Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Får bara oskarpa bilder, Vad gör jag för fel ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tunan

Medlem
Hej.

Har köpt mig en x-pro1 med tillhörande Fujinon XF 35mm f/1.4R.

Vill börja med att att säga att jag är näst intill nybörjare och förmodligen så är det i okunskapen tillkortakommandet ligger.

Har väldiga problem med att få skarpa bilder , tycker det mesta som jag tar blir suddigt. Skulle fota en klocka som jag skulle lägga ut till försäljning och det slutade med att jag plockade fram mobilen för att överhuvudtaget få några bra bilder.

Blir jäkligt besviken nu när man köpt nya prylar och är lite "taggad" att komma igång igen och allt blir bara "pannkaka"Jag upplever det som att det är allmänt svårt att få skärpa i bilderna samt att de gånger som jag får någon skärpa i bilden så är det i ett mycket begränsat område.

Har bara kört Auto på objektivet och i huset så jag tycker att det borde inte vara några problem att få skarpa bilder .

Någon som kan ha lite tips , vad gör jag för fel ?
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Kan du lägga upp en representativ bild? Utan är det lite svårt att komma med några mer specifika tips.

Men en del saker att tänka på:
- kameran har säkert svårt att fokusera på ett motiv med små kontraster (åtminstone på det område där du ställer skärpan). Vad händer om du flyttar fokuspunkten lite?
- blir alla dina bilder oskarpa, oavsett motiv?
- vad har du för bländare? (Den styr nämligen din upplevelse av skärpa)
- använder du stativ? Om det varierar, blir bilderna bättre eller sämre med/utan stativ?
- hur mycket belysning har du på motivet? Tyvärr är det inte ögats uppfattning om "mycket ljus" som är intressant, utan hur kameran upplever det: den kan mycket väl tycka att det är mörkt, medan ditt öga upplever det som ljust.
 

perost

Aktiv medlem
Skulle fota en klocka som jag skulle lägga ut till försäljning och det slutade med att jag plockade fram mobilen för att överhuvudtaget få några bra bilder.
Fujinon 35/1.4 har i det normala läget en närgräns på 0.8 m, mätt från sensorn. D.v.s. det kan endast fokusera på avstånd längre än 80 cm från sensorn. Om du försöker fota en klocka så gissar jag på att du är närmre än så, vilket förklarar varför du inte lyckas fokusera på den.

Det objektivet har även ett makroläge, där fokusomfånget istället är 0.28 - 2.0 m (d.v.s. du kan fokusera på saker som är mellan 28 cm till 2 m ifrån sensorn). Hur man använder makroläget har jag dock inte koll på, antingen finns det en knapp på objektivet eller så är det en inställning i kameran.

Om du vill fota småsaker så bör du fundera på att skaffa ett riktigt makroobjektiv, t.ex. XF 60/2.4 R Macro. Det har en avbildningsskala på 1:2, d.v.s. ett objekt avbildas häflten så stort på sensorn (ett objekt som är lika stort som sensorn skulle fylla upp en fjärdedel av bildens yta).
Blir jäkligt besviken nu när man köpt nya prylar och är lite "taggad" att komma igång igen och allt blir bara "pannkaka"Jag upplever det som att det är allmänt svårt att få skärpa i bilderna samt att de gånger som jag får någon skärpa i bilden så är det i ett mycket begränsat område.
Skärpedjupet beror på två saker: avbildningsskalan (hur stort motivet är jämfört med sensorn) och bländaren. Ju större motivet är jämfört med sensorn dessto mindre skärpedjup får du, så om du försöker fota små saker så kan skärpedjupet bli ett problem. En lösning är att minska storleken på bländaren (öka bländartalet), vilket ökar skärpedjupet. Om du fotar en klocka så kanske du måste använda f/8, f/11 eller ännu mindre bländare.

Att minska bländaren släpper in mindre ljus, så då måste du öka antingen slutartid eller ISO för att kompensera. Då gäller det att ha bra med ljus om du fotar handhållet, men om du ofta fotar småsaker så är ett stativ väldigt bra att ha eftersom du då kan använda längre slutartider.

