Annons

Oskärpa vid projicering av diabilder

Produkter
(logga in för att koppla)

gusvs

Medlem
Jag har en fråga angående ett mystiskt fenomen som uppstår vid projicering av diabilder. Då jag kör mina dior i diaprojektor (Leica Pradovit 300) så tenderar halva bilden att vara oskarp åt gången. När jag justerar skärpan kan jag sedan få in skärpa i andra halvan. Med andra ord, halva bilden (höger eller vänster) åt gången kan bara vara skarp. Detta gäller vid oglasade dior. Glasade är skarpa över hela bilden (har ej provat att ta ut glasade och köra dem i oglasat). Diat i sig är inte oskarpt, och det är likadant på kompisars dior tagna med helt andra kameror. Jag framkallar och ramar på Diabolaget, men de vet inte vad det kan vara. Det här måste väl ha med ramningen att göra? Jag har tänkt att prova att glasa några stycken för att se om det blir någon skillnad. Vet någon vad detta kan bero på?

/Gustaf
 

Sumpen

Aktiv medlem
Om det inte är något mekaniskt fel på projektorn, kanske diabilderna sitter snett i projektorn, kand det var inställningen i förhållande till duken. Ofta har projektorobjektiven en bländare på 2,5 eller 2,8 vilket ger ett ytterst kort skärpedjup. Det är därför kritiskt att projektorn står helt parallellt med duken. Den ska stå "mitt i" eller "mitt emot" dukens mittpunkt så att ljuset har ungefär lika långt att gå till alla delar av duken. Om projektorn placeras lite under mittpunkten av duken blir det svårt att ställa in skärpan, likaså om den placeras på sidan. Testa det här så kan du i alla fall eliminera en sak, eller så kanske det beror på det här.

Jag tror det bara finns en projektor som klarar dylika förhållanden och det är Hasselblad PCP-80 där man kan förställa objektivet.
 

gusvs

Medlem
Jag har provat detta, det blir ingen skillnad. Kanske, som du säger, kan det vara något fel på projektorn. Men varför funkar då glasade ramar men inte oglasade?
 

acke

Avslutat medlemskap
Det är välkänt att oglasade dior inte är helt plana, de buktar lite i mitten. Eftersom du får skarpa bilder med glasade dior så tror jag att buktningen är problemet.

Hur ser bilden ut om du väntar tills den "poppar" i projektorn?
 

Greve Nickon

Aktiv medlem
Jag har råkat ut för liknande. Det berode på att filmen inte satt riktigt som den skulle i ramen utan kunde bukta i ena enden.
Kolla så att som sitter helt rakt och utan chans till buktining.

MVH
Greve Nickon:cool:
 

walter-g

Aktiv medlem
Jag har en gammal pradovit men har inte sett detta någonsin som du beskriver.Jag är övertygad om att det är fel i projektorn,eftersom diorna är skarpa.Prata med en fackman.Sådana serviceverkstäder annonserar i Foto regelbundet.
 

gusvs

Medlem
Problemet kvarstår även efter det att bilden har "poppat". Ska kolla så att bilderna sitter rakt i ramarna. Det skumma är att det är så här med i princip alla bilder framkallade hos Diabolaget. Problemet är inte lika tydligt på dior framkallade och ramade på andra ställen.
 

påhittat

Aktiv medlem
Är Dia-ramen från Diabolaget tunnare än dina andra ramar?
Isåfall kanske hela ramen sitter lite snett i projektorn. Detta kan Leica´s generalagent hjälpa dig med!
 

gusvs

Medlem
påhittat skrev:
Är Dia-ramen från Diabolaget tunnare än dina andra ramar?
Isåfall kanske hela ramen sitter lite snett i projektorn. Detta kan Leica´s generalagent hjälpa dig med!
Tack för tipset! Ska kolla upp det.

/Gustaf
 

typhoon

Aktiv medlem
Problem med Kodachrome

Har själv lite strul med min nyinköpta Pradovit 300. Inte det som denna tråden ursprungligen handlade om, men ändå.

