Annons

Dumpade priser!

Produkter
(logga in för att koppla)

Ragazza

Ny medlem
En stilla undran så här på nattkröken..

Jag har öppnat en ny verksamhet i en liten stad tillsammans med en gammal kollega. Sitter och kikar lite på konkurrenters/kollegors hemsidor . På en sida erbjuder en fotograf "studentbalsfotografering" för 50 spänn. Ja just det 50 riksdaler!! Min undran är; vi som har tänkt leva på vårt fotograferande, hur gör vi. Demonstrerar vi framför de "prisdumpande" fotografernas studior/butiker eller ska vi lägga ned verksamheten och börja panta tomburkar istället? Vaffö gör de på dette vise??

Tina
 

KanonCanon

Aktiv medlem
Ragazza skrev:
En stilla undran så här på nattkröken..

Jag har öppnat en ny verksamhet i en liten stad tillsammans med en gammal kollega. Sitter och kikar lite på konkurrenters/kollegors hemsidor . På en sida erbjuder en fotograf "studentbalsfotografering" för 50 spänn. Ja just det 50 riksdaler!! Min undran är; vi som har tänkt leva på vårt fotograferande, hur gör vi. Demonstrerar vi framför de "prisdumpande" fotografernas studior/butiker eller ska vi lägga ned verksamheten och börja panta tomburkar istället? Vaffö gör de på dette vise??

Tina
Ta 49,50:-

:)
 

RolandM

Aktiv medlem
Vad sägs om att berätta för kunder och tilltänkta kunder vad de får av dig som fotograf. Det finns kanske paket för fotografering att ta fram som gör att du kan leva på 50:- /studentfot. Ett Studentfota med samm anedlagda tid som en körkortsfoto bör väl gå att räkna hem med 50:-. Om sedan sudentbalsfotografering innebär att produkten är att stå vid grinden och plåta anländande gäster på löpande band och sedan på säklja denna bild på balen så de har med sig den hem, så är väl priset det som jag skulle kunna tänka mig att betala och likadant om jag får erbjudande om att köpa dem i butiken efteråt.

Pratar vi studentfotot av icke löpandeband typen där fotograferingen tar en stund, det tas flera bilder och kunden sedan väljer ut vilka som ska göras fler kopiar av, så är priset inte lätt att löeva på. Samtidigt så kan produkter prisättas som att första kopian kostar 500:- och följande 50:- så de beställer kopior på löpande band. Kopiorna kan ju tas fram identiska och det är den merförsäljningen som gör att intäkten kan ökas utan betytande arbetsinsats. Sedan kan man ju som de stora fotolaben erbjuda olika sorters papper, där delux är det med bästa mariginalen och kunden leds in på att välja delux-paketet. Ge kunderna mängdrabatt om de tar med sig några kompisar som ska plåtas vid samma tillfälle, så fylls orderboken lättare med jämnare beläggning i ateljen.

En annan framgångsrik variant är att ta i rejält på arvode och pris för kopiorna genom att vara kvalitétsfotografen, där kunden är i fokus. Slår mig faktiskt att det är första gången jag inte tycker att kunden i fokus är en klyscha). Allt levereras i välgenomtänkt superdeluxkoncept, papper, inramningar, påsen, inredningen ger en genuin kvalitéts och känsla av omtanke. Det finns inget problem i världen som inte har en lösning och det är kul att hjälpa till och jag kan ge mig sjutton på att kunderna då är nöjda och återkommer när det är dags för bröllop, dop, barnkalas, 50-årskalas. De får en husfotograf som är till för dem.


/Roland som just nu sprutar idéer.
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Roland, det var ett av de bästa inläggen på väldigt länge!
Synd man inte är i fotobranchen, men några av tipsen snor jag rakt av ändå, kan ju vara bra att ha.
 

KGS

Aktiv medlem
Instämmer med Gunnar, bra sprutat Roland...
Ge kunderna de kunderna vill betala för, 50 spänn för en bild kan vara fruktansvärt billigt och det kan vara brutalt dyrt... allt beroende på hur mycket jobb ni lägger ner på det. Dessutom får den som säljer 50 kronorsbilderna in massor av käcka namn o adresser i sin kunddatabas. Sådana går att bearbeta om o om igen o då kanske det inte handlar om 50-kronorserbjudanden.

Ni som är nya i stan har ett gyllene tillfälle att "dumpa" priset tillfälligt, som introduktionserbjudande, utan att det behöver bli prejudicerande för framtida priser.

På dem bara!

