Annons

Canon håller tillbaka på teknik! Atomos VD sågar Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas18z

Avslutat medlemskap
Alla har förstått det sedan magiclantern att det går att göra mer av kameran. Många trodde att canon skulle implementera många av dessa funktioner men i och med 5dmkIV så har de inte gjort någonting vad det gäller video.
Här är ett klipp där Atomos VD sågar Canon
https://vimeo.com/182202430


Han säger även att han tror att Canon kommer förlora stora marknadsandelar om det fortsätter att hålla på som de gör nu.
 

lennart.sindahl

Avslutat medlemskap
Alla har förstått det sedan magiclantern att det går att göra mer av kameran. Många trodde att canon skulle implementera många av dessa funktioner men i och med 5dmkIV så har de inte gjort någonting vad det gäller video.
Här är ett klipp där Atomos VD sågar Canon
https://vimeo.com/182202430


Han säger även att han tror att Canon kommer förlora stora marknadsandelar om det fortsätter att hålla på som de gör nu.
Gubben är väl sur för han inte fick det samarbetsavtal han ville med Canom :)
 

UGJ

Aktiv medlem
Utan att ta ställning i frågan kan det kanske ändå vara så att Canons VD har bättre koll på hur man vinner marknadsandelar i att sälja DSLR:er än Atomos VD.
 

AFJ

Aktiv medlem
Redan när jag såg rubriken på denna tråd visste jag vem som startat den...

Allvarligt talat Jonas, det börjar bli rätt tröttsamt med ditt ständiga tjat om Canons tillkortakommanden.
 

Pocca

Aktiv medlem
Sicken tur för mig att jag skiter fullständigt i videofunktionerna på mina dslrkameror och kommer göra även i fortsättningen!
 

snap01

Aktiv medlem
Ärligt talat du verkar besatt i din kamp mot Canon allt dom gör är fel o dåligt enligt dig. Vad har skapat din besatthet mot Canon ?Det är inte normalt att hålla på som du gör. Nikon måste verkligen vara efter för dom har ingen video satsning överhuvudtaget inga dedikerade objektiv o video kameror överhuvudtaget sedan går nikon betydligt sämre än Canon så nikon måste Verkligen ligga risigt till ;)
Canon är marknadsledande år efter år och är ett av få fotoföretag,som kan ta bra betalt för sina produkter trots sina usla produkter enligt dig.
Hur långe ska Jonas få hålla på o trolla FS? Ni har ingen hjälp till honom ?
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Ärligt talat du verkar besatt i din kamp mot Canon allt dom gör är fel o dåligt enligt dig. Vad har skapat din besatthet mot Canon ?Det är inte normalt att hålla på som du gör. Nikon måste verkligen vara efter för dom har ingen video satsning överhuvudtaget inga dedikerade objektiv o video kameror överhuvudtaget sedan går nikon betydligt sämre än Canon så nikon måste Verkligen ligga risigt till ;)
Canon är marknadsledande år efter år och är ett av få fotoföretag,som kan ta bra betalt för sina produkter trots sina usla produkter enligt dig.
Hur långe ska Jonas få hålla på o trolla FS? Ni har ingen hjälp till honom ?
Utan att ha sett videon så kan jag tycka att mycket av kritiken mot Canon är berättigad. Till och med Nikon, som inte tidigare ansetts vara bra på video, har nu zebra-markeringar och logprofil för video vilket Canon utelämnat. För att inte tala om Fuji X-T2 som har allt detta och mycket mer, och då är hela Fujis system yngre än 5D-serien. Så för Canon att så uppenbart och oärligt begränsa en produkt för 40,000 är otroligt löjligt mot sina trogna kunder. Huruvida man inte behöver funktionerna är en annan sak.
 

snap01

Aktiv medlem
Utan att ha sett videon så kan jag tycka att mycket av kritiken mot Canon är berättigad. Till och med Nikon, som inte tidigare ansetts vara bra på video, har nu zebra-markeringar och logprofil för video vilket Canon utelämnat. För att inte tala om Fuji X-T2 som har allt detta och mycket mer, och då är hela Fujis system yngre än 5D-serien. Så för Canon att så uppenbart och oärligt begränsa en produkt för 40,000 är otroligt löjligt mot sina trogna kunder. Huruvida man inte behöver funktionerna är en annan sak.
men det är väl upp till canon o välja i vilka kameror dom vill ha sina bästa viderofunktioner o att tro att dom ska stoppa in det i en speglös kamera där priot är storleken o smidighet går inte ihop. Sedan så är det bara typ fuji xt2 som har bättre videofunktioner bland sina spegelösa kameror o prislapppen på den lär ligga betydligt högre än på denna kamera.

