Annons

Fujifilm XT-2 vs X-Pro 2

Produkter
(logga in för att koppla)

easyrider

Aktiv medlem
Jag ser en stor fördel med Fujifilm XT-2 och det är den stora sökaren och att den balanserar bra med större objektiv.

x-Pro 2 är smidigare bl.a.

Vad finns det mer för fördelar och nackdelar?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag ser en stor fördel med Fujifilm XT-2 och det är den stora sökaren och att den balanserar bra med större objektiv.

x-Pro 2 är smidigare bl.a.

Vad finns det mer för fördelar och nackdelar?
Jag har och anänder båda.I går fotograferade jag ett dop i kyrkan och hade båda med mig.
X-PRO2 fick ha 16-55/2,8 och på X-T2 satt 50-140/2,8.
Båda skötte sig utanmärkning.
För det är egentligen inte så stora skillnadet mella dessa båda.
X-pro2 är mer en strövarkamera som fungerar bäst med mindre objektiv. DEt går även fota med 100-400 men jag tycker att greppet då känns obekvämt. SEdan har den sin optiska sökare som många gillar att använde i vissa lägen.
X-T2 är mer mångsysslaren. DEn fungerar bar med både små och stora objektiv.
Batterigrep är en fördel när man använder tyngre zoomar som 50-140 eller 100-400.
Då balanserar vikten bättre. Sedan får man 11 fps och snabbare EVF uppdatering. AF på X-T2 är har mer avancerade inställningar.

Skulle jag bara ha en kamera så skulle jag ha valt X-T2.
Hade jag varit mer mot gatufotograf skulle jag valt X-PRo2.
 

easyrider

Aktiv medlem
Tack för svar. Har xt-2 inte optisk sökare? är det framförallt sökaren och storleken/formgivningen som skiljer dom åt? jag tycker inte xt-2 ser särskild klumpig ut med ett mindre objektiv. men visst kanske inte lika diskret som x-pro 2

när jag testade xt-1 så gillade jag sökaren jättemycket. har nästan alltid glasögon på mig så det är viktigt att sökaren funkar bra med glassögon.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tack för svar. Har xt-2 inte optisk sökare? är det framförallt sökaren och storleken/formgivningen som skiljer dom åt? jag tycker inte xt-2 ser särskild klumpig ut med ett mindre objektiv. men visst kanske inte lika diskret som x-pro 2

när jag testade xt-1 så gillade jag sökaren jättenycker. har nästan alltid glasögon på mig så det är viktigt att sökaren funkar bra med glassögon.
Båda kamerorna har en elelktronisk sökare som visar vad sensorn ser. En så kallad EVF.
X-PRO2 har sedan också en OVF eller optisk sökare precis som Leica.
Du ser alltså världen genom en ett litet objektiv. Seddan finns ramar för det objektiv du änvänder.
Över 60 mm börjar den ramen bli ganska liten i sökaren.
Fördelen är att du vid till exempel 50 mm också ser vad som händer utanför bildytan.
Med X-PRO2 kan man också kika med vänsterögat på vad som händer.

Därför är det mycket en smaksak vilken kamera man tycker bäst om.
Jag gillar båda men till lite olika saker.
Det är skälet till att jag har en av varje.
Idag var det X-PRO2 som fick hänga med ut. Du hittar resultaten här:
http://www.fotosidan.se/blogs/almdudler/varvader-idag.htm
 

easyrider

Aktiv medlem
Vilka fina bilder på bloggen!

jag har provat mätsökarkamera lite gran, inte leica men zorki ;-)

det är kommer nog bli ett svårt val. använder i huvudsak fasta gluggar, mest normal och vidvinkel och ibland 85.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Vilka fina bilder på bloggen!

jag har provat mätsökarkamera lite gran, inte leica men zorki ;-)

det är kommer nog bli ett svårt val. använder i huvudsak fasta gluggar, mest normal och vidvinkel och ibland 85.
Om du kommer fortsätta med de fasta gluggarna så är kanske X-PRO2 rätt val.
Fast de fungerar också utmärkt på X-T2.
Det är som sagt en smaksak.
Du måste nog prova ordentlig och se vad du trivs bäst med.
Till tyngd och storlek är de ganska lika.
 

Sam DSOTM

Avslutat medlemskap
Om du kommer fortsätta med de fasta gluggarna så är kanske X-PRO2 rätt val.
Fast de fungerar också utmärkt på X-T2.
Det är som sagt en smaksak.
Du måste nog prova ordentlig och se vad du trivs bäst med.
Till tyngd och storlek är de ganska lika.
Precis som Mats har jag båda, och det är verkligen två suveräna kameror.

Min sammanfattning är så här: X-T2 är tekniskt sett en bättre kamera. X-Pro2 är praktiskt sett en roligare kamera. Jag ger X-Pro2 fördelen när jag fotograferar på stan eller när jag reser, och X-T2 fördelen om jag fotar längre sessioner på events eller i studio (batterigreppet kommer verkligen till sin rätt då).

Den stora skillnaden är i handhavandet, så kläm och känn på bägge två.

En "osynlig" fördel med X-Pro2 är att den ser väldigt retro ut. Kombinerat med Fujis lite mindre F2.0 objektiv (finns i 35 och 23mm) så ser den väldigt harmlös ut jämfört med mer modernt stylade kameror med stora, ljusstarka objektiv. I vissa fall kan det vara en enorm fördel, i vissa fall spelar det ingen roll alls.
 
ANNONS