Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stulen bild, fakturera eller?

Produkter
(logga in för att koppla)

KrrDrr

Ny medlem
Hej jag är inte en fotograf som säljer mina bilder, men jag driver en anläggningsfirma (markarbete) har tagit en bild på en trappa jag byggt av murblock och marksten som jag använde i en annons på blocket. Ett annat anläggningsföretag har tagit min bild och använder den på blocket som förstabild i sin annons. Vad kan jag fakturera för att dom använder min bild? har läst lite att man ska ta vad man normalt säljer en bild för x3 men eftersom jag inte säljer bilder så blir det svårt...
 

JeannaQ

Aktiv medlem
Stulen bild

Hej jag är inte en fotograf som säljer mina bilder, men jag driver en anläggningsfirma (markarbete) har tagit en bild på en trappa jag byggt av murblock och marksten som jag använde i en annons på blocket. Ett annat anläggningsföretag har tagit min bild och använder den på blocket som förstabild i sin annons. Vad kan jag fakturera för att dom använder min bild? har läst lite att man ska ta vad man normalt säljer en bild för x3 men eftersom jag inte säljer bilder så blir det svårt...
...

Letar just efter ett annat ärende där fler bilder blivit stulna från
(jag tror) Fotosidan, eller i anslutning.
Det var ett tag sen och det finns ett inlägg om detta.
Borde väl vara på Forum.
Läst i de berördas gästböcker att det blev polisanmälan.
Det är nog vad du ska göra.
Kan skicka dig meddelande om någon som troligtvis vet mer.
Med vänlig hälsning, Jeanna
 

izzie_izzie

Medlem
Ett hett tips är väl att kontakta dem och föreslå en lösning om de vill behålla och använda bilden, annars be dem ta ned den.
 

matnyttige

Aktiv medlem
Såg att Göteborgstidmingen (gt.se) använt min bild (på en person) utan att ha hört med mig (fått den från modellen som sa att de skulle kolla av med mig vilket de inte gjort). Jag har inget eget företag men skulle vilja fakturera dem. Någon som vet hur mycket och vilket företag man kan vända sig till för att få dem fakturera för mig?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Såg att Göteborgstidmingen (gt.se) använt min bild (på en person) utan att ha hört med mig (fått den från modellen som sa att de skulle kolla av med mig vilket de inte gjort). Jag har inget eget företag men skulle vilja fakturera dem. Någon som vet hur mycket och vilket företag man kan vända sig till för att få dem fakturera för mig?
Du kan skicka en faktura själv, behöver inte blanda in någon annan.
 

matnyttige

Aktiv medlem
Hur mycket kan man kräva av Expressen som har publicerat min bild på förstasidan (samt på en sida i tidningen) utan att betala eller kontakta mig?
 

lonian

Aktiv medlem
Vet inte vad en olovlig bild ger. När jag skickade in en bild till vk fick jag dock 500kr som sedan drogs skatt på. Men bäst är väl om du kontaktar expressen och förhandlar.
 

törnan

Aktiv medlem
Har just avslutat (nåja, fakturan är iväg och de har accepterat ansvar) ett bildstöld ärende där en av Sveriges största fotbollsklubbar snodde en bild jag tagit och använde den på hemsida och facebook.
Jag såg det som en chans att inleda ett samarbete då de har behov av bilder så jag ringde kansliet och blev hänvisad till en person som visade sig vara sjuk.
Efter att ha sökt den jag blev hänvisad till i några dagar så vände jag mig till klubbchefen och förklarade ärendet samt la fram ett förslag som vi både skulle vinna på, jag skulle få betalt något mer än om jag enbart fakturerar bildstölden och de skulle få betydligt fler bilder som de kan använda framöver.
Klubbchefen var dock otroligt kall och otrevlig och ville inte ens se att de gjort något fel men vi avslutade med att han skulle se till att den jag blivit hänvisad till skulle ringa upp mig så fort han var tillbaka.
När det gått 10dgr ruttnade jag på att vänta på samtalet så jag skickade ett mail där jag förklarade att jag varit tålmodig men att jag nu kommer fakturera dem och ställde upp vad fakturan kommer innehålla. Återigen lämnade jag en möjlighet till diskussion öppen.
Dagen efter får jag svar från klubbchefen som ifrågasätter min rätt att befinna mig på området vid tillfället jag tog bilden då hen menade att jag saknade ackreditering (något som inte stämmer då jag varit i kontakt med kansliet på förhand) och antydde att jag begått olaga intrång.
Mitt svar blev att detta förändrar inte sakfrågan att de nyttjat bilden olovligt och att jag önskar veta var jag ska skicka fakturan.
Idag fick jag svar att jag ska skicka fakturan till hen så löser hen det, jag blev också meddelad "framöver så kan du hålla dig undan från vallen då vi har många arrangemang och aktiviteter under året med mycket barn, och vi har inte råd att varken köpa bilder eller riskera vite för sånt här, så du kommer inte få ackreditering."

