Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hur organisera resan till Lofoten?

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
har bestämt mig till 99% att jag åker upp till Lofoten i sommar. problemet är bara att jag inte vet alls hur jag ska packa. som jag ser det har jag två alternativ.

alt 1
flyga från oslo till bodö. sen hyra bil där och sen ta färja över till lofoten.

alt 2
bila upp hela vägen från värmland ca 145mil enkel väg (+ allt man kör i lofoten under en veckas tid)

Det jag funderar mest på är hur jag ska packa.

Väljer jag alternativ ett så måste jag flyga med all tältutrustning. hur ska jag få plats med tält+sovsäck+liggunderlag+trangiakök+alla kläder ? jag har en 55l vandringsryggsäck
dessutom en ryggsäck till med kamerautrustning. jag måste dessutom köpa all mat i Norge eftersom jag inte kan flyga med all mat.
har även en stor vanlig resväska. Kanske det får plats med all tältutrustning och sånt i den?

väljer jag alternativ 2. då kan jag packa bilen full med både tältutrustning och kamerautrustning samt mat som är betydligt billigare att köpa i sverige.

För och nackdelar
ALT 1
+ (stort plus) är uppe i lofoten väldigt snabbt. Flyg 1,5 timme + tiden det tar att hämta hyrbilen samt ta färjan över till lofoten.
- vet absolut inte hur jag ska packa för att få med mig allt i vare sig vandringsryggsäcken eller resväskan.
- dyrt att köpa all mat i Norge
- Väldigt dyrt att hyra bil i Bodö. från 4500kr + flyg ca 1500kr + båtresan (vet ej vad den kostar)

för och nackdelar
ALT 2
+ jag kan packa allt i bilen här hemma utan några problem.
+ Billigare att köpa mat i Sverige
+ Bensinen fram och tillbaka är bra mycket billigare än fly+bilhyra+båtbiljet
+ Jag kan känna mig mer fri när jag vill åka hem istället för att jag måste åka hem när jag bokat flyget.
- (Stort minus) det tar drygt 21 timmar konstant körning ENKEL VÄG för att ta sig dit upp. så jag räknar med minst 4 dygn som försvinner i bara bilresa fram och tillbaka.


Blev lite långt detta men jag har faktiskt ingen aning om hur jag ska göra.
Någon här som varit där ? berätta gärna lite om hur ni gjorde eller ännu hellre, berätta hur jag ska göra :D

Mcv Andreas
 

martinot

Aktiv medlem
Blev lite långt detta men jag har faktiskt ingen aning om hur jag ska göra.
Någon här som varit där ? berätta gärna lite om hur ni gjorde eller ännu hellre, berätta hur jag ska göra :D
Jag har varit där två gånger. Bägge gångerna så flög jag till Harstad/Narvik lufthavn, Evenes, och hyrde en en bil där.

Fungerade kanon, förutom att jag fick en fartbot en gång när jag åkte tillbaka ifrån Å (spetsen på Lofoten).
 

ElakeDave

Ny medlem
Jag är på Lofoten nu. Gjorde som jag gjort de senaste fyra gångerna. Flyger till Kiruna. Hyr bil på flygplatsen. Handlar allt jag behöver i Kiruna och kör till Lofoten. Kameragrejer i handbagage, campinggrejer i resväska.

Jag har även gjort ditt alternativ att köra själv till Lofoten från Uppsala ett par gånger. Men då blir själva resan mer grejen än målet. Att evighetsköra bara för att nå målet känns ju rätt trist.
 

ctlindsten

Aktiv medlem
Kul att du äntligen ska ta tag i det Andreas :) Jag minns att du och jag hade en konversation fram och tillbaka angående detta för några månader sedan, så det kanske är bäst att du letar upp den, så slipper jag skriva om alla tips här inne :) Ställ gärna frågor om du har dom dock, via priv meddelande.
 

