Annons

ISO i EXIF

Produkter
(logga in för att koppla)

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Finns det någon vettig förklaring till att Nikon placerar ISO-inställningen för exponeringen på fel ställe i EXIF-informationen?

Klart störande när man inte kan se ISOtalet i andra program än NikonView (tex NeatImage som inte kan automatvälja rätt profil då). De har placerat det i "MakerData"-fältet istället för det riktiga fältet avsett för ISO.

Finns det några fiffiga program som kopierar det till rätt ställe i EXIF på utvalda filer?
 

Cederbom

Aktiv medlem
Inte kopierar direkt, men man kan lätta välja att plocka ut och fixa små enkla saker i Exifer, tex anpassa vilka fält som ska visas. Det löser kanske inte ditt problem, men är en trevlig feature. Det är lätt att ändra i datat för olika fält i Exifer så kanske går det fixa nåt litet hack som lägger till det automagiskt. Annars är det väl "bara" att läsa in specifikationen för maker-datat och skriva en egen liten filfixare! :)

Länkar:
www.friedemann-schmidt.com/software/exifer/
www.exif.org/specifications.html
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jeppe skrev:
Köp den, det är okej, det är en Nikon....
Vad gör du i det här forumet, ofrälse! Schas! Flytta genast detta till "vs"... :)

Nåja, när jag surfade runt såg jag detta också...
Canon has, for some reason, decided to not longer use the official standard ISO setting field in the EXIF record. Instead they now store the ISO speed in one of the proprietary Canon-only EXIF "maker note" fields. This hides the ISO value from all EXIF standard-compliant applications like IMatch. I don't know why Canon did that

Så det är inte bara Nikon som fått för sig att vanliga ISO-fältet inte duger ibland; men varför??
 

Damocles

Aktiv medlem
Varför, bra fråga, för att dom kan.

Tacka vet jag standarder. Som alla behöver följa för sitt eget bästa. Synd att företagen inte vill arbeta tillsammans.
 
ANNONS