Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Villrådig

Produkter
(logga in för att koppla)

sonya55

Aktiv medlem
Goda råd välkomnas.
Har nyligen köpt en A7m2 med zeiss 35/2,8 som jag är väldigt nöjd med.
Använder även sony A mount 70-300/f4,5-5,6 och 85/2,8 med LAE 3 adapter.

Får i mitt tycke fina resultat men funderar på att köpa ett A7r m2 hus för att få bättre upplösning,bättre AF, samt ett antal andra förbättringar.

Frågorna är då.
Hade tänkt att köpa ett 70200/f4, men att fortsätta använda mina A mount med adaptern.
ev komplettera med någon zoom typ 24-70. Eller bör man satsa på fast brännvidd till en så högupplöst kamera.

Har förstått att några på fotosidan har både A7m2 och A7r m2, skulle vara intressant att få synpunkter på de olika modellerna.
Optik till dessa kameror vore intressant att få förslag på av de som har erfarenhet.

Slutligen, E bay annonserar A7r m2 hus för knappt 23000 vilket är ca 12000 billigare än i Sverige
är det någon som handlat vore det intressant att höra hur det fungerade.

Tack på förhand

Sven-Olof
 

taz_k

Aktiv medlem
Får i mitt tycke fina resultat men funderar på att köpa ett A7r m2 hus för att få bättre upplösning,bättre AF, samt ett antal andra förbättringar.

Frågorna är då.
Hade tänkt att köpa ett 70200/f4, men att fortsätta använda mina A mount med adaptern.
ev komplettera med någon zoom typ 24-70. Eller bör man satsa på fast brännvidd till en så högupplöst kamera.

Har förstått att några på fotosidan har både A7m2 och A7r m2, skulle vara intressant att få synpunkter på de olika modellerna.
Optik till dessa kameror vore intressant att få förslag på av de som har erfarenhet.

Slutligen, E bay annonserar A7r m2 hus för knappt 23000 vilket är ca 12000 billigare än i Sverige
är det någon som handlat vore det intressant att höra hur det fungerade.

Sven-Olof
Jag har haft liknande funderingar men har valt att behålla min A7m2.
Skälet är att jag inte ser nyttan av högre upplösning. Det går att göra stora printar ifrån 24MP så högre upplösning tycker inte jag är ett jättestarkt argument. Tar bara plats. Däremot köper jag att AF är bättre, speciellt med rörliga mål och dåligt ljus. Bara du som kan avgöra om det spelar roll för din typ av fotografering.

När det gäller optik ser Sony 24-70/2.8 GM ruskigt skarp ut även på A7rII. Trivs du inte med fast optik kan det vara ett alternativ. Ganska dyr dock.
 
ANNONS