MikSwe

Aktiv medlem
alt 1
flyga från oslo till bodö. sen hyra bil där och sen ta färja över till lofoten.
Väljer jag alternativ ett så måste jag flyga med all tältutrustning.

alt 2
bila upp hela vägen från värmland ca 145mil enkel väg (+ allt man kör i lofoten under en veckas tid)
Då kan jag packa bilen full med både tältutrustning och kamerautrustning samt mat som är betydligt billigare att köpa i sverige.
Som jag ser det har du fler möjligheter.
Alt 1:
Checka in ytterligare en väska. Kostar lite mer men du får med dig mer prylar inkl mat (lite osäker på vilka matrestriktioner det finns till norge men jag tror det är en viktbegränsning på runt 10 kg).
Packa inte prylar i ryggsäck om du inte tänker fjällvandra- Använd en stor väska istället för att transportera till hyrbilen.
Norska kronan är inte lika stark som tidigare, dock är det fortfarande dyrare priser men skillnaden blir inte lika stor som tidigare.

Alt2:
Sverige är fantastiskt! Det finns massor med små fina stopp längs vägen som kommer utöka dina semesterminnen och troligen även bildbanken.
Nackdelen med egen bil är om den går sönder på fel ställe. En hyrbil blir enklare att få åtgärdat/byte och du slipper krångel med verkstad, dyrare räkningar mm såvida inte du har en försäkring som täcker hela/delar av kostnaden.


Sammanfattningsvis: Alt 1 är snabbare men kanske dyrare. Alt 2 är mer fritt men tar längre tid. Glöm inte räkna in bensinkostnaden (och egentligen även slitage) i upp/nerresan. Den kanske kan bekosta en del av fördyringarna i alt1.

Mvh
Mikael
 

magnus.hoog

Medlem
Eller flyga till Leknes ute på Lofoten och hyra bilen på flygplatsen där. Färre antal hyrdagar, lite mindre bensinåtgång. Kostnaden för färjan Bodø-Moskenes enkel resa är ca 1100NOK. (Jag har en bokning i augusti för bil + 1 vuxen + 2 barn och den landar på 1197 NOK.)
 

andreassofus

Aktiv medlem
Har du forskat på möjligheten att åka tåg ??
nej faktiskt inte.
Jag har varit där två gånger. Bägge gångerna så flög jag till Harstad/Narvik lufthavn, Evenes, och hyrde en en bil där.

Fungerade kanon, förutom att jag fick en fartbot en gång när jag åkte tillbaka ifrån Å (spetsen på Lofoten).
ska kolla upp det alternativet också :)

Jag är på Lofoten nu. Gjorde som jag gjort de senaste fyra gångerna. Flyger till Kiruna. Hyr bil på flygplatsen. Handlar allt jag behöver i Kiruna och kör till Lofoten. Kameragrejer i handbagage, campinggrejer i resväska.

Jag har även gjort ditt alternativ att köra själv till Lofoten från Uppsala ett par gånger. Men då blir själva resan mer grejen än målet. Att evighetsköra bara för att nå målet känns ju rätt trist.
flyg till kiruna blir svindyrt för mig. jag bor vid norska gränsen och har nära till gardemoen. därifrån kostar det massor att flyga till kiruna

Kul att du äntligen ska ta tag i det Andreas :) Jag minns att du och jag hade en konversation fram och tillbaka angående detta för några månader sedan, så det kanske är bäst att du letar upp den, så slipper jag skriva om alla tips här inne :) Ställ gärna frågor om du har dom dock, via priv meddelande.
ja det kanske vi hade, minns inte. men jag ska kolla upp det :)

Som jag ser det har du fler möjligheter.
Alt 1:
Checka in ytterligare en väska. Kostar lite mer men du får med dig mer prylar inkl mat (lite osäker på vilka matrestriktioner det finns till norge men jag tror det är en viktbegränsning på runt 10 kg).
Packa inte prylar i ryggsäck om du inte tänker fjällvandra- Använd en stor väska istället för att transportera till hyrbilen.
Norska kronan är inte lika stark som tidigare, dock är det fortfarande dyrare priser men skillnaden blir inte lika stor som tidigare.

