Annons

Canonet QL17 gummilossning - vad göra?

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Har idag fått hem en svart Canonet QL 17 i ypperligt skick, näst intill nyskick faktiskt. Dock märkte jag att "gummigrejset" bakom filmluckan hade smulat av sig en del, vilket får till följd att allting som kommer i kontakt med gummit bli kletigt och svart. Nästan lite "oljigt" kan man säga. Är det någon som känner igen problemet..och vad kan man göra åt det?

Vad jag har förstått så ska detta problem inte vara alldeles ovanligt för modellen.

Jag har varit ute en stund idag och testat kameran, och den känns mycket trevlig. Jag reagerade dock på att fokuseringen gick lite trögt i ena ändläget. Kan man på något sätt få den att löpa lite smidigare?

Nu har väl kameran antagligen inte använts på ett tag..så det kanske är möjligt att den blir smidigare av sig själv efter en tids användning.


/Jonas
 

Malaka

Aktiv medlem
Hej!
Jo det där är ett problem som är extremt vanligt bland mätsökarna från sjuttiotalet..Det finns ett par olika sätt att fixa det på om du vill ha det bra.Du kan ju börja med att kolla ifall den släpper in något ljus på första rullen, om den inte gör det så pilla inte med den förrän den gör det. Annars har du ett par timmars roligt arbete framför dig..

1. Skrapa bort överflödig skumgummitätning med något som inte repar kameran tex. en plastbit. Var försiktig så du inte kommer åt slutaren och tryckplattan eller tappat ner "bös" i slutaren.

2. När du fått bort det mesta så behöver du någon sorts lösningsmedel för att få bort resten. Tips är kemiskt ren bensin eller isopropanol, båda finns på apoteket. Här ska du använda mjuka verktyg som tops, tygbitar etc. Eventuellt får du aanvända plastskrapan här också när du löst upp gammalt gummi. Tänk på ventilationen här..

3. När du skall byta till ny ljustätning så finns det ett par alternativ. De billiga sätten är att 1. köpa 2mm skumgummiplattor på Panduro Hobby och skära till lämpliga remsor eller 2. köpa svart filttyg och göra samma sak. Dessa fäster du sen med kontaktlim eller självhäftande tejp. Tänk på att kolla så du kan få igen bakstycket utan våld innan du limmar..Det andra alternativet är att du köper färdiga ljuslister ifrån http://www.micro-tools.de/ och sätter i men det är ju inte alls lika roligt..

Hoppas det går bra och ge dig som sagt inte på det om kameran inte läcker ljus..

MVH Erik Å(som suttit i bensindimmorna alledes för länge..)
 

.Z.

Aktiv medlem
forstheim skrev:
"gummigrejset" bakom filmluckan hade smulat av sig en del, vilket får till följd att allting som kommer i kontakt med gummit bli kletigt och svart.
/Jonas
Ok, det var så du menade Jonas. Du har ju fått ett bra svar i alla fall!

Du har mail...

Larsa
 

forstheim

Aktiv medlem
Tack för klara och tydliga tips Erik. Uppskattas mycket! Du yrade inte så mycket trots alla insupna bensinångor.. ;=)

Jag har ännu inte framkallat den första rullen, och tror nog inte att kameran ska ha något ljusläckage. Däremot är det lite tråkigt att gummit svärtar av så fort man råkar nudda vid det. Förmodligen börjar jag med en ytterst liten "ytrengöring", dvs torka bort en del av den överflödiga "skumgummioljan". Annars kommer jag förmodligen framöver irritera mig på att behöva bli "inoljad" varje gång en ny filmrulle ska placeras i kameran. Läcker det inte ljus efter den lätta ytrengöringen så får det gamla skumgummit sitta kvar tills det faktiskt börjar att läcka.

Vad föredrar ni för tätningsmaterial..filt eller skumgummi? Lutar nog åt skumgummi för min del ändå.


Japp, det var så jag menade Larsa! Inte så lätt att förstå kanske när jag skriver "gummigrejset".. hehe. Och visst hade jag ett mail..vilket jag nu har läst..och svarat på. Så nu har du också ett mail! :=)
 

Malaka

Aktiv medlem
Gör du lite rengöring, det skadar nog inte..Jag har använt skumgummi, det verkar lättast att jobba med tycker jag, men man måste som sagt ha den alldra tunnaste man kan hitta. Lycka till!
//Erik
 

Voxa

Aktiv medlem
Malaka skrev:
Hej!
Jo det där är ett problem som är extremt vanligt bland mätsökarna från sjuttiotalet..Det finns ett par olika sätt att fixa det på om du vill ha det bra.
Har en gammal Canon FT QL från 71 som berett mig mycket glädje på grund av sin robusthet och fina optik.
Nu har jag (efter att ha köpt digitalt) fått lust att plåta film igen och skaffat ett 100 mm FD - objektiv. När jag tog itu med kameran så upptäcker jag detta gummi/plast-klet som ni pratar om även finns i min kamera. Det avsätter sig på allt, spegel, sökarprisma o.s.v.
Detta gör mig naturligtvis lite nedstämd och efter att försökt rengöra med tops och T-sprit utan att fått bort smöjan är jag rädd för att skada delarna och funderar på att sända den till kameradoktorn. Hörde på en anna tråd att detta sysselsätter en del reparatörer.
Eftersom jag värdesätter kameran högt så får det kosta en del (funderar samtidigt att bygga om exponeringsmätaren för de nya 1.5 v batterierna).

Till frågan: Vet någon om en bra och prisvärd reparatör för ovanstående fix?

/Göran Eriksson
 

carpelux

Aktiv medlem
Lite tips till er som drabbats av sönderfallande ljustätningar.

Rengöringen sker bäst med kemiskt ren bensin, finns att köpa på apotek och i hushållsaffärer. Hittar du ingen så går det bra med bensin till tändare, zippo eller liknande. Det är samma innehåll som kemiskt ren bensin.
Använd inte aceton, och framför allt inte i närheten plast. Det är rena döden för plasten, det kan räcka med ångorna för att slöja t.ex en mattskiva.
Isopropanol funkar sådär, den tar inte "klegget" från den gamla tätningen lika bra som bensin.

När det är rent och fint så klipper ni till tätningar från det kit ni så lägligt köpt här av Jon Goodman på ebay för 85 :- och efter lite pill har du en kamera i skick som ny. Åtminstone vad det gäller ljustätningen :)

Jag kan verkligen rekommendera detta kit, det räcker till ett par kameror och är av mycket god kvalitet. Kommer som ett brev på posten inom ett par dagar, ingen moms & tull med andra ord.

Lycka till.
 

Voxa

Aktiv medlem
Man tackar, för så lite pengar kan man ju försöka. Hur betalar du för detta. Har inte handlat på detta vis förut?

/Göran
 

carpelux

Aktiv medlem
PayPal är det enklaste sättet. Kräver dock att du har ett kort att ansluta till PayPal, men är säker och smidigt.
 
ANNONS