande situationer.
 

leffe06

Aktiv medlem
Re: Re: förstoring...

Cederbom skrev:
Gjorde ett litet försök att fixa till det... utan NI den här gången. Om nån tycker att det blev vettigt kan jag försöka beskriva hur jag gjorde... :)
Jag tycker i alla fall det såg bättre ut än det jag har försökt få fram med hjälp av NeatImage.

Där lyckades jag aldrig få till något vettigt med bibehållen detaljrikedom, allt liksom bara "flöt ihop" så att säga.

Så hur gjorde du(utan NI)?
 

Cederbom

Aktiv medlem
Re: Re: Re: förstoring...

leffe06 skrev:
Så hur gjorde du(utan NI)?
Okej, här kommer en kort beskrivning i punktform, har du/ni frågor får ni fråga igen! :)

# Jag började med att öppna bilden i Gimp (eller PS, välj själv.)

# Skapa en kopia av lagret.

# Sudda ut detaljer där bruset inte är så framträdande, tex ögon, nos och lite konturer kring örat. Jag valde att ha ca 60% tryck på suddet.

# Kör lite oskärpa på lagret, bara så mycket att bruset försvinner. Jag tror att jag hade en radie på ca 5 pixlar.

# Lek lite med opaciteten på lagret och försök att inte ha mer än att bruset försvinner.

# Kontrollera resultat. Lägg vid behov på en lagermask och försök att få det suddiga lagret att synas där bruset är som störst, tex mitt i bilden, på kinden så att säga. Se till att det suddigaa lagret inte syns så tydligt vid konturer och där texturen är viktigt, tex vid örat och på några ställen där den lurviga pälsen är synlig. Även här kan man använda olika mycket tryck i penslarna för att få fram "lagom" mycket.

# När du är relativt nöjd, lägg samman lagren.

Nu vill vi skärpa upp resultatet ytterligare lite...

# Skapa en kopia på det redan sammanslagna lagret.

# Välj att göra det svartvitt (via kanalmixern, desaturare eller vad du önskar).

# Kör filtret "hitta konturer". Tror att det ska finnas i PS också, men jag kan inte på rak arm minnas vad det heter. Någon kanske kan komplettera/bekräfta? Det du får är i det närmaste svart och vit bild där vissa av konturerna är vita och framträdande med resten är svart.

# Öka kontrasterna lite via tex kurvor. Försök att minska det vita så att konturerna blir ännu mer framträdande.

# Kör lite oskärpa, kanske 5 pixlars radie, på lagret.

# Markera färgområde eller kopiera innehållet till en lagermask och läs in till en markering därifrån. Tanken är att det vita, konturerna, ska bli markerade.

# Dölj lagret och markera lagret under, det som vi utgick i från.

# Kör oskarp mask, välj passande värden för hur skarpt du vill ha det. På så sätt skärps dom delat som är väsentliga och ytorna förblir mjuka utan att eventuellt brus förstärks!


Pjuh, klart! Det ser kanske ut som många steg, men det är ganska lätt och går fort när man väl lärt sig! Har du/ni några frågor så hör av er igen så ska jag se om jag kan hjälpa till!


/Martin
 
ANNONS