Annons

Rengöra objektiv med antireflexbehandling?

Produkter
(logga in för att koppla)

AplAy

Aktiv medlem
Tjena!

Jag har ett Olympus M.Zuiko Digital ED 12-40/2,8 PRO objektiv och vad jag förstår så har den en antireflexbehandling.

Jag undrar hur man ska rengöra sådant objektiv för vad jag har oxå har förstått är att om man använder sig av rengöringsmedel så kan man skada/repa/avlägsna vissa ytbehandlingar på vissa objektiv?

Jag har en billig mikrofiberduk från cyberphoto. När jag såg på en kort video om rengöring så rekommenderade en snubbe att man bara andas simpelt på objektivet och rengör med en mikrofiberduk. Jag råkade peta med fingret på objektivglaset, hur ska man göra?

Det är lite hundhår och några få dammpartiklar på objektivet och inget mer. Finns det nått rekommenderat rengöringsmedel för objektiv med diverse ytbehandlingar? Tack för svar! / Max.
 

AWid

Aktiv medlem
Andas och torka:) Har du ingen fiberduk så använd skjortärmen, T-shirten eller annan lämplig trasa.
Är det fett och annan grövre "skit" fungerar isopropanol bra. Finns hos Kjell & Co eller hos lämplig optiker (används för rengöring av glasögon och finns ofta i små praktiska sprayflaskor). Frontlinser tål en hel del:)
 

FiCa1

Aktiv medlem
Andas eller ej?

Jag vill minnas att jag någonstans läst att man INTE ska andas på linsen. Att imman kan skada beläggningen. Huruvida detta stämmer eller inte, det vet jag inte.

/ mvh FiCa1
 

Erik X

Aktiv medlem
Den största risken är nog att det sitter något mikroskopisk (mineral-) dammkorn på glaset eller putsduken när man börjar gnugga.. Superviktigt att duken är ren alltså.
Själv tror jag på mjuka engångsnäsdukar, hämtade direkt ur förpackningen. Ny oanvänd yta för varje svep.. Men visst, papper sliter säkert en liten aning på antireflexbehandlingen.
Eftersom jag har Hoyas 'lens protector' på mina objektiv så kan jag ta loss filtret och tvätta med diskmedel och ljummet vatten när de blivit riktigt skitiga
mvh erik
 

ErlandH

Aktiv medlem
Andas och torka:) Har du ingen fiberduk så använd skjortärmen, T-shirten eller annan lämplig trasa.

Är det fett och annan grövre "skit" fungerar isopropanol bra.
Innan man gör det bör man blåsa bort damm och lös smuts, med tryckluft eller blåspensel.

Fett tar en mikrofibertrasa bort.
 

skogsola

Medlem
Rengöring av objektiv

Tjena!

Jag har ett Olympus M.Zuiko Digital ED 12-40/2,8 PRO objektiv och vad jag förstår så har den en antireflexbehandling.

Jag undrar hur man ska rengöra sådant objektiv för vad jag har oxå har förstått är att om man använder sig av rengöringsmedel så kan man skada/repa/avlägsna vissa ytbehandlingar på vissa objektiv?

Jag har en billig mikrofiberduk från cyberphoto. När jag såg på en kort video om rengöring så rekommenderade en snubbe att man bara andas simpelt på objektivet och rengör med en mikrofiberduk. Jag råkade peta med fingret på objektivglaset, hur ska man göra?

Det är lite hundhår och några få dammpartiklar på objektivet och inget mer. Finns det nått rekommenderat rengöringsmedel för objektiv med diverse ytbehandlingar? Tack för svar! / Max.
Har vart och hämtat min Canon 1DX i Mölndal,jag frågade dem vad som var bäst att rengöra med,de svarade som du skriver ,andas på linsen och en fin Microfiberduk för Bildskärmar som är lika känsliga som en optik.
 

JFfoto

Avslutat medlemskap
Jag vill minnas att jag någonstans läst att man INTE ska andas på linsen. Att imman kan skada beläggningen. Huruvida detta stämmer eller inte, det vet jag inte.

