Annons

begagnad x-t1 vs ny x-e2

Produkter
(logga in för att koppla)

r2d2

Aktiv medlem
Nu måste jag snart slå till men jag velar mellan att köpa begagnad x-t1 (5000ish kr) eller en ny x-e2 (4000kr).

Fördelarna för xt1 är vädertätningen, vinklingsbar skärm.. mer?

Fördel xe2 är priset, ny(från butik), smidigheten.

Är de i övrigt likvärdiga gällande AF/wifi/HSS?

Tacksam för hjälp och tips.
 

SallyIV

Aktiv medlem
Med senaste FW har E2 samma fokusering som XT1/XT10.

Hanteringsmässigt vet jag inte. XT1 har mer knappar/rattar att köra manuellt så man kan göra bort sig mer ;-)
E2 har inte samma goda sökare, men har en fördel att du kan knapptryck upp fokuseringshjälp så hela skärmen visar förstoringen, XT1 har två bilder.Smaksak!
Vinklingsbar skärm kan vara bra i vissa fall.
T1 med extra(svindyrt) grepp ligger bättre i handen
E2 är mindre och t ex med 27/2,8 är det en lätt kombo, fickstorlek.
E2 har ju ändring av ISO på ett annat sätt än T1, om man inte kör på Auto..
Nytt är ju nytt..

I princip känns T1 mer som det jag började med på 70-talet, men E2 är lika kompetent, så låt hanterbarheten för hur du tänker plåta avgöra!

-J!
 

r2d2

Aktiv medlem
Tack för input sally! :)
Ska till Stockholm i helgen och hoppas få känna o klämma lite. Oron är att e2an har en tråkigare feeling men den känns ändå som ett vettigt instegshus till fuji för att lite senare köpa en begagnad xpro2 eller t2 som sällskap.
 

SallyIV

Aktiv medlem
Mjae,

T1 känns som en riktig kamera (extragreppat behövs, bara 900:) där fotografen får/kan ta ansvaret för allt. Volvo 745 på vinterväg
E2 är litet mer strömlinjeformad med bra automatik (som även T1 har) och mindre att lockas plocka med. V70 med adaptiv farthållare mm.

Men hanteringsmässigt så funkar nästan E2 bättre/enklare, första gången jag tog ut den hade jag inga problem att jobba med den. Gillar speciellt att en av rattarna (baksidan uppe till höger) med ett tryck tar fram Focus Assist som då använder hela sökaren.
E2 är bäst med mindre optik, huset är märkbart mindre så med t ex Canon Fd, M42 bygger adaptern väl mycket, men Leica M funkar bra om man har sådant i sin ägo.

En liten skillnad till är att E2 har fattning för trådfjärrutlösare, det saknar T1 (men T2 har...@#$)
Byggmässigt känns de lika solida.

-J!
 
ANNONS