Annons

Vilken kamera efter en GM5?

Produkter
(logga in för att koppla)

jemostrom

Aktiv medlem
För ett år sedan så "impulshandlade" jag en GM5 och några objektiv då jag skulle ut och resa men var för lat för att släpa med min ordinarie kamera (Nikon D700). Jag köpte GM5an för att det var den minsta kamera med hyfsade prestanda som jag kunde hitta ... och priset var OK.

Jag gillar kameran men den har några brister som gjort att jag börjat fundera på att skaffa något annat i den storleksklassen (rent fysiskt alltså). De största problemet för mig är att sökaren är i stort sett värdelös. Och ibland tycker jag att det tar väldigt lång tid från det att jag tar bilden (enstaka) tills kameran är redo att ta nästa.

Om jag vill köpa mig nåt som har en bra EVF, är rätt så rapp, har en blixtsko och gärna en skärm som är vinklingsbar, vilka kameror ska jag kolla på då?
 

martinot

Aktiv medlem
Du får inget så litet som GM5. Det är helt enkelt världens minsta systemkamera med sökare (och GM1 världens minsta systemkamera).

Finns ju massor med bra alternativ, men som är lite större. GX80 och X-T10/20 (kräver dock nya objektiv) är ju två bra alternativ i mängden att kika på.

Olympus har också mycket bra alternativ precis som Panasonic om du vill fortsätta på m43-spåret (men äger de inte själv, även om jag testat/lånat kortare stunder några Olympus ifrån kollegor).
 

jemostrom

Aktiv medlem
Jag har väl egentligen ingen bindning nånstans, det var bara slumpen som gjorde att jag hittade GM5an till ett bra pris när jag behövde den. Kollat på de större olympus/panasonic kamerorna och ... då är det nästan som om jag skulle köpa en Nikon 3200 eller nåt liknande och använda mina Nikon-grejor.

Fuji ser trevlig ut men kostar ju en del. Sony är jag inte intresserad av. Kollade på en GX80 för dagen och den kändes gedigen (men i affären hade de ingen ström i kameran så det gick inte att testa den ... ). Olympus är nog nåt jag borde kolla mera och då speciellt storleken.

Fördelen med att hålla sig till M43 är att jag kan fortsätta använda GM5an med samma objektiv (jag har den i jackficka med 12-35 - eller vad det nu är - och det märks inte att jag har den med mig - mer än 1 har blivit förvånad när jag börjat hala fram kamera + objektiv, de har helt enkelt inte sett den)
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har väl egentligen ingen bindning nånstans, det var bara slumpen som gjorde att jag hittade GM5an till ett bra pris när jag behövde den. Kollat på de större olympus/panasonic kamerorna och ... då är det nästan som om jag skulle köpa en Nikon 3200 eller nåt liknande och använda mina Nikon-grejor.
Nej, det är det faktiskt inte om du även räknar med storlek och vikt på objektiven. Om man ska ha "ekvivalenta" objektiv faller det argumentet, men för min del är storlek och vikt viktigare. Jag har stora kameror att ta till vid behov.

M4/3 är i det närmaste oslagbart vad gäller storlek och vikt om man tittar på ett helt system.

Fördelen med att hålla sig till M43 är att jag kan fortsätta använda GM5an med samma objektiv (jag har den i jackficka med 12-35 - eller vad det nu är - och det märks inte att jag har den med mig - mer än 1 har blivit förvånad när jag börjat hala fram kamera + objektiv, de har helt enkelt inte sett den)
Om du tänker fortsätta med m4/3 så är det nog vettigast att du håller dig till de mindre kamerorna. T.ex. Olympus E-M10 II, Olympus Pen F eller Panasonic GX800. Den senare är lite mindre än de två första, men saknar sökare. Jag anar att du kanske inte gillar en kamera utan sökare med tanke på vad du skrev om för liten sökare påGM5.
 

jemostrom

Aktiv medlem
Nej, det är det faktiskt inte om du även räknar med storlek och vikt på objektiven. Om man ska ha "ekvivalenta" objektiv faller det argumentet, men för min del är storlek och vikt viktigare. Jag har stora kameror att ta till vid behov.

