Annons

Fujifilm och isolöshet

Produkter
(logga in för att koppla)

voitcanon

Aktiv medlem
Har läst lite böcker i stil med 100 tips till din kamera samt kollat på lite bloggar och videor. Och det verkar ju som man kan sätta kameran på iso200 och sedan bara välja tid för att sedan bara fixa till det i lightroom. Är det någon som gör så eller är det bara snack?
 

afe

Aktiv medlem
Det kan du göra med alla kameror som har en något så när linjär DR-kurva (d.v.s. de flesta som har en modern Sonysensor). Nackdelen är att du inte har en aning om hur bilderna ser ut förrän du importerar dem till datorn (vilket inte alltid är dåligt) och lyfter skuggorna. För det mesta blir det inte riktigt lika bra som om du väljer ISO i kameran först.

Jag känner ingen som använder det i praktiken, men det fungerar (förutsatt att man fotograferar i råformat förstås).
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Jag gör så ibland. Jag kör på M, Auto iso och exp komp minus ett lämpligt värde och sen lyfter jag bilderna motsvarande i Lightroom. Detta kräver inga större insatser eftersom man kan lyfta alla bilder lika mkt i Lightroom. Jag kan nog tycka att bilderna blir en aningens lite bättre på det viset men oftast inte värt att hålla på för precis som föregånde talare sa, man vet inte hur bilderna blir för de blir svarta på kameraskärmen. Arbetssättet kanske är gångbart i kontrollerad miljö där man också verkligen vill krama ur det sista av bildkvalitet ur kameran
 

afe

Aktiv medlem
Du löper mindre risk för urfrätta högdagrar på det viset (i dåligt ljus). I vissa situationer kan det förstås bli tvärtom. Jag tycker personligen inte att det är något bra sätt att utnyttja moderna sensorer.
 

afe

Aktiv medlem
Jag gör så ibland. Jag kör på M, Auto iso och exp komp minus ett lämpligt värde och sen lyfter jag bilderna motsvarande i Lightroom. Detta kräver inga större insatser eftersom man kan lyfta alla bilder lika mkt i Lightroom. Jag kan nog tycka att bilderna blir en aningens lite bättre på det viset men oftast inte värt att hålla på för precis som föregånde talare sa, man vet inte hur bilderna blir för de blir svarta på kameraskärmen. Arbetssättet kanske är gångbart i kontrollerad miljö där man också verkligen vill krama ur det sista av bildkvalitet ur kameran
Fast här var ju exponeringskompensation och auto-ISO inte inblandat, utan att alltid köra på lägsta ISO och fixa allt i efterbehandlingen. Det är något helt annat.-
 

PMD

Aktiv medlem
Att man inte ser hur bilden blev förrän man har behandlat den i datorn tycker jag är en ganska liten nackdel. Jag brukar ändå inte "chimpa" när jag tar bilder. Det känns lite meningslöst att göra sånt istället för att fotografera.

En nackdel som har större betydelse är att man inte kan granska bilderna i datorn innan man har fixat dem.

Den största nackdelen för mig är dock att jag inte har någon kamera med Sonysensor. :)

Det vore dock inte direkt raketvetenskap för de kameratillverkare som gör kameror med ISO-invarianta sensorer att presentera extremt "underexponerade" bilder på kamerans skärm på ett vettigt sätt.
 

joakim d

Aktiv medlem
Jag har en Leica M9 som också är ISO lös och har använt denna teknik i flera år, dock brukar jag skruva upp ISO två steg vid dåligt ljus just bara för att kunna se något på LCDn. Så jag kör antingen bas ISO (160) eller 640.

Fördelen med detta tycker jag är att man kan justera exponeringen olika efteråt för skuggor, mellantoner och högdagrar så att om bilden är tre steg underexponerad så behöver jag för den skull inte lyfta allt tre steg. Det ska dock sägas att CCD sensorn i M9 är fantastisk vad gäller att lyfta skuggor men inte lika bra vad gäller högdagrar, till skIllnad från en sonysensor, så den lämpar sig väl för den här tekniken.
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Fördelen med detta tycker jag är att man kan justera exponeringen olika efteråt för skuggor, mellantoner och högdagrar så att om bilden är tre steg underexponerad så behöver jag för den skull inte lyfta allt tre steg..
Just så gör jag oxå, eftersom kameran har en tendens att överexponera i mörkare omgivningar.
 
ANNONS