Nikon har ingen videosatsning överhuvud taget inga dedikerade kameror eller objektiv alls. Däremot är sony o canon giganter på den marknaden. Att tro att canon ska stoppa in dom bästa funktionerna för video i en liten spegelöst kamera med låg prislapp är nog ett önsketänkande i dags läget men i kommande generationer när utvecklingen gått framåt o är billigare är chansen större.
Så vilken spegelöst kamera i samma prisklass har nikon alla dessa funktioner du saknar?
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Nikon och måmga andra kan välja att stoppa in vilka funktioner man vill utan att det stör deras marknadsplaner på andra områden.
Canon har dock flera serier med videokameror att tänka på också.
Allt ifrån enkla konsument till semipro upp till rena cinematiska som nya C700 4K@50p för 300000,-

Ibland ter sig beslut konstiga eller dumma för att vi inte känner bakgrunden till deras beslut.
Ibland är besluten helt idiotiska. På riktigt.
Men det är deras beslut och de får leva med dem.
Om de drabbar oss får vi välja att antingen acceptera dem eller att vända dem ryggen. :)
 

MichaelB

Aktiv medlem
Sedan så är det bara typ fuji xt2 som har bättre videofunktioner bland sina spegelösa kameror o prislapppen på den lär ligga betydligt högre än på denna kamera.
Fuji X-T2 kostar ca 20.000:- alltså hälften av Canon 5D mkIV som vi jämförde med här.

Dessutom lär det uppdateras & förfinas under sin livstid genom firmware uppdateringar vilket är något Canonanvändaren bara kan drömma om tyvärr i alla fall om man ser hur det fungerat hittills.

Kör själv just Canon pga dess utbud av objektiv både nytt & beg. Tycker dock Canons hållning till sina befintliga kunder är tråkig.
 

AFJ

Aktiv medlem
Borde inte XT-2 jämföras med Canons xxD-serie, 7D eller kanske M-serie?
Den borde väl jämföras med Canons nyss släppa M5 om jag förstår rätt.

Jonas har uppenbarligen bestämt sig för att inte köpa Canon - fine, det respekterar jag, många som tar samma beslut.

Jag tycker dock inte att der är OK att gång, på gång, på gång "spy galla" över Canon i Canon-forumet.

Visst kan man vara kritisk mot Canon men det som Jonas ägnar sig åt strider mot forumets regler - tycker jag.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Canon har ju valt att ha flera olika segment med olika inriktningar och prisklasser. Den strategin verkar ju vara
Ekonomisk lönsam än så länge. När det vänder lär de ta en annan strategi. Se bara på Apple. Vissa anser det överpris och ur vissa synpunkter underlägsen teknik och batteritid. Ändå säljer de som smör smälter i solen.
När den trenden vänder så lär de också köra en annan strategi.
Det är ingen goodwill de kör precis. Det är ett aktiebolag som ska generera pengar till aktieägarna och inte förening där kunderna äger bolaget.
 

HasseFor

Aktiv medlem
Hej, vid sidan av all marknadsföring om att föra fotografin framåt etc etc så pratar vi om två gigantiska företag som ytterst har till uppgift att tjäna pengar till sina aktieägare. Liksom i alla andra branscher släpper man inte ut all ny teknologi på ett bräde utan portionerar ut det över tid och produktcykler. Dessutom vill alla vara ganska lika utifrån vad man undersökt och tror sig veta att marknaden efterfrågar, men ändå lite särskiljande i sin jakt på USP (Uniqe selling points). Live with it, don't Love it!
Mvh/Hans
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
men det är väl upp till canon o välja i vilka kameror dom vill ha sina bästa viderofunktioner o att tro att dom ska stoppa in det i en speglös kamera där priot är storleken o smidighet går inte ihop. Sedan så är det bara typ fuji xt2 som har bättre videofunktioner bland sina spegelösa kameror o prislapppen på den lär ligga betydligt högre än på denna kamera.

Nikon har ingen videosatsning överhuvud taget inga dedikerade kameror eller objektiv alls. Däremot är sony o canon giganter på den marknaden. Att tro att canon ska stoppa in dom bästa funktionerna för video i en liten spegelöst kamera med låg prislapp är nog ett önsketänkande i dags läget men i kommande generationer när utvecklingen gått framåt o är billigare är chansen större.
Så vilken spegelöst kamera i samma prisklass har nikon alla dessa funktioner du saknar?
Som jag förstod det handlade ämnet om 5Div, inte någon spegellös :).

