Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utdataskärpa eller inte vid export? (FS Masters)

Produkter
(logga in för att koppla)

Swansea90

Aktiv medlem
Hej!

Det är inte är tydligt hur man ska göra när man ska ladda upp högupplöst bild till Fotosidan Masters... Det står bara hur stor bilden ska vara, men om man utgår från en bild man har på LR i rawformat och ska exportera den (som man ju måste göra före uppladdningen), exakt vilka inställningar ska man välja vid exporten för att det ska bli bra? JPEG, antar jag, men hur ska jag göra med kvalitet t.ex. och utdataskärpa eller inte? (Jag ska i alla fall välja färgrymden AdobeRGB för att den kanske kan komma ut på papper, det fick jag reda på en annan gång jag frågade.)

Hela fotosidan är för övrigt svår att hitta i, tycker jag. Väldigt frustrerande!

Tror inte jag har så stor chans att komma med den här gången, men skulle vara roligt att pröva i alla fall!
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Du exporterar bilden i max den pixeldimension som anges i reglerna.
Om/hur du vill skärpa bestämmer du och ingen annan.
jpg utan tvekan. Det klart att annat format skulle kunna krävas men det skulle förvåna mig mycket.
AdobeRGB verkar konstigt som val. Står det i reglerna eller om det är det tävlingsledningen ger dig som information så är det OK. Annars låter det märkligt eftersom internet i allmänhet säkert är mer än 95% sRGB.
 

Swansea90

Aktiv medlem
Du exporterar bilden i max den pixeldimension som anges i reglerna.
Om/hur du vill skärpa bestämmer du och ingen annan.
jpg utan tvekan. Det klart att annat format skulle kunna krävas men det skulle förvåna mig mycket.
AdobeRGB verkar konstigt som val. Står det i reglerna eller om det är det tävlingsledningen ger dig som information så är det OK. Annars låter det märkligt eftersom internet i allmänhet säkert är mer än 95% sRGB.

Tack Erik! Nu ser jag att Magnus Fröderberg svarade mig på en fråga som rörde uppladdning av bild till Fotosidans bildkritik, där skulle den visst vara i Adobe RGB eftersom den bara skulle direkt till tryck om den kom med!
 

afe

Aktiv medlem
Eftersom bilden är avsedd för att tryckas är det bäst att avstå från slutskärpning. Det sköts lämpligen av de som färdigställer tidningen, då du inte har någon möjlighet att veta hur stor den ska bli etcetera.
 

Swansea90

Aktiv medlem
Eftersom bilden är avsedd för att tryckas är det bäst att avstå från slutskärpning. Det sköts lämpligen av de som färdigställer tidningen, då du inte har någon möjlighet att veta hur stor den ska bli etcetera.
Tack för det svaret!! (Upptäckte ditt svar först idag – såg inget epostmeddelande om att det hade kommit ytterligare ett svar ...)
 
ANNONS