Annons

Nikon F5 vs. Canon 1vs

Produkter
(logga in för att koppla)

tryman

Medlem
På begagnatmarknaden kan man få både Nikon F5 och Canon eos1vs till bra priser nu. Vilken av dessa är bäst?

Framförallt intresserad av hållfasthet, snabb aoutofokus på rörliga motiv och exponeringen såklart. Slår tex F5:ans färgbaserade ljusmätningssystem Canons (1vs) exponering?
 

gbjerne

Aktiv medlem
Två otroligt bra kameror båda två. Rent prestandamässigt tror jag båda ligger väldigt lika. Canon ägare kommer förespråka sin modell medan Nikon anhängare anser att F5:an är den bästa.

Största frågan är väl vad man har för utrustning sedan tidigare. Att byta system för den ena eller andra kameran känns ganska onödigt.
Själv är jag inkörd (insnöad) på Nikon och min F5:a har blivigt en extra del av min kropp. Trivs inte alls med Canons handahavande. Men som sagt det är jag det.

Canons 1V är ju ett par år nyare än F5:an så den kanske inehåller "modernare" saker på insidan medans F5:an är välbeprövad och en sanslös arbetshäst.

Näe känn på båda och se vilken som ligger bäst i tassarna.

Tror att det är lättare att hitta beg. optik till Nikon och även gammla manuella gluggar passar.
Är osäker på hur beg. marknaden ser ut för Canon.


Well well Fina julklappar båda två
 

Finland

Aktiv medlem
Av din presentation att dömma, så har du allaredan Nikon. Så varför fråga?
Givetvis Nikon, som slår Canon Eos1 i snabbhet beträffande filmtransport och AF-känsligheten på rörliga motiv. Sedan måhända att Canon har bättre gluggar i sina USM-gluggar.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Finland skrev:
Av din presentation att dömma, så har du allaredan Nikon. Så varför fråga?
Givetvis Nikon, som slår Canon Eos1 i snabbhet beträffande filmtransport och AF-känsligheten på rörliga motiv. Sedan måhända att Canon har bättre gluggar i sina USM-gluggar.
Njaaa.. även om jag är Canonbaserad så överdriver jag nog inte när jag säger att EOS 1V-HS (eller UHS, som man säger med NiMH) så kommer man upp i 10 fps mot F5:ans 8 fps (som om det spelar någon roll egentligen)...

Canon har en uttalat bättre följning på autofokusen. Känsligheten är på topp tillsammans med f2.8-objektiv hos korssensorerna.

MEN.. skulle jag vara helt obunden till märke, hade jag nog valt Nikon.. just för den fina ljusmätningen, samt lite andra smådetaljer.

Du kör ju redan Nikon sedan innan och jag ser inte att EOS 1V kan erbjuda tillräckligt för att du skulle byta system.
 

malmphoto

Aktiv medlem
Har båda kamerorna och de är bra båda två på sitt vis. AF-hastigheten får du nog ha mätinstrument för att få fram skillnaden. Exponeringen är bra hos båda, det beror ju också på hur man mäter. Handhavandet, snabbheten tycker jag hittills Canon varit bäst på, särskilt om man är tvingad att ha vantar på. Canon är även bättre när man vrider kameran för höjdformat. Man når då manöverratten lika lätt som annars. På Nikon får man flytta handen för att göra justeringar.
Har du fler frågor så kontakta mig gärna direkt.

Mvh/Erik
 

forstheim

Aktiv medlem
Kan bara konstatera att EOS-1V:n är en mycket trevlig kamera som det är svårt att bli besviken på. Den är genomtänkt in i minsta detalj.

Jag håller inte med Ikka om att F5:an skulle ha en snabbare filmframmatning. Låter lite konstigt för mig då F5:an har 8 b/s som max, medan EOS-1V har 10 b/s i "vanligt" läge..och 9 b/s i servoläge. 8 eller 10 b/s är egentligen sak samma, men tycker det borde påpekas i alla fall.

Utifrån din frågeställning skulle jag vilja säga så här:

Båda kamerorna är förstås gediget byggda och du kommer inte bli missnöjd med någon av de i det avseendet. EOS-1V misstänker jag dock är bättre tätad mot väta, damm etc.