M4/3 är i det närmaste oslagbart vad gäller storlek och vikt om man tittar på ett helt system..
Jag ver mest förvånad över att en D3200 (eller om det var en D3300) inte skilde sig mera från de Olympus OM-D XXXXX jag tittade på när det gällde vikt och storlek. Jo, anledningen till att jag först köpte GM5 var just storleken ... mitt Sigma 70-200/2.8 väger mer och tar mer plats än min GM5 med 4 objektiv, batterier, laddare, etc - tror jag kan köpa en GX80 och lägga till den och ändå inte komma upp i samma vikt/storlek och en blixt :D

Om du tänker fortsätta med m4/3 så är det nog vettigast att du håller dig till de mindre kamerorna. T.ex. Olympus E-M10 II, Olympus Pen F eller Panasonic GX800. Den senare är lite mindre än de två första, men saknar sökare. Jag anar att du kanske inte gillar en kamera utan sökare med tanke på vad du skrev om för liten sökare påGM5.
Måste hitta något ställe att klämma på Olympusarna (online är bra men ibland vill jag känna). Jo, sökaren tycker jag är viktig ibland - i dagsljus så tycker jag inte det funkar bra med skärm. Problemet med sökaren på GM5 är inte att den är liten utan att bilden är så dålig, det är som att titta på TV med glasögonen insmetade med vaselin.

Det är synd att det är så svårt att kolla på kamerorna, vi har ju Cyberphoto i stan men de har ju ingen riktig butik utan bara "lagerbutik" så det går inte att kolla där och elektronikkedjorna har ju i stort sett slutat sälja kameror.
 

martinot

Aktiv medlem
Media Markt har fortfarande ett riktigt bra utbud med systemkameror uppe för demo, både med spegel och spegelfritt (iaf. i de södra delarna av Sverige).
 

jemostrom

Aktiv medlem
Det var dåligt. De MM som jag besökt har varit riktigt bra med det.

Finns det inga dedikerade fotobutiker i Umeå?
Vi har ju Cyberphoto ... så vet du vad du vill ha kan du gå ut med i stort sett vad som helst :D

Däremot la den sista fotobutiken ner i fjol och de hade väldigt lite kameror det sista året 1-2, de kunde beställa men eftersom ingen köper point-and-shoot eller via online försäljare så hade de nog inte råd att ha några kameror i lager - för 10 år sedan hade de säkert 100-200 point-and-shoot och 40-50 DSLR.
 

martinot

Aktiv medlem
Vi har ju Cyberphoto ... så vet du vad du vill ha kan du gå ut med i stort sett vad som helst :D

Däremot la den sista fotobutiken ner i fjol och de hade väldigt lite kameror det sista året 1-2, de kunde beställa men eftersom ingen köper point-and-shoot eller via online försäljare så hade de nog inte råd att ha några kameror i lager - för 10 år sedan hade de säkert 100-200 point-and-shoot och 40-50 DSLR.
Ok, hör med CyberPhoto så kanske de kan hjälpa dig även med demo eller provning/lån innan köp (prova att ringa innan)?

Har fått mailutskick/facebooknoitiser att de ibland även har öppet hus med lite mässor och demotillfällen.
 

jemostrom

Aktiv medlem
Ok, hör med CyberPhoto så kanske de kan hjälpa dig även med demo eller provning/lån innan köp (prova att ringa innan)?
Ahh, du påminde just mig om en sak jag gjort tidigare. Tack!!

Har fått mailutskick/facebooknoitiser att de ibland även har öppet hus med lite mässor och demotillfällen.
Jodå, de hade en mässa före jul ... tyvärr så tänkte jag inte på att kolla då :(
 
ANNONS