/kg som önskar lycka till i en tuff bransch
 

bjanha

Aktiv medlem
50 kr, inte illa, men fortfarande rena rövarpriserna om man jämför med vad jag såg här om dagen i Kista Centrum. 20:- tar en dam med nån gammal analog Canon för en bild på din unge. Hon hade ställt upp sina prylar mitt i en av korsningarna i detta inomhuscentrum, det såg nästan professionellt ut med alla lampor och "paraplyer".

Såna här personer finns tyvärr i alla branscher, med tanke på priset verkar de inte ha några utgifter alls.

/bjanha
 

KGS

Aktiv medlem
Jo, jo, 20 spänn om man har hjärta att bara behålla EN av alla bilder som kommer hem till påseende ;-). Du får förstås ett jättepaket för minst 400 o de flesta köper säkert för mycket mer än 20 spänn när allt e klart

/kg som e luttrad
 

bjanha

Aktiv medlem
KGS skrev:
Jo, jo, 20 spänn om man har hjärta att bara behålla EN av alla bilder som kommer hem till påseende ;-). Du får förstås ett jättepaket för minst 400 o de flesta köper säkert för mycket mer än 20 spänn när allt e klart
Aha är det så det funkar. Jag har ingen aning, jag kände bara att jag ville lägga ner henne på marken och örfila *scchhmakk* :)
 

KGS

Aktiv medlem
bjanha skrev:
jag kände bara att jag ville lägga ner henne
jo jo... såna känslor kan vi alla få ibland... men det gäller att lägga band på sej, du vet aldrig om nån av fotosidans medlemmar är på plats o dokumenterar...
 

Numeric

Aktiv medlem
Ragazza skrev:
[...] ska vi lägga ned verksamheten och börja panta tomburkar istället? Vaffö gör de på dette vise??

Tina
Jag trodde att vi levde i en marknadsekonomi?? Du vet tillgång och efterfrågan och sånt! Oh! just det för att inte nämna konkurrens! Mycket viktigt med konkurrens för att markanden ska fungera!

Jag antar att du skulle tycka lika illa om en fotobutik som erbjöd fotoutrustning till jättelåga priser, eller?

Ser man det från kunden perspektiv så är det jättebra! För nu måste du på något sätt göra din verksamhet antingen bättre eller billigare för att kunna konkurrera med konkurrentens låga priser!

(Orkar (och kan) inte skriva lika mycket och bra som Roland. Men jag tänkte att jag kunde delge den första tanke jag fick när jag läste din fråga...)

//Eric
 

Kijana

Aktiv medlem
Re: Re: Dumpade priser!

Numeric skrev:
Jag trodde att vi levde i en marknadsekonomi?? Du vet tillgång och efterfrågan och sånt! Oh! just det för att inte nämna konkurrens! Mycket viktigt med konkurrens för att markanden ska fungera!


Ser man det från kunden perspektiv så är det jättebra! För nu måste du på något sätt göra din verksamhet antingen bättre eller billigare för att kunna konkurrera med konkurrentens låga priser!

//Eric
Jovisst ska det vara konkurrens. Men det är mig veterligen inte tillåtet att dumpa priserna så mycket att man går under sina fasta kostnader, typ.
 

RolandM

Aktiv medlem
"Men det är mig veterligen inte tillåtet att dumpa priserna så mycket att man går under sina fasta kostnader, typ."

????
 

.Z.

Aktiv medlem
Re: Re: Dumpade priser!

Numeric skrev:
Ser man det från kunden perspektiv så är det jättebra! För nu måste du på något sätt göra din verksamhet antingen bättre eller billigare för att kunna konkurrera med konkurrentens låga priser!//Eric
Beror ju på det. Om en stor firma dumpar priser tillfälligt för att döda konkurrensen så är det ju inte bra för konsumenterna, vet dock inte om det är detta som den här firman riktat in sig på.

Microsoft har ju gjort så för att bli så stora som dom är idag, dumpat operativsystem till datortillverkare mm för att alla datorer ska säljas med just deras operativsystem. Idag behöver dom dock inte göra det eftersom konkurrensen är död.

Den fria marknadsekonomin är inte alltid så rättvis som man kan tro.
 

fotofotografen

Aktiv medlem
Nää Marknadsekonomin är inte alls rättivis

Och man får visst gå under fasta kostnader,
t o m ge bort sina produkter/tjänster om man vill, utan att få böter eller fängelse.

Tror (hoppas) ändå att man till sist köper mer på kvalitet än på minsta möjliga pris.
Försök håll ut och locka med annat.
Diffrentiera dig.

