Annons

Service Minolta SRT 101/303

Produkter
(logga in för att koppla)

larsborg

Aktiv medlem
Perfekt serviceverkstad i Stockholm, för klassisk Minolta SRT 101/303?
Rengörning, smörjning och justering, samt byte
av packningar.
Några rekommendationer?
 

Olle

Aktiv medlem
Jag lämnade in min XD7 till Fapo-Foto-Service på Rosenlundsgatan 38. Minoltaservice vägrade att ta emot den pga att dom inte längre hade några reservdelar.
Det tog Fapo några veckor att hitta reservdelar, men dom fixade kameran.

Olle
 

petwal

Aktiv medlem
Hade samma fundering för min XD7 som är lite ledsen. Hade du något större fel för jag vill minnas att jag hade min XD7 inne för enklare justering för mindre än två år sedan hos Minolta. Får man vara nyfiken och fråga om det blev dyrt?
 

niklasl

Aktiv medlem
petwal skrev:
Hade samma fundering för min XD7 som är lite ledsen. Hade du något större fel för jag vill minnas att jag hade min XD7 inne för enklare justering för mindre än två år sedan hos Minolta. Får man vara nyfiken och fråga om det blev dyrt?
Aah... XD7, nostalgi! Annars var SRT 101b min första SLR. Tyvärr känns det som om Minoltas hus, åtminstone på den tiden, inte riktigt höll måttet. Hade en XM som konstrade och inte ens när jag lämnade in den hos Minolta i Shinjuku, Tokyo blev det helt bra. Samma erfarenhet har min bror och en polare. Men Minolta gjorde många bra objektiv, i alla fall då. Jag vet att man inte får annonsera här, men här ligger några hus och objektiv och skräpar... ;-)
 

Olle

Aktiv medlem
petwal skrev:
Hade samma fundering för min XD7 som är lite ledsen. Hade du något större fel för jag vill minnas att jag hade min XD7 inne för enklare justering för mindre än två år sedan hos Minolta. Får man vara nyfiken och fråga om det blev dyrt?
Det var exponeringsautomatiken och ljusmätningen som inte fungerade. Om jag minns rätt fick jag betala ca 1100:- inkl moms. Det var för ungefär ett år sen.

Olle
 

larsborg

Aktiv medlem
"Aah... XD7, nostalgi! Annars var SRT 101b min första SLR. Tyvärr känns det som om Minoltas hus, åtminstone på den tiden, inte riktigt höll måttet. Hade en XM som konstrade och inte ens när jag lämnade in den hos Minolta i Shinjuku, Tokyo blev det helt bra. Samma erfarenhet har min bror och en polare. Men Minolta gjorde många bra objektiv, i alla fall då. Jag vet att man inte får annonsera här, men här ligger några hus och objektiv och skräpar... ;-)"

Nu var det service på modell 101/303 som huvudrubriken gäller, eller hur?
Minolta Agenturens Servicecenter har idag inte
intresse att serva gamla Minolta kameror, tyvärr.
Liknande erfarenhet hade Olle, med sin XD7!
Tråkigt att ett gammalt kamerahus inte gick att
få fason på, inte ens på hemmaplan i Japan.
Visst gör Minolta fortfarande mycket fina objektiv, AF 50/1,7 och AF 50/1,4 är i gunden
samma objektivkonstruktion som kom redan på
70-talet, bara förändrad yttre kåpa, samt
möjlighet till autofocus via kamerahuset.
Det finns flera objektiv, som idag har en liknande bakgrund.
Det gäller även andra objektivtillverkare.
 

niklasl

Aktiv medlem
larsborg skrev:
Nu var det service på modell 101/303 som huvudrubriken gäller, eller hur?
Faktum är att just de gamla, mekaniska Minoltorna inte är jättesvåra att serva själv, så länge man inte behöver delar och inte är rädd. Har en god vän som t o m brukar justera slutaren när de korta tiderna börjar bli lite för långa. Vilka packningar gäller frågan? Kanske billigare i längden att leta efter en beg Minolta - sannolikt inte dyra nu - än service? Om inte annat så har man ju utbytesdelar att plocka från en sådan, förutsatt att den inte är alltför sliten och då kan man kanske hitta en annan kameraverkstad än Minolta som kan åta sig jobbet? Hade f ö problem med min 101b också som Minolta (Frankrike resp Sverige) trots flera försök inte lyckades helt med...
 

Morjas

Aktiv medlem
Ljusmätarvajjern till min SRT 101 a har slutat fungera, någon som vet om det är lätt att laga själv eller om den måsste lämmnas in ?
 

PeterH

Aktiv medlem
Jag lagade en gammal srt101:a som hade problem med ljusmätnongen. Tråden hade hoppat av från ett hjul och efter att lagt tillbaka tråden på hjulet fungerade den. Det var också glappt i av och på knappen som fixades med en enkel rengöring av kontaktytorna. F.ö. betalade jag 200:- för den, köpt beg.

mvh

Peter
 
ANNONS