Annons

Kommer den nya Nikon D70 konkurera ut Canons 10D?

Produkter
(logga in för att koppla)

toby1

Medlem
Nikon släpper inom kort en ny digital systemkamera. Min fråga är om ni tror mer på nikon med tanke på alla fel som rapporterats från både Canon 10D samt 300D (fokuseringsproblem mm)

Här finns lite mer info om den nya kameran (inte så mycket än så länge)

Nya nikon
 

sagan

Avslutat medlemskap
D70 konkurerar inte med 10D överhuvudtaget..det är en konkurent till 300D, men de som har Canonoptik bryr sig knappast så mycket om vad Nikon hittar på (och tvärtom).

/Kim som inte haft några som helst problem med sin 10D.
 

toby1

Medlem
OK

Tyvärr har man blivit lite "rädd" för att köpa cannon pga av allt som skrivits både här på sidan samt på utländska sidor.

Har du provat med många olika objektiv utan problem? Funderar på om man vågar satsa på en 10D.


Är Nikon objektiven sämre generellt än Cannon?
 

sagan

Avslutat medlemskap
Det du hör om i forumen är de som hittat fel på sin kameror (väldigt många fler som inte har haft problem)..en del verkliga och en hel del inbillade..det är frågan om stora volymer att det blir fel på några är inte så märkligt.

Produktionen av 10D har varit igång länge nu, så alla ev. kvalitetsbrister bör vara återgärdade..jag tycker inte du ska behöva vara orolig för att köpa en ny 10D...om det mot förmodan skulle finnas något fel så har du ju garanti.

Vad Nikon D70 går för i kvalitet har vi ju än så länge ingen aning om...mer än Nikons goda rykte.

Ja, jag har använt många olika objektiv.

Nikons objektiv sämre..jag tycker det, ja.
 

KGS

Aktiv medlem
knappast konkurrera ut, 10D säljs väl till dem som vill ha kamera nu eller de som har Canonoptik sen förut... De som inte valt än o kan vänta kommer få ytterligare en valmöjlighet.

Jag tror att D70 hamnar närmare 10D än 300D...

/kg som inte har nån optik liggandes (nästan)
 

Joker

Aktiv medlem
toby1 skrev:
Nikon släpper inom kort en ny digital systemkamera. Min fråga är om ni tror mer på nikon med tanke på alla fel som rapporterats från både Canon 10D samt 300D (fokuseringsproblem mm)

Här finns lite mer info om den nya kameran (inte så mycket än så länge)

Nya nikon
Det tror jag säkert ...

... för dem som redan har Nikonutrustning i a f.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Re: Re: Kommer den nya Nikon D70 konkurera ut Canons 10D?

Joker skrev:
Det tror jag säkert ...

... för dem som redan har Nikonutrustning i a f.
De som har Nikonoptik och vill ha en D-SLR har väl redan köpt en D100 alt. en Fujis S-2 PRO istället för en 10D...de som har Nikonoptik och vill ha en D-SLR i 300D-prisklassen är det intressant därimot.
 

KGS

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Kommer den nya Nikon D70 konkurera ut Canons 10D?

sagan skrev:
De som har Nikonoptik och vill ha en D-SLR har väl redan köpt en D100
Inte alla va? en del sliter nog fortfarande på sina analoga gluttsnäppor...

Jag bara tror att Nikon e tillräckligt smarta för att göra nåt som åtminstone i några avseenden är bättre än en befintlig konkurrentmodell... dvs något bättre än 300D dvs att den hamnar mellan 300D och 10D... snyggare är den redan... men fortfarande bygger den på gamla analoga hus.

/kg som redan avfärdat även denna modell
 

sagan

Avslutat medlemskap
Angående D70 bättre än 300D...en sak jag är ganska övertygad om är att 300D kommer ha snabbare AF..om AF i D70 är samma som på F75 så är det så iaf.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Varken D30,D60,10D,300D,D100 etc. bygger på gamla analoga hus. Varenda ritning (förutom bajonettringen kanske) är ritad helt från skratch, 110% säkert. Att de ser lika ut beror enbart på ergonomin som är ganska väl beprövad.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Jo..men AF-systemen är det samma.

Fuji S2-PRO ska iaf bygga på F80 som de byggt ihop med digitaldelen.
 
Senast ändrad:

KGS

Aktiv medlem
Linmajon skrev:
ritad helt från skratch
Må så vara, men vad jag menar är att man tagit samma ideér som i den analoga världen o monterat ett digitalt bakstycke. Utan att ta tillvara alla möjligheter som riktiga digitalkameror har... men det kommer så småningom.
 

sagan

Avslutat medlemskap
KGS skrev:
Må så vara, men vad jag menar är att man tagit samma ideér som i den analoga världen o monterat ett digitalt bakstycke. Utan att ta tillvara alla möjligheter som riktiga digitalkameror har... men det kommer så småningom.
Man har tagit det bästa från två världar och gjort kameran så bra som möjligt i den prisklassen.

EVF är inget vettigt/fungerande alternativ i dagsläget..och det vet du mycket väl.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Det lär dröja lääänge än..vem som kommer blir först med en EVF som kan konkurera med en spegel har jag absolut ingen aning om..kan mycket väl vara en icke-kamera tillverkare (som konstruerar/tillverkar den)..men det lär inte vara aktuellt än på mycket länge.
 

Linmajon

Aktiv medlem
KGS skrev:
Må så vara, men vad jag menar är att man tagit samma ideér som i den analoga världen o monterat ett digitalt bakstycke. Utan att ta tillvara alla möjligheter som riktiga digitalkameror har... men det kommer så småningom.
Det stämmer inte alls. Man har tagit tillvara precis allt man vet om kameror så här långt och den teknik som finns tillgänglig. Tror du det finns 'döda filmutrymmen' eller nåt i en DSLR kanske?
När ex.EVF är mycket bättre kommer kamerorna att se lite annorlunda ut. Sonys 828 är ett exempel på en design som kan vara en hit när tekniken är mogen, men det är den inte ännu..
 
ANNONS