Alt2:
Sverige är fantastiskt! Det finns massor med små fina stopp längs vägen som kommer utöka dina semesterminnen och troligen även bildbanken.
Nackdelen med egen bil är om den går sönder på fel ställe. En hyrbil blir enklare att få åtgärdat/byte och du slipper krångel med verkstad, dyrare räkningar mm såvida inte du har en försäkring som täcker hela/delar av kostnaden.


Sammanfattningsvis: Alt 1 är snabbare men kanske dyrare. Alt 2 är mer fritt men tar längre tid. Glöm inte räkna in bensinkostnaden (och egentligen även slitage) i upp/nerresan. Den kanske kan bekosta en del av fördyringarna i alt1.

Mvh
Mikael
men att ha ytterligare en väska gör det knappast lättare att bästa :) du har rätt i att norska kronan inte är så dyr. och äter man billig mat blir det ju inte så stor skillnad kanske. men att flyga med massa mat kommer jag inte göra.

jo sverige är og fint. vore ju kul att se norrand också om jag ska vara ärlig.
bensin 145 mil enkel väg + 50mil (löst räknat) i lofoten blir 340 mil totalt. bilen drar MAX 0,7l/milen och bensinen kostar 13.50kr/litern så det blir inte så farligt.

Eller flyga till Leknes ute på Lofoten och hyra bilen på flygplatsen där. Färre antal hyrdagar, lite mindre bensinåtgång. Kostnaden för färjan Bodø-Moskenes enkel resa är ca 1100NOK. (Jag har en bokning i augusti för bil + 1 vuxen + 2 barn och den landar på 1197 NOK.)
WHAT? kostar färjan så mycket? tar det inte typ 30 minuter över från bodö till lofoten då?
 

andreassofus

Aktiv medlem
snabb räkning då
alt 1
flyg från oslo till bodö ca 1500kr
hyrbil ca 4500kr
båtbiljett bodö-lofoten ca 2000kr
totalt ca 8000kr

alt 2
bensin från Töcksfors till lofoten 145mil enkel väg
totalt 290 mil + kanske 50 mil i lofoten = 340 mil
bilen drar max 0,7l/mil och bensinen 13,50kr/l
totalt 3213kr

dessutom slipper jag tänka så noga hur jag ska packa om jag väljer alternativ 2. kan även köpa mat i sverige vilket borde bli billigare.

det blir ju fruktansvärt mycket billigare att välja alt 2 men är mycket mer tidskrävande.
 

martinot

Aktiv medlem
snabb räkning då
alt 1
flyg från oslo till bodö ca 1500kr
hyrbil ca 4500kr
båtbiljett bodö-lofoten ca 2000kr
totalt ca 8000kr
.
Men killar/tjejar, varför envisas ni med det dyrare och krångligare alternativet med Bodö som flygplats, och dyra krångliga båtfärjor på det dessutom?

Varför åker ni inte direkt till Harstad/Narvik som jag själv, och de flesta andra gör (om man inte tar dyra resor i småplan till småflyplatserna)?

Ca 1500 tur och retur ifrån Oslo.

http://imgur.com/JBDOtdU
 

andreassofus

Aktiv medlem
Men killar/tjejar, varför envisas ni med det dyrare och krångligare alternativet med Bodö som flygplats, och dyra krångliga båtfärjor på det dessutom?

Varför åker ni inte direkt till Harstad/Narvik som jag själv, och de flesta andra gör (om man inte tar dyra resor i småplan till småflyplatserna)?

Ca 1500 tur och retur ifrån Oslo.

http://imgur.com/JBDOtdU
sant. flyger du dit så slipper du båtresan menar du? hur långt är det att köra från harstad till dit där det är fint eller dit man vill vara när man åker till lofoten?
 

andreassofus

Aktiv medlem
det är ju ganska nära ja. det är fortfarande dyrare att hyra bil i norge än i sveige.
Kollade flyg till kiruna. kostar typ 2000kr från oslo. inte så farligt ändå. då kan man ju hyra bil i kiruna och bila till lofoten därifrån. Har hört att just den turen ska va ganska fin. men du har ju ändå typ 50 mil att köra då så det går ju lite bensin. Men det blir fortfarande billigare eftersom du slipper köpa båtbiljett för 2000kr samt att hyrbilen är billigare i sverige. Kan även lasta bilen full i mat innan man åker över till norge :)
 

martinot

Aktiv medlem
Kika på kartan, eller sök på Google.

