Annons

hur pressar man film om ej kan ställa in iso-tal på kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

mipert

Aktiv medlem
Har du en inställning för exponeringskompensation?

En knapp eller ratt med +/- förmodligen i två steg.

-2 steg är samma som att ändra filmkänsligheten från 400 till 1600.
 

.Z.

Aktiv medlem
Det har åtminstone förrut funnits DX-kodetiketter som kan klistras över den ordinarie DX-koden på filmen.

Får du tag på sådana så är problemet löst. Kolla hos dom större välsorterade fotofirmorna.
 

mipert

Aktiv medlem
jorgen hagg skrev:
dx är alltså samma sak som iso tal?man klistrar över och sedan gör -2 steg?
Nej.

DX-koden är den streckkod på filmen som ger kameran information om filmen. ISO, antal exponeringar och exponeringsmarginal för filmen.

Här kan du se vad kodens olika fält betyder.
Jag brukar måla över med en svart markeringspenna (tusch) när jag vill ändra ISO på min lilla kompaktkamera.
 

PrinsValium

Aktiv medlem
Visste att det fanns information om det här med DX-kod nånstans och så visade det sig att det var i en tråd jag själv startat :)

tråd

Kolla sista inlägget för vidare länkar.
 

.Z.

Aktiv medlem
Om du kikar på en filmkassett så ser du en streckkod, det är DX-koden som skickar info till kameran bla Iso-tal.

Vissa köper film på metervara & laddar tomma kassetter med film, till dessa kan man köpa dessa klisterlappar.

Nu tror jag dock att detta aldrig blev någon stor affär så jag är inte helt säker på om dessa fortfarande säljs, om du hittar dem så borde det dock lösa dina problem.

Annars så får du göra som Mipert sa & använda exponeringskompensationen, klisterlapparna är dock en bättre lösning om det går att fixa...

EDIT: Ser att Mipert gett dig lösningen medan jag skrev...
 

ohls

Aktiv medlem
Rätt dåligt att snåla in på en sådan funktion, hur tänker de sig att man ska göra med film som saknar dx-kodning? tejpa metalbitar...
 

.Z.

Aktiv medlem
ohls skrev:
Rätt dåligt att snåla in på en sådan funktion, hur tänker de sig att man ska göra med film som saknar dx-kodning? tejpa metalbitar...
Det är synd ja. Dom har helt enkelt tänkt att man inte ska använda film utan kodning samt inte pressa...

Nu bör Jorgen dock greja detta med nåt av dom tips han fått. Jag tycker att Miperts länk verkar intressant, med en tuschpenna kanske han kan greja det hela.
 
Senast ändrad:

PrinsValium

Aktiv medlem
Det är en inte streckkod som avläses med ljus. Det är ett gäng kontakter som sitter i hålet där filmen sitter. Så det måste vara något ledande material.
 
JAg vet, har haft samma problem.

Din kamera läser av streck koden på filmen och ställer därigenom in ISO/ASA talet, men om du sparar höljet från en gammal film klipper till det med en plåtsax och böjer till den så kan du klämma denna över den film som skall pressas, kameran läser då av fel streck kod.
 

RolandM

Aktiv medlem
Som tidigare nämnts kan knappen för exponeringskopensation användas. En annan variant är att använda kamerans ljusmätare, läsa av de värden kameran får vid en given bländare och sedan korta slutar tiden motsvarande det antalet steg du vill pressa.
 

Olle

Aktiv medlem
Jag håller helt med Roland. Det bästa är att använda manuell exponering. Då kan du pressa hur mycket du vill, trots DX-kod. Bara att förkorta slutartiden och/eller minska bländaren jämfört med vad exponeringsmätaren visar.

Olle
 
ANNONS