Autofokusen skulle jag tro är ganska likartad på de båda modellerna.

Båda två exponerar mycket bra, men vad jag har förstått så är F5:an något säkrare/bättre tack vare att den tar hänsyn till färger.


Om jag skulle stått i valet och kvalet mellan Nikon och Canon måste jag säga att jag hade valt den senare (vilket jag också har gjort). EOS-1V:n är grym och väl genomtänkt och som jag ser det har Canon ett övertag på objektivsidan. Canons produkter är i många fall också billigare än Nikons, vilket kanske kan spela en viss roll.

Nu verkar du använda Nikon-prylar redan..så då tycker jag nog att F5:an faktiskt är ett bättre val för dig. Du lär förmodligen inte bli besviken..
 
Senast ändrad:

Finland

Aktiv medlem
Tja, så var debatten igång igen.Nikon v/s Canon.Det är väl så med våra kära bilar, volvo v/s saab.
Men låt gå, har i alla fall roligt när jag läser alla inläggen.

Ilkka
 

Omar

Aktiv medlem
Min erfarenhet är att EOS-1V har en ljusstarkare sökare än F5 som är lite mörkare. inställning av autofokuspunkter tycker jag är bättre på EOS-1V men tycker det verkar som F5 och F100 har en säkrare AF (utan att ha gjort några utförliga tester). Men skillanden kan inte vara stor för min EOS-1V är bra på flygandefågel. Dynamic AF tracking verkar vara bättre med F5 jämfört EOS 1V. EOS-1V är en mycket trevlig kamera att fota med och känns mycket modernare än F5. EOS 3 är faktiskt inte långt efter.
 
Senast ändrad:

tryman

Medlem
Har försökt svara ett par gånger men det har tydligen inte lyckats komma in på sidan, antingen gör jag nåt galet eller så är det nåt sket med datorn. Hursomhelst...

Tackar för alla bra svar. Lutar lite åt Canon eos1v känns det som, men det råder ju lite delade meningar om vissa funktioner som aoutofocus-följningen av rörliga motiv.

Jonas, du skrev ju att du tror att eos1v är lite tätare än F5:an. Det är en klart viktig aspekt i mitt val.

Finns någon som vet några utförda tester på tex tätheten och autofocustrackingen?

För de som undrar varför jag kikar på Canon när jag redan har Nikon så är anledningen att jag funderar på att byta system helt och hållet till Canon. Dels pga deras försprång på digitalsidan och på objektivfronten (enl. massa andra forum iallafall) och om det dessutom går att motivera en "systemövergång" med bättre analoga kameror också...Men mest fundering än så länge
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Den viktigaste skillnaden mellan F5 och Eos 1v är att Eos-systemet har snabbare gluggar generellt. Nikon har några som kan konkurrera, men många som är väldigt omoderna i sin fokusering.

Nikon F5 är en väldigt bra kamera, men det märks vid en jämförelse att Eos 1v är nyare.

Eos 1v är otroligt väl genomtänkt om man kan fotografera och göra alla inställningar man behöver med vantarna på. Det uppskattar man på vintern.

Tätningen mot väta och damm är också en tydlig skillnad.

Två stora nackdelar med F5 i jämförelse är att man inte kan ta av motorn och att autofokussystemet är mer lättarbetet på Canon. Nikon har inte upplysta AF-punkter vilket gör aytt det är svårt att se vilken punkt som är vald och om det blivit skarpt. Det kom först på F-100. På 1v kan man programera den så att man otroligt snabbt kan byta fokuspunkt genom att bara snurra på bakre ratten. Man får då en ring av 8 fokuspunkter som man väljer mellan med ratten. Vill man ha fokus i mitten trycker man på "assist"-knappen.

När man jobbar med 1v upptäcker man hur konstuktörerna verkligen tagit reda på hur fotografer vill ha det. Ett exempel är att oim man pressat filmen så påminner kameran om det när man tar ut filmen så att man gör en markering på rullen. Ett annat exempel är alla de genomtänkta CF-funktionerna, dvs möjligheten att personligen modifiera kameran.

Min kompis som plåtar med F5 privat och med Eos 1v i jobbet som pressfotograf säger:
- Eos 1v är den bästa presskameran för film som finns.

/magnus
 
ANNONS