En annan lösning som man får ta till om man inte kan få tillräckligt med skärpedjup genom att minska bländaren är s.k. fokusstackning. Det innebär att man tar flera bilder med olika fokus, och slår ihop dem. Men det är lite överkurs för en nybörjare :)
 

präntare

Medlem
Fokus

Det händer ibland att även nya objektiv fokuserar fel med den nya kameran, kan ju bero på detta också. Lite konstigt är det att du inte får någon eller några bilder skarpa, även om du är nybörjare. Då är det bara att gå tillbaka till butiken med utrustningen. Om du ändå gör det och ovan inte är orsaken så kanske dom kan hjälpa dig till rätta med problemet.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Som andra redan skrivit så beror det förmodligen på att klockan är närmare än vad objektivet klarar av. Sådant kan avhjälpas genom att skaffa försättslinser som gör att man kan komma närmare. Men även om du skaffar sådana så är skärpedjupet vid närbilder på t.ex. ett arbandsur bara några millimeter i bästa fall. Vad du då kan göra är att ta många bilder med olika objektivet inställt på olika avstånd och sedan låta photoshop hitta de skarpa delarna i varje delbild och slå ihop dem till en enda skarp bild. Fast du lär behöva stativ om det ska fungera eftersom photoshop lär ha svårt att hitta rätt om bildutsnittet ändras för mycket mellan varje bild. Googla på focus stacking om du vill veta mer
 

präntare

Medlem
Fokus

Som jag förstår av ditt inlägg så har du tagit andra bilder än bara närbilder på en klocka och inte eller dom blir skarpa, så att därför så funderade jag över om om optiken fokuserar rätt med kameran och av den anledningen behöver kalibreras. Och som du säger så skall det inte vara problem med att få skarpa bilder, förutsatt bara man följer reglerna. Och att alla grundinställningar i kameran är rätt och att optiken sitter rätt i bajonetten. Närgränsen för den FujinonXF optik 35 mm som du köpt är 0,28 m, "28 cm", vilket innebär att du kan gå ganska nära. I regel finns ju där en instruktionsbok också som medföljer vid köp där kan du läsa om det mesta och också om makroinställning. Annars finns det att hämta på Fujis hemsida.
Med vänlig hälsning
😊
 
Senast ändrad:

David F Stop

Aktiv medlem
Skärpedjup

Skärpedjupet med xf35 @ f/1/.4 på 50cm avtsånd är max 1cm. Tänk också på att du behöver noo en slutar tid på 1/60s eller snabbare för att få en skarp bild. Vidare så i dåligt ljus kan kameran välje väldigt hög ISO vilket kan orsaker bilder med brus och mindre detaljer.
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Hej.

Har köpt mig en x-pro1 med tillhörande Fujinon XF 35mm f/1.4R.
Mycket trevlig kamera, men kanske inte direkt någon "nybörjarkamera".
Vill börja med att att säga att jag är näst intill nybörjare och förmodligen så är det i okunskapen tillkortakommandet ligger.
Vi har alla varit där någon gång, och jag gissar att du har pejlat läget ganska rätt.
Har väldiga problem med att få skarpa bilder , tycker det mesta som jag tar blir suddigt. Skulle fota en klocka som jag skulle lägga ut till försäljning och det slutade med att jag plockade fram mobilen för att överhuvudtaget få några bra bilder.
Tur att du har en kamera som funkar bättre för just det. Jag gissar att klockan du skulle sälja var rätt liten. Med objektivet du har är din systemkamera inte lämplig för så små saker som exempelvis armbandsur. Man behöver andra grejer till det.
Blir jäkligt besviken nu när man köpt nya prylar och är lite "taggad" att komma igång igen och allt blir bara "pannkaka"Jag upplever det som att det är allmänt svårt att få skärpa i bilderna samt att de gånger som jag får någon skärpa i bilden så är det i ett mycket begränsat område.
Just det där med att skärpan hamnar på ett mycket begränsat område är en egenskap som många önskar sig, och det är ofta ett av skälen till att man skaffar en systemkamera med ljusstark optik. Du har ju faktiskt köpt en sådan kamera som kan få skärpa på ett begränsat område, så att man kan få bakgrunden suddig.

