Annons

Filterinställning på färgförstoringsapparat (Durst)?

Produkter
(logga in för att koppla)

Goldfish

Aktiv medlem
Hej!

Jag har tillgång till en färgförstoringsapparat av märket Durst. Jag använder denna för att förstora s/v-bilder. Dock undrar jag om det finns någon tabell för hur man ska använda de olika reglagen för t.ex. magenta. Jag undrar även hur respektive påverkar resultatet i form av kontrast osv.

Nån som kan hjälpa?
 

Tommy Lindholm

Aktiv medlem
Jag tror inte att det finns några tabeller över detta som är exakta. Photax har i sin katalog www.photax.se vissa rekommendationer. Detta beror väl på kombinationen film/pappersframkallare/fotopapper/typ av förstoringsapparat. Själv har jag genom att utgå från ett "normalt" negativ som ger en acceptabel bild med jämn gråskala. Med min förstoringsapparat, papper m.m. torde då inställningen M60 vara ett utgångsvärde.
Vill man på hårdare framkallning ökar jag respektive minskar vid behov av mjukare bild.
 

Goldfish

Aktiv medlem
Hur påverlar M resp. Y?

Hur påverkar M resp. Y-värdet? Vilka reglage är intressanta att använda för s/v?

/Daniel
 

Luke

Aktiv medlem
Använd magenta och gulfiltret (endast ett i taget). Mer magenta=högre kontrast, mer gult= lägre kontrast. En förändring av filtervärdet påverkar även exponeringen.
 

Festfotografen

Aktiv medlem
Luke skrev:
Använd magenta och gulfiltret (endast ett i taget). Mer magenta=högre kontrast, mer gult= lägre kontrast. En förändring av filtervärdet påverkar även exponeringen.
Det är bättre att använda bägge samtidigt då behöver man inte kompensera exponeringstiden
kommer inte ihåg alla värden på rak arm men på ilford ska 23y/56m motsvara hårdhet 3. 15y/75m 3,½. 6y/102m 4 och 0y/150 m 4 ½ kan vara nån liten siffra fel men Ilford skickar med inställningarna i pappers kartongen.
 
ANNONS