/ mvh FiCa1
Detta tror jag inte ett dugg på, låter som någon säljare som skrivit det under sin produkt för att göra rent linser. Andas ej, blabla, använd vårat rengöringsmedel istället.
 

snap01

Aktiv medlem
När jag är hemma använder jag en mikrofiber duk efter jag blåst med blåsborste. I fält när man glömt duken hemma så andas jag på optiken o använder insidan på tröjan jag har på mig men gnuggar ej utan gör en cirkelformad rörelse. Jag kör nikon o den verkar överleva det ;) nikon gick ut med att något man andas ut kan skada behandlingen på optiken kommer inte ihåg var jag läste det men är 100% att dom skrev det.
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Nikon har gått ut med att det inte är bra att andas på optiken.
Det där med att man inte ska andas på optiken bygger nog på en felöversättning någonstans. Man ska definitivt inte blåsa, eftersom det följer med saliv, men om linsen är kallare än 37 grader, vilket den oftast är i vårt klimat, så kommer vatten i uandningsluften att kondenseras på glaset.

Om man bara försiktigt andas på objektivet följer inte någon saliv med. Inte för att saliven riskerar att skada linsen eller antireflexbehandlingen, men saliven gör den ju ännu smutsigare, särskilt om man gnider runt det, och det är ju kontraproduktivt. Därför ska man inte blåsa med munnen, utan med en sån där gummiblåsa eller en ren öronspruta.

Ämnet har varit uppe så långt jag kan minnas. (från femtiotalet och framåt, och mina första fototidningar var från fyrtiotalet)
 

snap01

Aktiv medlem
Det där med att man inte ska andas på optiken bygger nog på en felöversättning någonstans. Man ska definitivt inte blåsa, eftersom det följer med saliv, men om linsen är kallare än 37 grader, vilket den oftast är i vårt klimat, så kommer vatten i uandningsluften att kondenseras på glaset.

Om man bara försiktigt andas på objektivet följer inte någon saliv med. Inte för att saliven riskerar att skada linsen eller antireflexbehandlingen, men saliven gör den ju ännu smutsigare, särskilt om man gnider runt det, och det är ju kontraproduktivt. Därför ska man inte blåsa med munnen, utan med en sån där gummiblåsa eller en ren öronspruta.

Ämnet har varit uppe så långt jag kan minnas. (från femtiotalet och framåt, och mina första fototidningar var från fyrtiotalet)
Nej jag är 100% säker att dom gick ut med det. Någon kan säkert googla fram det.
 

snap01

Aktiv medlem
jag läste det o det var en nikon representant som skrev att det kunde skada deras beläggning på optiken om man andades på optiken pga utandninfågsluften innehöll ämnen som kunds vara skadliga för optiken. Nej det var inget överättningsfel för det var en från svenska nikon som gick ut med det. Sedan borde utandningsluften innehålla samma som saliven oavsett om du blåser eller andas ut det skillnaden borde vara mängden av vissa ämnen bara.
 

Per Dahlgren

Aktiv medlem
Informationen verkar ha uppstått 2012 från när Nikon Support USA gick ut med en rekommendation om just detta.
Detta fick sedan spridning på siten Nikon Rumours 1) och säkerligen även till svenska sidor.
Men senare drog Nikon Support tillbaka detta och ändrade texten på sin supportsida. 2)
Det korrigerades även i en ny artikel hos Nikon Rumours. 3)

Men då var ju ryktet redan igång...
Om det sen finns något uns av sanning i detta ändå låter jag vara osagt.

Källor:
1) http://nikonrumors.com/2012/12/07/nikon-support-do-not-breathe-on-your-lens-to-clean-it-your-breath-contains-harmful-acids-that-could-damage-the-lens-coating.aspx/#more-50048

2) https://support.nikonusa.com/app/answers/detail/a_id/539/~/how-do-i-clean-the-camera-lens?

