Annons

x-m1

Produkter
(logga in för att koppla)

niniz

Aktiv medlem
har haft problem ute med att se på skärmen hur fokus ligger? om jag ens har fokuserat bra eller tydligt på det jag vill ha i fokus? så jag får skärpa på det jag vill. Vet inte om jag är ovan fortfarande eller faktiskt tycker det är skitsvårt utan sökare men dagsljuset försvårar mycket och sol direkt på ja huva.... nu till frågan hur gör ni? chansar lite extra bilder och hoppas några blir perfekta. struntar i den kameran ute eller bara fotar ute med den i skuggväder

Trodde inte det skulle spela så stor roll som det nu verkar för jag gillar verkligen kameran. Liten lätt och bild kvalitén är toppen när man lyckas :)

Undrar om jag gjort bort mig i mitt val eller måste byta hus
 

SallyIV

Aktiv medlem
Hej!


Jag har en M1 och har inte lärt mig hantera detta heller och har svårt att få till det. Vad jag vet så saknar M1 en förstoring av fokusområdet som t ex T1 har.

Botemedlet är ett Samyang 12/2,0 - om man inte skall gå nära - eller köra med autofokus och Fujinon. Med andra manuella objektiv är det landskap (t ex ett 24 mm som motsvarar 36mm) och oändlighet som gäller.

Man kan ställa in fokusområdet så med autofokus borde det bli bra. Vad har du för objektiv?

Givetvis kan man, om motivet tillåter, kolla på bilden i förstorat läge på skärmen och ta om.

-J!
 

niniz

Aktiv medlem
ja det gör jag oftast men det slukar batteri ( har 2 ) men det är så jag får göra.

Har vardags pannkakan 27 mm, (det som är lite knepigt att se på skärmen i dagsljus) och i övrigt kväll, landskap osv ett Samyang 24mm 1.4 riktigt bra och det visar tydligare på skärmen (manuellt)

Har även 16-50 mm också men inte använt än

men kameran gillar jag mycket så det är ju en detalj jag hakat upp mig på
 

SallyIV

Aktiv medlem
Med 27 mm hade jag kört autofokus, dvs tryck ner avtryckaren ½-vägs.

16-55 är ett utmärkt objektiv, samma där, använd autofokus!


Jag kör sällan med kameran i ögonhöjd, trycker av och låter kameran sköta fokus om det är ett Fujinon.

-J!
 

niniz

Aktiv medlem
ja jag får vänja av att kameran ska upp i ögonhöjd :) och försöka hålla så pass avstånd att det går bedöma hur fokus ligger och ha autofokus på dagen i dagsljus sol mm... kväll och natt funkar inte det men då å andra sidan syns det bättre på skärmen även om den kant som visar skarpare kontrast är rätt liten (otydlig)
 

voitcanon

Aktiv medlem
Prova att sätta på dagsljusläget på skärmen ser mycket bättre då samt att sätta på fokus peaking.
 

niniz

Aktiv medlem
Prova att sätta på dagsljusläget på skärmen ser mycket bättre då samt att sätta på fokus peaking.
Tack men det framgick kanske inte att jag redan har den inställd

Tyvärr är det på min så otydligt i displayen då den inte har någon färg eller annat än en skarpare konstrast på fokuspunkten lite svagt synligt i rumsljus inne. Ute är det nästan omöjligt att se vart den ligger. Man blir liksom bländad av ljuset ( har inte synsfel, kollade i veckan :) )

Ska kolla om det finns någon "dagsljus" inställning i min meny men tycker mig ha tittat noga och läst manual, däremot finns hög och låg kontrast på FP och det har jag på hög för att överhuvudtaget kunna se

Tror det här får bli en inomhus kamera alt mulet väder kamera :D

Men tycker om kameran då mina händer är små och den passar så bra
 

niniz

Aktiv medlem
Tack ska kolla där

Fotar du med X-M1 nu också ?... om eller..i så fall , du upplever inte de problemet ute?


TACK hittade den.... i blå menyn under den röda man oftast använder , skärminställning i solljus, räddade nog min dag..... ha en fin helg
 
Senast ändrad:

voitcanon

Aktiv medlem
Har faktiskt två stycken (A) hade den som stativkamera för att den har vridbar skärm. Den var riktigt prisvärd och minst lika bra som sina storebröder innan kamerorna med fasdetekterande pixlar kom. Med solljusläge tycker jag den funkar bra ute, annars är det rätt svårt att se. Men tänk på att stänga av det när du kommer in så du inte underexponerar.

