Annons

Canon EF 50/1,8 VS. EF-S 18-55/3,5-5,6

Produkter
(logga in för att koppla)

pomfritz

Medlem
Jag har ett EF-S 18-55, och tänkte att jag även skulle köpa ett 50 mm 1.8. Men igår läste jag senaste numret av Tidningen Foto, där dom testar 300D, och där står det att det inte är så stor skillnad på dessa när det gäller skärpa. Är det någon som vet något om detta, eller som har egna erfarenheter angående det? Borde man ha både, eller räcker det med 18-55? Ljusstyrkan är naturligtvis ett argument, men jag vet inte om jag är i behov av den så ofta.

/Fredrik
 

Jeppe

Aktiv medlem
Utan att ha några som helst erfarenheter av EF-S 18-55 så kan jag nog med ganska stor övertygelse säga att det inte är i närheten av EF 50/1.8..

FOTO har jämfört bilder, tagna på bländare 8, vilket är nära nog det optimala förhållandet för ett objektiv.

Hade du gjort samma jämförelse mellan objektiven på f5.6 så hade man sett hur stor skillnaden egentligen är.

Du säger att du kanske inte är i behov av ljusstyrkan.. Men du kanske vill kunna ha möjligheten till ett kort skärpedjup ?

Övre bilden
50/5.6
Nedre bilden
50/1.8

Du kommer att upptäcka, om du köper ett EF 50/1.8 (vilket du bör) att du anväder ditt EF-S i området 18-24mm.

Glöm FOTOs test och införskaffa dig ett EF 50/1.8, för du kommer att använda det. Glöm inte motljusskydd.
 

Bilagor

andreashj

Aktiv medlem
Håller helt med Jesper.
Ett 50 mm är dessutom helt idealiskt till porträtt där du ofta vill uppnå kort skärpedjup för att framhäva personen och frilägga från bakgrunden.
Jag tänker själv köpa ett 50 / 1,8 till min 300D. Tyvärr var de slut på BH Photo:)
/Andreas
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Visst är det värt att satsa på en 50/1,8 särskilt som priset är så lågt. Ljusstyrka kan vara ovärderligt. Här handlar det om stora skillnader -3 1/3 steg är mycket.

Jag har köpt ett 50/1,8 mk I till min sambo i julklapp som komplement till hennes 18-55, men skvallra inte....

/magnus
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Hittar du ett mk I begagnat så köp det istället även om det kostar lika mycket som ett nytt mk II. Skillnaden i mekanisk kvalitet är mycket stor och värd varje krona. Optiskt är det ingen skillnad.
 

Magnus77

Aktiv medlem
Jag har båda, och tycker definitivt att 50mm-gluggen är värd sina pengar. Ljusstyrkan ger fler möjligheter, även då det yttre ljuset inte alls är särskilt dåligt. Gällande skärpan är det svårt att svara på, men jag upplever nog ändå 50mm som något lite skarpare och får även mindre störniningar i form av reflexer etc..

Plastigt är det tyvärr, men absolut inte värre än EF-S-gluggen. Jag kan leva med plasten, så länge bilderna blir bra. Detsamma gäller ju för kameran i sig. (300D).
 

Walle

Aktiv medlem
Jag kan inte mer än att hålla med!

Men precis som Magnus säger så är det värt mödan att leta efter ett 50/1.8 Mk1 (Förra versionen). Byggkvaliteten är så oerhört mycket bättre.
Man kan säga att Mk1'an är byggd som ett 50/1.4, fast med 1.8 som största bländare.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Walle skrev:
Man kan säga att Mk1'an är byggd som ett 50/1.4, fast med 1.8 som största bländare.
Fast utan USM. Har istället en ljuslig AFD-motor, men den låter lite bättre än mk II:ans micromotor.

Konstuktionen har samma design som 24/2,8, 28/2,8, 50/2,5, 135/2,8 som alla kommer från den ursprungliga Eos-serien från 80-talet då det inte fanns några riktiga snikkonstruktioner.
 

bjanha

Aktiv medlem
froderberg skrev:
Fast utan USM. Har istället en ljuslig AFD-motor, men den låter lite bättre än mk II:ans micromotor.
Man skulle lite snällt kunna säga att mk II:an låter som ett gäng stuckna griskultingar när den autofokuserar. :)
 

bjanha

Aktiv medlem
froderberg skrev:
Det var en väldigt träffande beskrivning. Hade nästan lyckats förtränga ljudet.
Jag brukar t o m vakna av att jag hör ljudet i huvudet mitt i natten. Ibland vaknar min sambo till det också, men då är det för att jag sitter och leker med kameran och 50/1.8 mk II:an mitt i natten. Japp, så högljutt är det som sagt :)

Nä, nu får det vara slutmobbat. ;)
 

Jeppe

Aktiv medlem
Håller inte alls med om ljudet.. Tycker micromotorn (ja, alla canons gluggar med mm) låter rätt ok.. inte tyst.. men inte är det tal om några griskultingar.. Det är Sigmas EX-serie utan HSM som har patenten på grisfokusering.

Vad som viktigare är att 1.4:an har 8 bländarblad, istället för 1.8:ans 5, vilket gör att 1.4:an ger en klart bättre bokeh.


/Jeppe - numera i USM-version
 

Jeppe

Aktiv medlem
froderberg skrev:
jag är också inne på att skaffa 1,4, särskilt nu när jag börjat med digitalt. Men aldrig att jag säljet min 1,8 mk I.
Mmmm vad är ett EF 50/1.4 egentligen.. det är ju alldeles tråkigt...och jobbigt...och alldeles...alldeles....underbart ;)
 

Walle

Aktiv medlem
Jepp, är också inne på att skaffa 1.4'an. Det är ju ändå femtian som sitter på kameran jämnt och ständigt. Händer till och med att jag använder 50'an istället för annan brännvidd bara för att få dess skärpa (Tror att jag har blivit "skärpe-bög" ;))

Men Mk2'an håller jag hårt i! Tror redan att den är påväg upp i värde :) Om några år kan jag säkert byta in den mot ett digitalbakstycke till hbl :D
 
Senast ändrad:

PhotoJoe

Aktiv medlem
Glöm FOTOs test och införskaffa dig ett EF 50/1.8, för du kommer att använda det. Glöm inte motljusskydd.
Det följer med objektivet, eller? Jag fick iaf med det, stort och eländigt med adapterring. *muttrar*

//Joseph - som använder sin 50/1,8 dagligen.
 
ANNONS