Man kan aldrig ta ett högre pris än man kan motivera, hur motiverar du ditt pris ?
Bolla gärna med mig(gammal handels/IHM:are och numer marknadschef)
 

Liza

Aktiv medlem
Detta kan väl till en del ses som konsekvensen av alla amatörers inblandning i dylika händelser som tvingar proffs att dumpa sina priser.
Kan också vara så att din konkurrent kan göra detta då det bara är en gång om året, så han har väl förmodligen tjänat in sitt leverne tidigare.
Låt se.. med digitalkamera kostar bilden 0:- har han sen en bra laserskrivare och halvbra papper så tjänar han nog ett par kronor ändå.
 

Ragazza

Ny medlem
Oj vad många och bra svar!

Roland, mycket tänkvärt. Det här med tillgång/efterfrågan. Visst tycker jag som konsument att det är bra att man kan köpa billig mjölk på en lågprisaffär eller hitta billigare fotoutrustning via tex internet, MEN; när man sänker sig under, långt under, smärtgränsen drar man ned värdet på en hel yrkeskårs arbete.

Min tanke med porträtten jag ska producera, jobbar mycket med press också, är att själ och hjärta ska få plats. Kunden ska lämna min studio nöjda och överraskade.

Det här studenterbjudandet jag såg var inget "löpande-band-fotografering" för en hel klass. Nä, man ska komma in i studion och bli plåtad.

Bara för att förtydliga det hela. Jag kanske låter överambitiös men jag tänker aldrig vara en stressad fotograf som slänger upp en brunmelerad fond, klickar och cachar in. Det är ju inte det ett porträtt handlar om. De personer jag tagit porträtt på hittills har alla slagits av tanken och känslan i bilderna, att de har något mer. (Oj, hon har inte mycket till övers för falsk blygsamhet..)

Nä, det jag reagerar på är just att man sänker alla andra fotografer som gör ett gediget och genomtänkt arbete för varje kund. Jag tror ingen av er som försörjer er som fotografer skulle ställa upp på den timpengen.

Tackar för alla svar.
Tina
 

KGS

Aktiv medlem
Ragazza skrev:
Det här studenterbjudandet jag såg var inget "löpande-band-fotografering" för en hel klass. Nä, man ska komma in i studion och bli plåtad.
Men när de väl är där i studion kanske fotografen föreslår en hel serie bilder o lite annat (förstoringar, bättre papper, ramar, album)... kallas lockvara... men för övrigt tycker jag om din attityd, är man bäst ska man inte skämmas för det ;-) Räkna med att vi kommer kolla dina bilder extra noga nu *s*
 

Fotograf121

Aktiv medlem
Men det har ju nog ofta med kvalite att göra också kraftiga underpris kan ju få en att fundera är det verkligen så bra igentligen. vad får jag för det priset?

Därför brukar jag kanske lite dumt men det är upp till var och en men jag lägger häldre dit dom extra kronorna eller hundra lapparna där jag vet att jag får den vara jag vill ha.

Exempel: jag gick till en foto aoutomat för ID fotografering tob ilderna precis så som man skulle men dom blev inte godkända i slutändan gjorde en gång till samma sak detta hade nu kostat mig 140 kr, Nu gick jag till en fotograf tog bilderna kostnad 50kr de blev godkända. Det var samma person som värderade bilderna.

En erfaren fotograf kanske tar lite mer betalt än en novis men han har ofta erfarenheten. Men det är alldeles för många som kallar sig yrkes fotografer utan att vara det.
 

Sonnaren

Aktiv medlem
Liza skrev:
Detta kan väl till en del ses som konsekvensen av alla amatörers inblandning i dylika händelser som tvingar proffs att dumpa sina priser.
Kan också vara så att din konkurrent kan göra detta då det bara är en gång om året, så han har väl förmodligen tjänat in sitt leverne tidigare.
Låt se.. med digitalkamera kostar bilden 0:- har han sen en bra laserskrivare och halvbra papper så tjänar han nog ett par kronor ändå.
Det blir att gå om kursen i företagsekonomi. Även om det kanske är så att någon har stulit kameran och skall leva på den kan man inte sätta kostnaden/bild =0.
Us
 

adrianulander

Aktiv medlem
fotofotografen skrev:
Och man får visst gå under fasta kostnader,
t o m ge bort sina produkter/tjänster om man vill, utan att få böter eller fängelse.
Underprissättning i ett konkurrenshämmande syfte är högst olagligt, och företag kan åläggas att betala straffavgifter då man lyckas bevisa att sådant förekommit.

Det finns ett uppmärksammat mål där SJ underprissatte till BK Tågs nackdel. SJ fick böta sexsiffrigt..

Mvh. Adrian som nyligen tentade VG i mikroekonomi där konkurrenslagar ingår som ett moment =)
 
ANNONS