Annons

Macro till 10D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har letat efter information i tidigare forum, men inte hittat något. Jag är sugen på en macroglugg till min Canon 10D, har för tillfället 28-70, 70-200, och 16-35.

Kan jag köpa något macro-tillbehör till någon av gluggarna, eller är det ett nytt objektiv som gäller?

Tacksam för tips! :0)

Mvh
//Jessica
 

sagan

Avslutat medlemskap
Bäst är att köpa ett riktigt macroobjektiv.

Sigma 105mm eller Tamron 90mm exempelvis, mycket skarpa och ligger på runt 4000:-....lågbudget finns Soligor 100mm som är rätt okej...kostar bara 1600:-.
 

Fotograf121

Aktiv medlem
Sen har du en OTROLIGT bra macroobjektiv av Canon själv 50mm ca 4600:-

testat den mycket går jäte bra till porträtt och macro ska köpa ett snart själv
 

sagan

Avslutat medlemskap
Den är alla gånger hur bra som helst..men personligen föredrar jag längre brännvidder till macro, så man inte behöver vara så otroligt nära motivet för att få maximal förstoringsgrad (1:1).
 

Slas

Aktiv medlem
Med Canons 50 2.5 så får du ju inte 1:1 heller utan en "mellanring?". Hade jag testat först så hade jag nog satsat på ett 100mm objektiv också..
 

Omar

Aktiv medlem
Hej

Själv har jag Canon 70-200mm f/2.8 och med 25mm mellanring fungerar det bra till typ fjärilar, grodor men är lite klent för små insekter. Nu har du brännvidsförlängning på 1.6 så du kommer "närmare". Med denna kombination får jag skarpa bilder. En mellanring är ju inte så dyr, så du kan ju testa om det fungerar för dig.

Ett riktigt makroobjektiv är skarpare och låter dig komma riktigt nära typ småkryp.

Här finns en del makroobjektiv och Tamron verkar prestera riktigt bra http://www.orchideen-kartierung.de/Macro100E.html

MVH

Omar Brännström
 

ErikFalken

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag har skaffat Sigmas 50/2,8 1:1 macro till min 10D, ett kalasobjektiv med bra skärpa till ett pris på under 3 papp. Det funkar hyfsat för makrofotografering, nackdelen är att man får gå så nära inpå objektet med den korta brännvidden för att få 1:1 skala. Fördelen är att 50 mm ( eller 80 som det blir på en 10D ) är en brännvidd jag använder väldigt ofta "utan" macro, så det objektivet sitter ofta på kameran även när jag inte tar närbilder.

/Erik
 

mganga

Aktiv medlem
Kombination av extender och mellanring på ditt 70-200 skulle jag tro vara trevligt, kör själv så ibland på mitt 200, ibland med dubbla extendrar.
 
Tack för alla tips! Eftersom jag redan har alla gluggar jag behöver, känns det lite onödigt att köpa en 50 glugg. Någon som har bilder att visa tagna med en 70-200 med extender och mellanring?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Mellanringen förändrar närgränsen och därmed förstoringen. Telekonvertern förändrar förstoringen utan att förändra närgränsen. Störst förstoring får du om du sätter mellanringen mellan objektiv och telekonverter, lite mindre om du sätter den mellan telekonverter och kamera.

Poängen är att få lite högre förstoring utan att arbetsavståndet blir så lidande.
 

Deagol

Aktiv medlem
En sak ni glömmer bort att nämna som man ska var medveten om är också det faktum att dessa båda snor ljus. Har man en zoom med dålig ljusstyrka riskerar man att få så kass ljusstyrka (>5.6) att autofokusen inte kan arbeta. Möjligheterna till att fokusera manuellt blir också avsevärt sämre efterhand som sökaren mörknar...
 

O.Olsson

Aktiv medlem
Köp ett mellanrings set ev kenko så har du något som kan liknas med ett macro.
Använder den till mitt 16-35L 2.8 , 28-70L 2.8 , 70-200L 2.8 IS, 500L IS 4.
Skulle jag skaffa ett macro så skulle det vara ett 180mm annars klarar man sig mycket bra med mellan ringar om inte macro fotografering är det ditt foto intresse - mycket billigare med mellan ringar också :).

mvh
O.Olsson
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Vill man komma billigt undan tror jag att en Sigma 50 mm eller ett begagnat Canon 50/2,5 är bra val.

Om man är beredd att satsa lite är brännvidder på 90-105 mm bra. De objektiven är både bra till porträtt och till allmän macrofotografering. Canons eget är onödigt dyrt om man inte fotograferar mycket med objektvet. Fördelen med Canon är enbart mekaniskt då deras objektiv är tyst, snabbt och växer inte. Skärpemässigt är Tamron och Sigma lika bra.

Jag har ett Canon EF 100/2,8 macro USM. Jag använder det mycket sällan, men det är super till porträtt. 70-200:an är för klumpig och skrämmande för att plåta folk inomhus med.
 
ANNONS