Det ska gå att få skärpa över större område också, men för att man ska kunna bestämma var skärpan ska hamna måste man lära sig hur det går till och ställa in kameran för att endera ha skärpan på bara ett litet område eller över ett större spann.
Har bara kört Auto på objektivet och i huset så jag tycker att det borde inte vara några problem att få skarpa bilder.
Nej, inte borde det vara något större problem att få skarpa bilder, men det finns rätt många olika inställningar man kan göra, och så hänger det också på hur mycket ljus man har att ta bilderna med. När det är starkt ljus, på dagen, och på rimliga avstånd, borde bilderna bli skarpa om du kör helt på Auto. När ljuset är svagt är det mer noga med att sikta på det som ska bli skarpt för att kameran ska hitta rätt, och då blir det inte skarpt annat än där kameran visar att den har ställt in skärpan.
Någon som kan ha lite tips , vad gör jag för fel ?
Antagligen gör du i stort sett de flesta fel som är möjliga. Du har skaffat en avancerad kamera, som innehåller alla möjligheter att göra fel, så det är inte svårt att hitta något sätt att skjuta sig i foten. Det tar ofta ett tag att lära sig, och mycket handlar om grunderna.

  • Det är en mycket avancerad kamera med många möjligheter.
  • Kameran kan inte läsa dina tankar.
  • Den behöver din hjälp för att kunna göra det du vill.
  • Objektivet du har är ett ljusstarkt normalobjektiv som inte lämpar sig inte för små saker.
  • För att lägga skärpan där man vill, måste man tala om för kameran var den ska ligga.
Det kommer helt säkert att lösa sig så småningom, när du börjar bli klar över hur din nya kamera fungerar. Den skiljer sig väldigt mycket från telefonens kamera, och den har många fler möjligheter. Bilderna blir inte automagiskt bättre för att man har en systemkamera, utan den ställer större krav på fotografens kunskap och hantering än mobilkameran.
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Som tidigare nämnts har objektivet ett närbildsläge, som ger ungefär skala 1:4, vilket jag tycker verkar alldeles lagom för armbandsur.
Ja, jag kanske uttryckte mig lite för kategoriskt där. Det kan funka, men kameran gör ju inte det där av sig själv, eller?

Man måste nog kolla igenom alla funktionerna för att hitta hur det ska gå till.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
När du fotar ett armbandsur med din kamera och ska lägga ut bilden på tex Blocket så behöver du inte vara så nära, du kan beskära bilden en hel del. Viktigt är att du har mycket ljus, tex solljus och använder en mindre bländare som tex 5,6 eller hellre 8-11. Men plåtar du avståndsbilder på tex mer än 10-20 meter så kan du kan använda stor bländare som tex 2,8.
 

Tunan

Medlem
Hej alla !

Stort tack för allt engagemang och hjälp !

Mycket uppskattat !

Svårt att få överblick och svara på allt men jag gör ett försök.

Alla mina bilder blir inte oskarpa en del bilder blir helt ok tycker
jag men jag upplever ändå inte den där "systemkameraskärpan" som man
bör kunna förvänta sig av en kamera i den här prisklassen. Är lite mobilkamera
känsla över det hela dvs helt ok men inte sådär riktigt bra .

Nu i början kör jag bara Auto så jag har ingen koll riktigt på värdet för bländaren osv
Men det ska väl ställa in sig skapligt i auto ?

Jag har har haft systemkamera förut så jag är inte helt novis även om mycket av kunskapen är borta
och jag förstår att det inte blir optimalt genom att köra auto men skärpan borde väll i alla fall
bli bra ? sen hur exponeringen blir är som sagt en annan femma.

