Annons

Undervattenskydd till 300d

Produkter
(logga in för att koppla)

Huber

Avslutat medlemskap
eller något annat bra skydd. Skall ej dyka med kameran utan kommer att stå i vattnet.
Någon som vet var man kan hitta ett sådant?

MVH
H
 
Jo det finns, Ewa marine flexible housings. Det ska komma ett hus till 10D, det finns redan till 300D vilket är ganska lustigt eftersom den har funnits kortare tid. Men Ewa marine fungerar bra om man inte ska gå ner på djupare vatten än 20 meter. Det finns en version som även klarar 50 meter men är betydligt dyrare.
 

Mickey

Aktiv medlem
Tack Falk!

Men jag tror inte det blir något.. ska nog lära mej fotta på land först! xD

Ingen som har testat det där och har någon
bild så man får se om det blir något vettigt resultat?
 
Inte med 10D, men vänta till våren :) Är en klen dykare som inte dyker under vintern. Om det inte kommer ett hus till 10D så blir det nog en Ewa Marine för mig så länge.

Du kan ofta hyra utrustning på ditt dykcenter eller höra om det finns någon av medlemmarna som äger ett hus eller en "påse".

Ett uv-hus är det klart bästa, men det kostar otroligt mycket och ett Ewa marine är lite krångligare att använda under vatten, speciellt om du dyker med torrdräkt eftersom du inte har stora fina reglage.
 

Bent C.

Aktiv medlem
Jag har just testat ett Ewa-marinehus till 10D (det stora huset med plats för blixt i). Jag har användt ner till 7-8 meters djup, men fegade ut när det blev djupare. Det fungerade ganska bra tycker jag. Blixt och autofokus klart bättre än med kompaktkamera och avtryckaren hittar man lätt genom påsen. Däremot är det ganska svårt att se vad som händer i sökaren, så en del bilder har blivit lite oväntat beskurna. Man gör inte heller gärna några större extrainställningar under vattnet, det mesta bör man nog bestämma innan man ger sig ner. Skall man däremot bara stå i vattnet utan att doppa kameran under vattnet bör man lättare kunna se sökaren (man slipper avståndet som cyklopet ger) samt ändra inställningar genom påsen. Och vid dykning är det lite bökigt med all luft som är i huset. Luften innebär att huset flyter vid ytan, blir neutralt en bit ner, och sjunker sedan vid djupare djup.

Och ja, det höll tätt. Lite nervigt vid de första försöken (10D, 17-40 L samt 550ex var inne i påsen)! Inga problem med kondens, vilket var lite förvånande (dock var vattnet 29 gr, så det kan ju hjälpa till).
 
ANNONS