Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Får bara oskarpa bilder, Vad gör jag för fel ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tunan

Medlem
Hej.

Har köpt mig en x-pro1 med tillhörande Fujinon XF 35mm f/1.4R.

Vill börja med att att säga att jag är näst intill nybörjare och förmodligen så är det i okunskapen tillkortakommandet ligger.

Har väldiga problem med att få skarpa bilder , tycker det mesta som jag tar blir suddigt. Skulle fota en klocka som jag skulle lägga ut till försäljning och det slutade med att jag plockade fram mobilen för att överhuvudtaget få några bra bilder.

Blir jäkligt besviken nu när man köpt nya prylar och är lite "taggad" att komma igång igen och allt blir bara "pannkaka"Jag upplever det som att det är allmänt svårt att få skärpa i bilderna samt att de gånger som jag får någon skärpa i bilden så är det i ett mycket begränsat område.

Har bara kört Auto på objektivet och i huset så jag tycker att det borde inte vara några problem att få skarpa bilder .

Någon som kan ha lite tips , vad gör jag för fel ?
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Kan du lägga upp en representativ bild? Utan är det lite svårt att komma med några mer specifika tips.

Men en del saker att tänka på:
- kameran har säkert svårt att fokusera på ett motiv med små kontraster (åtminstone på det område där du ställer skärpan). Vad händer om du flyttar fokuspunkten lite?
- blir alla dina bilder oskarpa, oavsett motiv?
- vad har du för bländare? (Den styr nämligen din upplevelse av skärpa)
- använder du stativ? Om det varierar, blir bilderna bättre eller sämre med/utan stativ?