Du startar bara 10 minuter ifrån där det fantastiskt vackra Lofoten börjar. Kan inte få en bättre start på resan. Förstår inte att man vill starta någon annan stans (ivf inte om inte redan varit där)?

Det är ju rätt på fastlandet i närheten av där Lofoten precis börjar. Kan det bli bättre?
 

martinot

Aktiv medlem
det är ju ganska nära ja. det är fortfarande dyrare att hyra bil i norge än i sveige.
Allt är dyrare i Norge - bara att köpa läget. Men allt är också vackrare i Norge (nästan).

Visst kan du krångla till det med en massa andra alternativ, men varför?

Är inte din tid och bekvämlighet värt något enda?

Dessutom förstår jag inte varför du är inne på krångliga flygplatser långt borta i Norge på andra ställen? Är hyrbilarna billigare där menar du (förstår ingenting ärligt talat)?

Sedan att hålla på ta en massa båtar också, om man inte är ute efter att uppleva båtfärden i sig själv (vilket absolut kan vara en poäng - men då är det en helt annan sak)?
 

andreassofus

Aktiv medlem
Kika på kartan, eller sök på Google.

Du startar bara 10 minuter ifrån där det fantastiskt vackra Lofoten börjar. Kan inte få en bättre start på resan. Förstår inte att man vill starta någon annan stans (ivf inte om inte redan varit där)?

Det är ju rätt på fastlandet i närheten av där Lofoten precis börjar. Kan det bli bättre?
som jag nämner hela tiden så finns det billigare alternativ. pengar spelar stor roll. i alla fall för mig. kanske inte dig men det hjälper ju inte mig så länge du inte vill stå för min resa :)
 

andreassofus

Aktiv medlem
Allt är dyrare i Norge - bara att köpa läget. Men allt är också vackrare i Norge (nästan).

Visst kan du krångla till det med en massa andra alternativ, men varför?

Är inte din tid och bekvämlighet värt något enda?

Dessutom förstår jag inte varför du är inne på krångliga flygplatser långt borta i Norge på andra ställen? Är hyrbilarna billigare där menar du (förstår ingenting ärligt talat)?

Sedan att hålla på ta en massa båtar också, om man inte är ute efter att uppleva båtfärden i sig själv (vilket absolut kan vara en poäng - men då är det en helt annan sak)?

vilken flygpalts tänker du på som ligger längre bort. den "krångliga" flygplatsen du pratar om. vilken är det? vi har väl bara pratat om bodö och harstad?
 

martinot

Aktiv medlem
Vad kostar det i Sverige att hyra då, om du räknar med alla extra dagar om mil som måste till?

Du får tex en fin VW Polo för en hel vecka (7 fulla dagar) på flygplatsen direkt vid Lofoten för ca 4300 SEK.

http://imgur.com/Df1FVhm

Inkluderar:

Avbokningar
Ändringar
Stöldskydd
Trafik- och vagnskadereducering (CDW)
Flygplatsavgift
Lokala skatter
Vägavgift/Väglicensavgift
10 mil per dag i snitt utan kostnad (du kommer knappast över det om du åker runt på Lofoten i en vecka)
 

martinot

Aktiv medlem
vilken flygpalts tänker du på som ligger längre bort. den "krångliga" flygplatsen du pratar om. vilken är det? vi har väl bara pratat om bodö och harstad?
Bodö!

Varför ens överväga att åka dit? Varför? Vad är billigare eller bättre där?

Förstår ärligt talat inget om det, men upplys mig gärna (så vet jag själv till nästa gång).
 
ANNONS