Vet även att mitt objektiv inte lämpar sig för klockfotografering och att jag egentligen skulle
haft ett macroobjektiv. Mycket har nog som sagt med närgränsen att göra men jag ser inte det som
förklaringen till hela problemet då jag körde i macro läge och var kanske 40cm ifrån och fick ändå
inte till det.

När man kör autofokus så blir ju "fokusrutan" grön när man har fokus och röd när man inte får fokus
och den var ju grön vid de flesta bilderna ändå blev det pannkaka hur kommer det sig ?

Funderar lite kring det här med bländare , iso och slutartid . förstår ju att för att få riktigt bra
bilder måste man bemästra alla dessa värden och dess förhållande till varandra. Men borde inte Auto läget
i alla fall ställa dessa värden så pass ok så att det åtminstone blir skarpa bilder eller missar jag något ?

Jag har uppdaterat till Firmware 3.60 som ska vara den nyaste.

En fråga, ställs alla värden automatiskt då man kör i auto eller lär man ändå ställa vissa manuellt ?

Nu har jag tagit några bilder som jag slänger upp, bilderna är bara tagna rätt av med auto läget.

Mvh
Johan
 

Bilagor

perost

Aktiv medlem
Funderar lite kring det här med bländare , iso och slutartid . förstår ju att för att få riktigt bra
bilder måste man bemästra alla dessa värden och dess förhållande till varandra. Men borde inte Auto läget i alla fall ställa dessa värden så pass ok så att det åtminstone blir skarpa bilder eller missar jag något ?
Jo, kameran bör känna av vilket objektiv du använder, och se till att slutartiden inte blir så låg att du riskerar att få skakoskärpa p.g.a. att du handhåller kameran (inom rimliga gränser).

Jättebra med exempelbilder för övrigt, men tyvärr så skalar forumet ner bilderna så mycket att det är svårt att bedömma kvalitén på dem. Forumet strippar även EXIF-infon från bilderna, så att vi inte kan se vilka inställningar du använt. Lägg upp bilder på din profilsida istället, eller använd någon extern sida som t.ex. imgur.

Men vad jag kan se på bilderna du lagt upp så är det gemensamma att ljuset är grått och kontrastlöst. Det är inte ditt fel, utan vädret helt enkelt. Det är svårt att få bra bilder när det är gråmulet, oavsett vilken kamera du har. Så enbart baserat på bilderna du lagt upp så skulle jag säga att det är motivet och inte kameran som är problemet. Men det kan vara något jag missar p.g.a. de små bilderna.
 

Tunan

Medlem
Jo, kameran bör känna av vilket objektiv du använder, och se till att slutartiden inte blir så låg att du riskerar att få skakoskärpa p.g.a. att du handhåller kameran (inom rimliga gränser).

Jättebra med exempelbilder för övrigt, men tyvärr så skalar forumet ner bilderna så mycket att det är svårt att bedömma kvalitén på dem. Forumet strippar även EXIF-infon från bilderna, så att vi inte kan se vilka inställningar du använt. Lägg upp bilder på din profilsida istället, eller använd någon extern sida som t.ex. imgur.

Men vad jag kan se på bilderna du lagt upp så är det gemensamma att ljuset är grått och kontrastlöst. Det är inte ditt fel, utan vädret helt enkelt. Det är svårt att få bra bilder när det är gråmulet, oavsett vilken kamera du har. Så enbart baserat på bilderna du lagt upp så skulle jag säga att det är motivet och inte kameran som är problemet. Men det kan vara något jag missar p.g.a. de små bilderna.
Hej ! Tack för svaren !

Nu har jag lagt upp bilderna i min profil, kanske kan du göra en bättre bedömning nu ?

Tack på förhand :)
 

perost

Aktiv medlem
Hej ! Tack för svaren !

Nu har jag lagt upp bilderna i min profil, kanske kan du göra en bättre bedömning nu ?