Att Canon inte vill kannibalisera marknaden för sina stora videokameror tycker jag är ett feltänk. Videofunktioner i DSLR är till nytta för bröllops-, dokumentär- och eventfotografer som vill ta bra videoklipp "on the go" på plats. Dessa kommer inte köpa och släpa runt på någon C-videokamera oavsett. Så genom att begränsa videomöjligheterna så mycket på 5D så har inte Canon tvingat en grupp att byta upp sig till större videokameror, utan snarare helt begränsat vissa yrkesgrupper från att över huvud taget ta bra videoklipp på plats. En codec som fyller minneskortet på nolltid, samt en cropfaktor som gör att en 24-70 plötsligt blir en 40-120 innebär problem för de som behöver smidig åtkomst till bra videomöjligheter. Det är ingen tvekan om att Canon kan fixa dessa funktioner, men de har valt att utesluta dem, i ett hus som kostar 40,000 och som för många kommer vara det enda huset de bär med sig. Det är ett uppenbart hån mot trogna användare, och med det tycker jag att kritiken är fullt berättigad.

Det känns väldigt mycket som är Canon har hamnat i ett läge där de lever på sitt namn och rykte, struntar i att göra sitt bästa och tänker "äsch, vi är så kända att vi kommer att sälja bra ändå." Det är varken bra för sina egna användare eller för konkurrensen, och det tycker jag de förtjänar kritik för tills de vaknar upp och bestämmer sig för att hänga med i utvecklingen.
 

fredlund88

Aktiv medlem
Magic Lantern är mycket användbart.
Men sitter o funderar på om det verkligen är någon som använder det hela tiden. Tänker på livslängd på kameran då.

Jag förstår mycket väl att canon inte vill släppa in allt dom har i en kamera, skulle vara väldigt svårt att göra en bättre kamera efteråt.

Men sen ur konkurrens synpunkt så är det lite synd, vilket skulle tvinga dom andra att satsa mer på video.
 

martinot

Aktiv medlem
Alla har förstått det sedan magiclantern att det går att göra mer av kameran. Många trodde att canon skulle implementera många av dessa funktioner men i och med 5dmkIV så har de inte gjort någonting vad det gäller video.
Här är ett klipp där Atomos VD sågar Canon
https://vimeo.com/182202430


Han säger även att han tror att Canon kommer förlora stora marknadsandelar om det fortsätter att hålla på som de gör nu.
Jag håller inte med dig och Atomos VD helt på just den punkten.

Som han själv är inne på, och som många påpekar här i tråden, så handlar det 100% om att Canon vill skydda och bevara sina marknadsandelar för framtiden gällande sina professionella videohus (där Canon är riktigt stora).

I övrigt så tycker jag inte att det han sa var speciellt kontroversiellt, utan rätt självklara fakta och hur saker förhåller sig på marknaden.

Gillar man inte upplägget Canon har så kan man alltid välja Sony (även om de också har ett lika stort professionell videosegment, så kör de ändå "fullt blås" på sina spegellösa utan sådana artificiella begränsningar som Canon).

Om det är Canon eller Sony som, med sina olika strategier, blir rikast i slutändan återstår alltså att se (jag skulle tippa lite på Canon, även om jag inte skulle satsa seriöst på det).
 

martinot

Aktiv medlem
Den borde väl jämföras med Canons nyss släppa M5 om jag förstår rätt.
Nu har jag inte själv testat varken XT-2 eller M5, men att döma av specifikationerna och förhandsrapporter så verkar de ligga i totalt olika marknadssegment.

Lite grand som att slarvigt och opåläst slänga ur sig att D610 borde närmast jämföras med 5DMk4.

Återigen utan att själv ha testat, så skulle det nog inte vara en allt för kvalificerad gissning, att snarare jämföra M5 lite närmare med antingen Fujis XT-10-serie eller Sonys A6000-serie.
 

Nils-Erik Eriksson

Aktiv medlem
canon

Det var ett förfärligt prat om respektive fabrikanters tekniska faciliteter på sina produkter. Den viktigaste delen i bildkedjan är helt bortglömd,tydligen. Personen bakom kameran och med ett eventuellt omdöme hur bilden skall se ut. Men lugn kanske inom en inte för avlägsen framtid finns helt självfotograferande kameror
 

martinot

Aktiv medlem
Den viktigaste delen i bildkedjan är helt bortglömd,tydligen. Personen bakom kameran och med ett eventuellt omdöme hur bilden skall se ut.
Är du säker att det verkligen är bortglömt? Hur vet du det isf?

Du jämför aldrig diverse bilmodeller med varandra, för att finna den lämpligaste för just dig, om du skall skaffa en ny någon gång?

Det borde du i konsekvensens och logikens (din) namn *inte* göra.

"Den viktigaste delen i bilkedjan är helt bortglömd,tydligen. Personen bakom ratten och med ett eventuellt omdöme hur bilen skall framföras."

Samma sak om du skall köpa hus... det viktigaste är ju grannarna och framförallt de som skall bo i huset. Huset eller läget är alltid helt ointressant, och bör därför aldrig jämföras eller diskuteras.
 
ANNONS