3) http://nikonrumors.com/2012/12/21/i-guess-it-is-now-save-to-breathe-on-your-lens-to-clean-it.aspx/
 

snap01

Aktiv medlem
Informationen verkar ha uppstått 2012 från när Nikon Support USA gick ut med en rekommendation om just detta.
Detta fick sedan spridning på siten Nikon Rumours 1) och säkerligen även till svenska sidor.
Men senare drog Nikon Support tillbaka detta och ändrade texten på sin supportsida. 2)
Det korrigerades även i en ny artikel hos Nikon Rumours. 3)

Men då var ju ryktet redan igång...
Om det sen finns något uns av sanning i detta ändå låter jag vara osagt.

Källor:
1) http://nikonrumors.com/2012/12/07/nikon-support-do-not-breathe-on-your-lens-to-clean-it-your-breath-contains-harmful-acids-that-could-damage-the-lens-coating.aspx/#more-50048

2) https://support.nikonusa.com/app/answers/detail/a_id/539/~/how-do-i-clean-the-camera-lens?

3) http://nikonrumors.com/2012/12/21/i-guess-it-is-now-save-to-breathe-on-your-lens-to-clean-it.aspx/
Om jag minns rätt så skrev nikon om det när dom släppte nya objektiv för inte så länge sedan på FS. Oavsett jag har blåst väldigt mycket på mina o jag har inte märkt av något men oavsett grunden är att man inte gnuggar utan kör cirkelformade rörelser.
 

Stoffe69

Aktiv medlem
Innehåller inte luften som objektivet befinner sig i de ämnen som finns i utandningsluften ? Funkar Nikons objektiv i t ex små rum med många människor eller blir de förstörda även av det ?

Rimligen kan inte utandningsluften förstöra beläggningen ( dessutom vet tillverkaren att 90% av användarna kommer att andas på objektivet vilket i sig gör det orimligt att de inte ska lägga en beläggning som klarar detta). Glasögon är också behandlade på liknande vis och dessa andas ju på dagligen av de flesta användarna.

Jag har inget fakta att luta mig mot men vanligt sunt förnuft säger mig att detta rimligen inte kan vara sant ( alternativt att Nikon tänkt fel i antireflexbehandlingen).

Själv använder jag Canon och andas på objektiven om de behöver göras rent ute i fält men annars microfiber och alkohol alternativt engångsdukar för linsrengöring
 

esign

Medlem
Goda råd skall följas

Det är nog typiskt svenskt att alltid protestera mot goda råd i all välmening. Om du redan har bestämt dig, varför fråga? Man ska INTE andas på glaset; munnen är ditt näst skitigaste hål på kroppen, och det behövs inte heller nu när vi har mikrofiberduk. Om du är rädd för att använda samma fläck på duken två gånger så klipp den i smårutor, stoppa i en plastpåse och använd som engångsartikel.
På Axel V. Bergströms tid på deras Nikonverkstad använde man isopropanol och hemgjorda "Topz" av kemiskt ren bomull och runda tandpetare av trä. Varje sudd fuktades EN ANING och man drog den över frontlinsen i stråk utifrån mot mitten ett kvarts varv i taget. För varje nytt stråk användes en ny sudd, det blev alltså ganska många för en stor frontlins. Men det blev rent.
Idag skulle de ha använt en ruta mikrofiberduk fuktad med ett par droppar isopropanol.
Bästa sättet att undvika fläckar eller vattendroppar på frontlinsen med eller utan filter är att ALLTID använda ett motljusskydd, gärna ett gängat som garanterat sitter kvar. Ta aldrig bort det igen. Frontlocket och luftblåsen kan du kasta längst in i en skrivbordslåda. Sedan måste du vara väldigt fumlig för att sätta ett fingeravtryck på glaset. Och det finns ju flera anledningar till att använda motljusskydd, bland annat det som de är avsedda för i första hand, att höja kontrasten i motljusbilder.
Några dammkorn på glaset gör ingen skada alls, men en fettfläck eller värre, en vattendroppe, kan förstöra en bild oavsett om kameran och objektivet är vädersäkrade eller inte.
 

bildsten

Aktiv medlem
Det första jag lärde mej om kameravård väldigt kvickt för 56 år sedan när jag köpte min första kamera var att ta i kameror och optik på rätt sätt för att undvika fingeravtryck. Det andra att motljusskydd inte bara skyddar från oönskat ljus utan även mot fingeravtryck och stänk. En liten linsborste i plastfodral var det första kameratillbehöret.