Tack på förhand :)
Ok, perfekt. Om vi tar "Dödafallen 1" så är bländaren inställd på f/2.8, med en slutartid på 1/150 s och ISO 200, vilket indikerar att det var rätt mörkt när du tog bilden (p.g.a. vädret). f/2.8 ger ett kort skärpedjup, och man kan se att bilden blir lite suddig längst i framkant och i bakgrunden. Skärpan ser ut att sitta ungefär på avståndet till tallen till höger, och skärpan där ser inte onormal ut.

Tumregeln för slutartid är att man som längst vill ha ungefär 1/(2*brännvidden) när man handhåller kameran för att undvika skakoskärpa. Med ditt 35mm-objektiv så betyder det att du bör ha som längst 1/75 s slutartid, men du kan troligtvis klara dig undan med 1/50 s om du är stadig på hand. På bilden i fråga har du som sagt 1/150 s. Jag skulle ha förlängt slutartiden lite, kanske till 1/100 s eller möjligtvis ännu längre, och sen minskat bländaren till f/5.6 för att få ett större skärpedjup. Då skulle ISO behöva höjas till 800-1000. Helst skulle jag vilja öka bländaren till f/8, men är då rädd för för kort slutartid eller för högt ISO (bilderna blir brusigare ju högre ISO). Men jag är tveksam till att bilden ändå skulle bli särskilt bra, ljuset är helt enkelt dåligt.

Övriga bilder är ungefär samma sak, bländaren är ofta f/4 eller större, och ljuset är rätt bedrövligt. Jag skulle rekommendera att du ställer in kameran på bländarprioritet, läge A, Av, eller vad det kan tänkas heta på din kamera. Bländarprioritet och slutarprioritet är troligtvis de mest använda lägena kunniga fotografer använder. Med bländarprioritet så ställer du in bländaren själv, och sen ställer kameran in slutartid och ISO så att exponeringen blir "korrekt". För landsskapsbilder vill du oftast ha minst f/5.6, gärna f/8 eller f/11.

Så landsskapsfoto är egentligen rätt enkelt: bländarprioritet, f/5.6-f/11, och bra ljus. Ljuset är oftast bäst strax efter gryning och strax före skymning, och som sämst mitt på dagen eller när det är så där grådaskigt som på dina bilder.

Red: Det ser ut som att din kamera inte har ett konventionellt bländarprioritet-läge. Istället så verkar det som att man ställer in slutartidsratten på A, och sen bara ställer in bländaren man vill ha med bländarringen på objektivet.
 

Tunan

Medlem
Nu börjar det klarna mer och mer , tack för att du tog dig tid att hjälpa.

Var som sagt lite orolig för att det var något fel på utrustningen men det
framstår mer och mer som handhavande fel.

Jag får helt enkelt dyka ner i instruktionsboken och lite annan litteratur
så kanske det löser sig :)
 

PMD

Aktiv medlem
Börja med att ta lite metodiska testbilder på samma motiv. Helst ett motiv med lite varierande strukturer på olika avstånd. Gärna inomhus med kontrollerad belysning.

Ta sen flera bilder med olika inställningar på tid och bländare, men se till att bilderna inte blir över- eller underexponerade (justera ISO).

Använd AF för att fokusera och prova sen att ställa in avståndet manuellt.

Det är mycket svårare att lära känna sin kamera om man tar en massa bilder av olika motiv med osystematiskt varierande inställningar.
 

Tunan

Medlem
Börja med att ta lite metodiska testbilder på samma motiv. Helst ett motiv med lite varierande strukturer på olika avstånd. Gärna inomhus med kontrollerad belysning.

Ta sen flera bilder med olika inställningar på tid och bländare, men se till att bilderna inte blir över- eller underexponerade (justera ISO).

Använd AF för att fokusera och prova sen att ställa in avståndet manuellt.

Det är mycket svårare att lära känna sin kamera om man tar en massa bilder av olika motiv med osystematiskt varierande inställningar.
Det ska jag göra , tack för tipset. Tycker bara att det är så svårt att se om bilderna blir bra i kameran. Det är först när jag ser dem i datorn som jag ser om det är bra eller dåligt , och knappt då :)
 
ANNONS