Annons

tider vid filmfrakallning

Produkter
(logga in för att koppla)

Victor

Aktiv medlem
Hejsan! Jag har en liten fråga.

Vilken tid ska man gå efter när man framkallar filmen. Vätskan anger en tid (5min som standard 20C 1+7)medens tmax 400(tmy-36) förpackningen anger en annan tid (7min vid 20C) Framkallningsvätskan heter Amaloco Profselekt (Filmframkallaren UNIVERSALEN)

Vilken tid bör jag gå efter? Jag antar att det är tmax tiden jag bör gå efter. Men eftersom det skiljer två minuter mellan de olika tiderna så blir jag lite fundersam. I och för sig står det på förljande vis på framkallaren...

Normal belyst film: Späd 1+7
Framkallningstider se bruksanvisning. Normal 5 min.
 

Victor

Aktiv medlem
framklanningstider

Sist jag framkallade körde jag på 7min. Men vad jag inte var medveten om var att kameran var inställd på -3 i exponeringsförskjutning för filmen. Filmen som jag framkallade blev därför så gott som genomskinlig. Men jag har nu åtgärdat detta problem, så tror ni 7 min är den tid jag bör gå efter?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag tvivlar starkt på att Kodak anger tider för framkallare från Amaloco, så där är det nog framkallarens förslag du måste utgå från förutsatt att de publicerar tider för TMY i bruksanvisningen.

Tänk på att det är olika tider för olika kemi, du kan inte överföra en tid rakt av som är utpprovad för t ex TMY i D76 till TMY i Universalen.

Varför fortsatte du inte på din påbörjade diskussion förresten?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Varför inte köpa en beprövad framkallare istället? Om du skall fortsätta med svartvitt finns det en fördel i att kalibrera exponering-film-framkallare genom att testa sig fram, men de testerna är ju bortkastade när du inte kan få tag i den framkallare du använt. Jag har aldrig sett amalocos grejer någon annanstans än på kameradoktorn.

Annars står det 6 minuter vid 20 grader i databladet, man behöver ju inte kunna tyska för att leta upp ett internationellt varumärke och en siffra i en tabell :)
 

Victor

Aktiv medlem
jaja.. hehe.. men men..
jo jag ska skaffa en ny framkallare. Kan ni rekomendera någon bra. Behöver även papper och pappersframkallare och även ny pappersframkallre och fix. Vad bör man börja med för märke? Behöver inga avancerade prylar. Vill även ha rekomendation om bra papper.


Sen en sista fråga. Var tiden 6,5min vid spädningen 1+7?
 

johanh

Aktiv medlem
Hej Victor!
Köp Tmax framkallare som är skapad för Tmax. Vet inte om den är något bättre än andra eftersom jag alltid använder den. Funkar fint.
Håller med Jim om pappersvalet, gärna med ytan pearl eller satin. Börja med RC inte fiber.
 
ANNONS