Det blev ett långt inlägg men jag tänkte jag skulle slänga in ett fall från verkligheten.
Jag sträckte ut en hand och försökte hitta en bra deal för båda parter men de vald bemöta mig otrevligt och sen försöka tiga ihjäl det och då blev jag fyrkantig jag med och så fick det bli som det blev, imorgon lägger jag en faktura på 2880:- +moms på lådan.
Var det här utgången jag önskat? Nej. Men givet deras beteende var det kanske bäst...
Värt att nämna är också att jag vid enstaka tillfällen tidigare har låtit dem nyttja bilder till matchreferat men då har de hört av sig och frågat om det går bra, den person som skötte det har dock slutat i föreningen.
 

Tomasz

Aktiv medlem
Har just avslutat (nåja, fakturan är iväg och de har accepterat ansvar) ett bildstöld ärende där en av Sveriges största fotbollsklubbar snodde en bild jag tagit och använde den på hemsida och facebook.
[...]
jag blev också meddelad "framöver så kan du hålla dig undan från vallen då vi har många arrangemang och aktiviteter under året med mycket barn, och vi har inte råd att varken köpa bilder eller riskera vite för sånt här, så du kommer inte få ackreditering."

Det blev ett långt inlägg men jag tänkte jag skulle slänga in ett fall från verkligheten.
Jag sträckte ut en hand och försökte hitta en bra deal för båda parter men de vald bemöta mig otrevligt och sen försöka tiga ihjäl det och då blev jag fyrkantig jag med och så fick det bli som det blev, imorgon lägger jag en faktura på 2880:- +moms på lådan.
Var det här utgången jag önskat? Nej. Men givet deras beteende var det kanske bäst...
Värt att nämna är också att jag vid enstaka tillfällen tidigare har låtit dem nyttja bilder till matchreferat men då har de hört av sig och frågat om det går bra, den person som skötte det har dock slutat i föreningen.
Haha! En fotbollsklubb med inbyggt stolpskott!
 

PMD

Aktiv medlem
Idag fick jag svar att jag ska skicka fakturan till hen så löser hen det, jag blev också meddelad "framöver så kan du hålla dig undan från vallen då vi har många arrangemang och aktiviteter under året med mycket barn, och vi har inte råd att varken köpa bilder eller riskera vite för sånt här, så du kommer inte få ackreditering."
Det är nog bäst att du lyder det rådet. Det vore inte snällt av dig att utnyttja det faktum att de är kleptomaner.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Så här kan det se ut ibland. Jag sätter ut en annons på ett objektiv:

Skärmklipp.JPG

En som står som "Avslutat medlemskap" här på FS köper det. Kort efteråt dyker det upp på Tradera. Inget konstigt med det förutom att säljaren knycker min bild:

Bildstöld Sony 14mm.JPG

När jag påtalar detta för tradera-säljaren får jag ett svar: "Just ja jag ska byta bilden. Tack". När jag frågar vad han har för faktureringsadress blev det märkbart tyst. En klen tröst är i alla fall att bilden nu är utbytt till en produktbild, troligen hämtad från Sony.
 
ANNONS