Jag putsar mina objektiv väldigt sällan, det mesta försvinner med en bra linsborste som jag alltid ska använder först så att jag blir kvitt eventuellt slipande damm. Därefter kanske det behövs putsning. Efter att ha andats på linsytorna så putsar jag med antingen en liten trasa från en urtvättad T-shirt eller numera en microfiberduk. Skulle det finnas något som envist sitter kvar har det hittills försvunnit med en med lite vatten fuktad trasa, Microfiberdukarna förvarar jag i plastpåsar med med ziplås så att de inte blir slipdukar istället för putsdukar.

De äldsta objektiven jag har i bruk är från mitten av 60-talet och inget av dem har några skador på antireflexbehandlingen. Men för övrigt är en del av dem rejält misshandlade med hack och repor i metallen. Men linsytorna är som nya. Att alltid sätta på bakre objektivlocket är också ett sätt att hålla dammet och fingeravtrycken borta. Det damm som hamnar i objektivet bakvägen hamnade förr på filmen och numera på sensorn. Det främre locket anväder jag bara vid transport i väska ed.

Alkohol är en trevlig vätska men har en förmåga att tack vare låg ytspänning kunna tränga in i spalter som inte vatten kan, Det finns alltså en risk att det tar sej in vid frontlinsens infästning. Förr, när linserna var kittade med kanadabalsam, innebar det att man risikerade skador i form av fläckar mellan linserna. Idag används andra typer av kitt som kanske är mindre känsliga, men man ska alltid vara försiktig med alkohol, eller hur?
 

eskil23

Aktiv medlem
Det är nog typiskt svenskt att alltid protestera mot goda råd i all välmening. Om du redan har bestämt dig, varför fråga? Man ska INTE andas på glaset; munnen är ditt näst skitigaste hål på kroppen, och det behövs inte heller nu när vi har mikrofiberduk. Om du är rädd för att använda samma fläck på duken två gånger så klipp den i smårutor, stoppa i en plastpåse och använd som engångsartikel.
På Axel V. Bergströms tid på deras Nikonverkstad använde man isopropanol och hemgjorda "Topz" av kemiskt ren bomull och runda tandpetare av trä. Varje sudd fuktades EN ANING och man drog den över frontlinsen i stråk utifrån mot mitten ett kvarts varv i taget. För varje nytt stråk användes en ny sudd, det blev alltså ganska många för en stor frontlins. Men det blev rent.
Idag skulle de ha använt en ruta mikrofiberduk fuktad med ett par droppar isopropanol.
Bästa sättet att undvika fläckar eller vattendroppar på frontlinsen med eller utan filter är att ALLTID använda ett motljusskydd, gärna ett gängat som garanterat sitter kvar. Ta aldrig bort det igen. Frontlocket och luftblåsen kan du kasta längst in i en skrivbordslåda. Sedan måste du vara väldigt fumlig för att sätta ett fingeravtryck på glaset. Och det finns ju flera anledningar till att använda motljusskydd, bland annat det som de är avsedda för i första hand, att höja kontrasten i motljusbilder.
Några dammkorn på glaset gör ingen skada alls, men en fettfläck eller värre, en vattendroppe, kan förstöra en bild oavsett om kameran och objektivet är vädersäkrade eller inte.
Nej, det har inget med "typiskt svenskt" att göra. Det är sunt förnuft. När folk hasplar ur sig alla möjlig konstiga råd "i all välmening" utan att kunna backa upp dem med källor eller fakta så är det bara att ignorera.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Nu skriver ju Nikon fortfarande att man aldrig ska använda "solvents", så alkohol, bensin och liknande bör man alltså undvika. Fett och fingeravtryck går ju bort lika bra med en mikrofibertrasa fuktad med vatten.
 
ANNONS