Annons

A70, kromatisk abberation

Produkter
(logga in för att koppla)

dapa

Aktiv medlem
Grejen är den att det känns som det blivit betydigt mer efter att jag haft kameran inlämnad för krånglande objektiv. Jag funderar därför på hur mycket kr.abb. andra A70 ägare får i "worst case scenario".
 

sagan

Avslutat medlemskap
På de test/exempelbilder jag sett så har det inte varit i närheten av den mängden kromatisk abberation iaf.

Så nog verkar det vara något som inte är som det ska.
 

kuisma

Aktiv medlem
Men bilden är ju rasande överexponerad, och lider av "blooming" snarare än akromatiskt fel. Dvs ljus läcker mellan sensorns bildelement pga just överexponeringen. Eftersom blått ljus sprids mest, antar jag att det är det som orsakar blåsticket. Hur ser samma bild ut, fast utan överexponeringen/utfrätingen av himlen?
 

sagan

Avslutat medlemskap
Jag har kollat på den bilden..tycker du verkligen att det ser lika illa ut på den bilden?
 

Linmajon

Aktiv medlem
Du måste också ha skärpa i bilden om du vill minimera kromatisk abberation. Din bild är hur oskarp som helst. Det kombinerat med övriga problem plus att lövverk är omöjliga att få 100% bra ger dåliga resultat. Prova igen...

Köpte en A70 till min far nyligen. Den ger kanonfina bilder.
 

dapa

Aktiv medlem
Bilden är plockad just för att den var så hemsk den kunde bli (på alla sätt). Tacksam för alla teorier! :)
Blooming pga överexponering verkar troligt, men vad spelar skärpan för roll? Det finns ju lilastick på alla djup i bilden, oavsett var man lagt fokus i bilden (med bländare 2.8) så hade väl bara en del blivit skarp?
 
ANNONS