Ska kolla när jag kommer hem vilken knapp som var genväg till solljus.
 

niniz

Aktiv medlem
Q knappen är det, men jag tryckte inte tillräckligt länge.

Värt uppgradera bara huset?
A2 eller x-10 ( båda är väl större) eller kanske tåla mig lite och ge det här en chans
Kan ju ha den som du stativkamera inne och i sämre väder mulet skugga tja så
Får googla igen för inget får bli sämre än jag har för bilder håller bra kvalité
 

Sabud

Aktiv medlem
Byta hus för att få en sökare, eller?

Då går väl X-A2 bort som är sökarlös och väldigt lik föregångaren X-A och din X-M1
X-10 har mindre sensor och fast zoom 28-112/2-2,8 trots att den är större. Denna verkar inte blivit någon hit.
Sedan har vi X-T10 som är en kompaktare och enklare-billigare X-T1. Inget dumt val om jag fick råda.

Ett annat alternativ att skaffa sig sökare är den utgångna med trevliga X-E1 som kostar 4.500:-
eller låga 4.999:- med kitoptiken (som är bra)

http://www.japanphoto.se//ProductDisplay?storeId=11201&productId=1202026&urlRequestType=Base&catalogId=19151&langId=125#.Vxp3eDEdHeo

/Stephan
 

niniz

Aktiv medlem
Byta hus för att få en sökare, eller?

Då går väl X-A2 bort som är sökarlös och väldigt lik föregångaren X-A och din X-M1
X-10 har mindre sensor och fast zoom 28-112/2-2,8 trots att den är större. Denna verkar inte blivit någon hit.
Sedan har vi X-T10 som är en kompaktare och enklare-billigare X-T1. Inget dumt val om jag fick råda.

Ett annat alternativ att skaffa sig sökare är den utgångna med trevliga X-E1 som kostar 4.500:-
eller låga 4.999:- med kitoptiken (som är bra)

http://www.japanphoto.se//ProductDisplay?storeId=11201&productId=1202026&urlRequestType=Base&catalogId=19151&langId=125#.Vxp3eDEdHeo

/Stephan
skrev från mobilen å den har eget liv ser nu att det blivit rappakalja precis allt. Jag menar X-E2 alt X-T10
och ja jag menar uppgradera hus så jag får bra sökare och samma prestanda om inte bättre tom.
Hur är det med användarvänligheten då ? lätt att förstå på T10 an.
 

Sabud

Aktiv medlem
X-T10 är en lite senare modell än X-E2. Olika till stilen men nog ganska jämbördiga beträffande bildkvalitet. X-T10 är kompaktare och 30 gram tyngre (380 gr) Jag tycker hanteringen är enklare med fler dedikerade funktioner jämfört med instegsmodeller som X-A och X-M.

Nedan en storleksjämförelse där du kan påverka.

http://camerasize.com/compare/#493,620

/Stephan
 

niniz

Aktiv medlem
rolig fredag

med spenderbyxa på så blev det en X-T10 och hoppas det hjälper mig framöver fylla den där lilla retliga detaljen. :), behåller dock min lilla också för den är så smidig å bra

men ska försöka sälja mina andra enklare som jag började med för nåt år sen
 

martinot

Aktiv medlem
med spenderbyxa på så blev det en X-T10 och hoppas det hjälper mig framöver fylla den där lilla retliga detaljen. :), behåller dock min lilla också för den är så smidig å bra

men ska försöka sälja mina andra enklare som jag började med för nåt år sen
Kul - grattis till en riktigt fin kamera för sin storlek och vikt.

Började själv min resa och test av Fujisystemet med en beg. XE-1 (1800 pix) innan jag investerade i en ny XT-10. Oavsett kamerasystem så tycker jag att man alltid bör ha två kamerahus. Perfekt då att ha en billigare äldre kamera som andrahus/backup. Så behåll din gamla X-M1 så har du ett fint par tillsammans med din nya XT-10.

Återigen; grattis till nya kameran med sin väldigt bra sökare (kanon att ha både i sol och snö)! :)
 

niniz

Aktiv medlem
tack
ja nu känns det bra och hoppas det stannar vid den känslan länge :)

Tror dom kompletterar varandra bra
 
ANNONS