Projektorn funkar utmärkt med oglasade ramar både gepe och cs. Men när jag skall titta på kodachromebilder strular det. Eftersom de ramana är lite smalare lutar de lite mer när de står i magasinet. Detta medför att armen som skall skjuta in diat i apparaten, antingen missar diabilden, eller att den inte kommer in i facket avsett för diabildena, utan bredvid, alltså där armen går in. Detta resulterade i att jag igår fick skruva isär apparaten för att få ut en bild som fastnade där inne. Det gick lite bättre med Leicas eget diamagasin d.v.s. kanske var femte - tionde bild fastnar, jämfört med vara annan i de andra magasinen. Detta måste hänt fler med tanke på hur länge Kodachrome hängt med.

//Pontus
 

jpx

Aktiv medlem
När bilden blir varm, "poppar" den, dvs buktar en aning, bort från lampan som värmer den. Detta gäller alltså oglasade dior.

Min Leica Pradovit 300 har ett objektiv med konvext skärpeplan (kan man säga så?), vilket gör att skärpa över hela den projicerade bilden infinner sig först efter att bilden poppat.
Hade skärpeplanet varit normalt, dvs "rakt" hade den projicerade bilden varit skarp fram tills den poppat.
 

KVICK

Aktiv medlem
Det är ett känt problem att kodachromebilder inte är plana. Jag har till min Pradovit en optik märkt CF = Curved Focus. Den är speciellt framtagen för att ge skärpa över hela bilden då man använder kodachrome.
 

typhoon

Aktiv medlem
Det är möjligt.
Men problemet för mig är att ramana (med bilder) oftast inte kommer in i apparaten, och gör de väl det fastnar de där inne.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
kolla armen

Jag hade liknande problem med en av mina zeiss-projektorer innan jag fattade vad felet var. Om du kollar på "armen" som skjuter in bilderna så finns där förhoppningsvis en lite tjockare mojäng som går att skjuta fram och tillbaka. När man ska kika på cs-ramar i cs-magasin så ska mojängen vara tillbakadragen så att armen går in i de tunna fickorna i cs-magasinen. Vid användning av vanliga magasin ska man föra fram mojängen så att änden på armen blir bredare. Jag missade detta och därför hände det att armen ibland kom mellan två bilder s.a.s. Jag förmodar att även pradovitmodellerna har denna mojäng på frammatningsarmen.
 

typhoon

Aktiv medlem
Jo jag har testat med mojängen både upp och nerfäld. Men det gör ingen större skillnad på Kodachromebilderna.
 

påhittat

Aktiv medlem
Till Pontus

Kodachrome papp-ramar kan efter en tid bli kantstötta och därför fassna inne i projektorn eller på väg in.

Kodachrome´s nya i plast är som alla andra ramar som kommer direkt från lab, tunna, sladdriga och allmänt dåliga.

Om det står i manualen att kodachrome ramar är ok i din projektor så ska det funka!

Du kanske måste ha magasin för tunna ramar för att ramen ska "styras in rätt".

Det kaske går med CS-magasin?
 

Efwa

Aktiv medlem
Vi har två projektorer. Den ena är omöjlig att köra oglasade i, den andra helt perfekt. Den första poppar bilden, men den andra gör det väldigt sällan.

Det beror nog också på hur varm lampan är, eller hur nära bilden den sitter. Det verkar inte vara någon större skillnad på ljusstyrka och så. Eller tillräckligt liten för att jag ska märka det iallafall.

Så det kan nog vara märkesrelaterat också.
 

mblund

Medlem
objektiv med större skärpedjup?

Är själv himla trött på att inte ha skärpa över hela bilden. Har testat att blända ner mitt obj genom att sätta en alu-folie med hål i innanför. Tycker att skärpedjupet blir längre(mer skärpa över hela bilden på oglasade dior) men tyvärr så blir det lite vinjettering.
ÄR det nån som vet ifall:

  • Är min ide rätt eller inbillar jag mig bara?
  • Beror vinjetteringen på att inte alu-folien hamnat i fokus/brännpunkten?
  • Finns det objektiv med större bländare(mindre håll) så att man får ett större skärpedjup?
 
ANNONS