Annons

Panasonic LUMIX DMC-GM1

Produkter
(logga in för att koppla)

elsmurfo

Ny medlem
Hej på er där ute :)

Har inhandlat min första kamera med detta Objektiv: PANASONIC LUMIX G VARIO 12-32/3.5-5.6.Den är tänkt att användas till foton på barnen, huset, miljö, bil osv.. Vardagsfotografering alltså.


Har ni någonting att säga om modellen jag inhandlat, är detta en okej kamera för mitt ändamål?

Är nybörjare på detta med fotografering, är det några speciella inställnigar jag bör göra på kameran, någon sorts grundinställing?

Har ni något godis att rekommendera till denna? (bör väl nämnas att inga extrema summor kommer läggas ned på detta).
Olika objektiv? Pancake? Fisheye? Macro? Vidvinkel? Fast?

Mvh
 

millgard

Aktiv medlem
Hej på er där ute :)

Har inhandlat min första kamera med detta Objektiv: PANASONIC LUMIX G VARIO 12-32/3.5-5.6.Den är tänkt att användas till foton på barnen, huset, miljö, bil osv.. Vardagsfotografering alltså.


Har ni någonting att säga om modellen jag inhandlat, är detta en okej kamera för mitt ändamål?

Är nybörjare på detta med fotografering, är det några speciella inställnigar jag bör göra på kameran, någon sorts grundinställing?

Har ni något godis att rekommendera till denna? (bör väl nämnas att inga extrema summor kommer läggas ned på detta).
Olika objektiv? Pancake? Fisheye? Macro? Vidvinkel? Fast?

Mvh
Hej!
Grattis till en bra kamera, om än möjligen lite fipplig map storleken. Den grundinställning du bör börja med är att läsa instruktionsboken för att komma underfund med hur du skall ställa in exempelvis autofokus och exponeringsinställningar. Vad godis du bör köpa är din ensak, och något du lär upptäcka efter dina egna behov, men en fast ljusstark 20/1,7 eller 25/1,7 är något de flesta vill ha då det ger kort sagt bättre bilder. Zooma med fötterna istället. :)

Men om du börjar med att ställa in auto-ISO med begränsning 3200 och fokusprioritet så ökar chanserna för bra bilder. Objektivet är skarpt men rätt ljussvagt så du har i princip inget att vinna på att fippla med olika bländare så kör med P(Auto)-läget du.

När du väl börjat fotografera och lära dig hur den funkar så finns det närmast oändliga möjligheter att ställa in kameran efter dina behov.

Just det, blixten kan med fingret vinklas så den slår i taket istället för rakt fram. Det ger betydligt bättre blixtbilder men det kräver förstås bägge händerna.
 
ANNONS